رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

بوي ماهي گنديده

پست های پیشنهاد شده

[attach=config]1275[/attach]

 

قرص برنج يکي از خطرناک ترين سموم د??ع آ??ات نباتي است مسموميت با اين سم يکي از کشنده ترين و دردناک ترين مسموميت هاست.

سرنوشت تلخي در انتظار همه شان است؛ چرا که قرباني يک تصميم عجولانه مي شوند. آنها وقتي پشيمان مي شوند که ديگر کار از کار گذشته چرا که در نهايت خانواده خود را داغدار يا جريحه دار مي کنند. اين ا??راد اگر خوش شانس باشند بايد عمري با معلوليت سر کنند؛ درباره ا??رادي حر?? مي زنيم که تاوان عمل غيرمنطقي شان را عزيزانشان مي پردازند؛ ا??رادي که با به خطر انداختن جان خود از روي نا آگاهي زندگي را به کام خانواده شان زهر مي کنند. سوژه اين گزارش گروهي از اين ا??راد هستند که ناخواسته دست به اين عمل ناپسند مي زنند؛ ناخواسته به اين جهت که اين ا??راد قصد کشتن خود را نداشته اند چرا که به گ??ته کارشناسان بيشتر ا??رادي که با خوردن قرص اقدام به خودکشي مي کنند ا??رادي هستند که نيتشان بيشتر جلب توجه اطرا??يان است تا اينکه بخواهند خودشان را بکشند. در واقع تنها ا??رادي با خوردن قرص برنج مي ميرند که از خطرناک بودن اين آ??ت نباتي اطلاع زيادي ندارند اين در حالي است که قرص برنج يکي از سمي ترين و خطرناک ترين سموم د??ع آ??ات نباتي است که تا به حال پادزهري برايش پيدا نشده است. ا??رادي که اين قرص را براي خودکشي مي خورند اگر از عوارض و نحوه از کار انداختن اعضاي بدن توسط اين سم خبر داشتند هرگز از آن است??اده نمي کردند چرا که اين قرص در آخرين مرحله روي مغز اثر مي گذارد براي همين ??رد مسموم تا آخرين لحظه عمرش درد عميقي را تحمل خواهد کرد. در اين گزارش ابتدا چند خبر در خصوص مرگ و مير و مسموميت با قرص برنج را مرور مي کنيم بعد به بيمارستان لقمان تهران مي رويم تا با يکي از بيماران اين بيمارستان که با خوردن قرص برنج اقدام به خودکشي کرده حر?? بزنيم علاوه بر اين با دکتر شاهين شادنيا، متخصص سم شناسي و رئيس بخش مسموميت هاي اين بيمارستان هم گ??ت و گو کرديم تا در خصوص اين سم، بيشتر بدانيم.

براساس اعلام مراکز درماني استان گيلان پنج تا ه??ت ن??ر هر ماه در اين استان با خوردن قرص برنج مي ميرند. در چهار ماه گذشته از 79 ن??ري که به بيمارستان رازي رشت مراجعه کردند، 27 ن??رشان ??وت کرده اند. بر همين اساس مقرر شده براي کاهش شمار مسموميت با قرص برنج، از داروهاي شيميانيي ديگري، براي مبارزه با آ??ات برنج است??اده شود.

پايگاه خبري بي .بي .ان:« رئيس دانشگاه علوم پزشکي مازندران، آمار مرگ و مير ناشي از قرص برنج را در کشور نگران کننده خواند و گ??ت ميزان کشندگي اين قرص بيشتر از سيانور است و در بعضي از استان هاي کشور تقريباً در همه ماه ها، مرگ ناشي از مصر?? قرص برنج گزارش مي شود.»

همين طور در ارديبهشت ماه سال 85 خبر گزاري ??ارس اعلام کرد:« مرگ چهار دانش آموز دختر بر اثر مصر?? قرص برنج در تهران گزارش شد.» با مرگ دانش آموز هنرستاني در خيابان م??تح تعداد قربانيان مصر?? قرص برنج در تهران به چهار دانش آموز دختر رسيد. اين دختر که ا??سانه نام دارد، 17 ارديبهشت ماه 85 در هنرستاني در خيابان م??تح دچار تشنج شد و بعد از انتقال به بيمارستان جان سپرد. پزشکان بعد از معاينه بيمار، علت مرگ او را مصر?? قرص برنج اعلام کردند. اس??ند سال قبل هم دو دختر ديگر به نام هاي آرزو و ليلا به خاطر مصر?? اين قرص ها در اين مدرسه جان باخته بودند.»

بيمارستان لقمان

 

بيمارستان لقمان تهران يکي از بيمارستان هايي است که به طور متوسط هر سه روز يک بار، مي توان در آن شاهد حضور بيماراني بود که به خاطر مصر?? قرص برنج مسموم شده و براي درمان به قسمت اورژانس اين بيمارستان منتقل شده اند. دکتر شاهين شادنيا، متخصص سم شناسي و رئيس بخش مي گويد:« قرص برنج ترکيبي است که از آن به منظور د??ع آ??ات کشاورزي در سيلوهاي نگهداري برنج است??اده مي شود و در دو نوع شيميايي و گياهي وجود دارد. ترکيب گياهي قرص شامل سير، کلرورسديم، نشاسته و تالک است و از آن در کيسه هاي برنج خانگي است??اده مي کنند. در قرص شيميايي، ترکيب ??س??يد آلومينيوم وجود دارد که در د??ع آ??ات برنج است??اده مي شود. اگر ??ردي از قرص برنج گياهي، به عمد يا غيرعمد است??اده کند، دچار مسموميت کم خطري مي شود که شانس بهبودي در آن بسيار بالاست.»

اما موضوع نگران کننده زماني ات??اق مي ا??تد که ??رد قرص شيميايي برنج را مي خورد. وقتي اين ماده خطرناک در مجاورت با رطوبت قرار گر??ته و با آب دهان يا اسيد معده مخلوط مي شود، گاز خطرناکي توليد مي کند به نام ??س??ين با ??رمول( p.h.3) که به گ??ته دکتر شادنيا، خطر اصلي قرص، مربوط به همين ماده است: « بسياري از مسموماني که با اين نوع مسموميت به بيمارستان مي آيند، مي گويند قرص برنج شيميايي بوي ماهي يا سير گنديده را مي دهد. گازي که از دهان مسمومان قرص متصاعد مي شود، اشتعال زاست و گاهي در ??اصله اي که پزشکان با وسايل الکتريکي در حال شست و شوي معده بيمار هستند، در اثر اصطکاکي که بين دود و جرقه حاصل از وسايل الکتريکي به وجود مي آيد، ايجاد اشتعال شده و باعث سوختگي صورت ??رد مسموم مي شود.»

مرگ دردناک

 

ارگان هايي مثل قلب، عروق مويرگي و با??ت هاي ريه بيشتر آسيب مي بينند و مغز کمتر. به همين علت است که بيماران تا آخرين لحظات هوشيارند و در مراحل نهايي است که تن??س دچار مشکل شده، در نتيجه ***يژن رساني به مغز مختل و مسموم دچار کاهش سطح هوشياري و نهايتاً مرگ مي شود. دکتر شادنيا به عواملي اشاره مي کند که در شدت مسموميت با قرص برنج تأثير دارد:« يکي از ??اکتورها کهنه بودن قرص هايي است که در کيسه هاي برنج نگهداري مي شود. قرص، به خاطر مجاورت با هوا ??س??ين آزاد مي کند. حل شدن آن در آب و است??راغ بعد از خوردن قرص به دليل عدم تحمل بوي زننده آن هم باعث آزاد شدن ??س??ين مي شود.»

علائم اوليه مسموميت با قرص برنج شيميايي، در 10-15 دقيقه اول به صورت تهوع، است??راغ و بعد درد شکمي بروز مي کند. در شش ساعت اول، بيمار دچار ا??ت ??شار خون شده و ضربان قلبش ريتم نامنظمي پيدا مي کند.

به گ??ته اين سم شناس، بحراني ترين لحظه در 24 ساعت اول است. اگر مسمومي در 24 ساعت اول زنده بماند، شانس زندگي را پيدا مي کند.

در 72 ساعت بعد اگر بخت با او يار باشد و عوارض کبدي و کليوي گريبانگيرش نشود، احتمالاً نجات پيدا مي کند:« متأس??انه شرايط سم به نحوي است که هنوز پادزهري برايش تهيه نشده. مسموميت با قرص برنج را در گذشته هاي نه چندان دور هم داشتيم و مختص جامعه ما هم نيست. در کشورهايي مثل هند که کاشت صنعتي وجود دارد، از اين ترکيب براي د??ع آ??ات کشاورزي است??اده مي شود اما در اين کشور اين قرص عامل شايع خودکشي به شمار مي رود. اما در کشورهاي غربي، چون برنج کمتر کشت مي شود، مسموميت را کمتر مي بينيم و اگر هم هست، عمدي نيست. در نواحي شمالي کشور، آمار مسموميت با قرص برنج بيشتر است.»

اما اين سؤال پيش مي آيد که چرا تعدادي از آنها از قرص برنج است??اده مي کنند؟ علت را در چند بعد مي توان جست و جو کرد. دکتر شادنيا معتقد است عدم اطلاع رساني در خصوص خطرناک بودن اين سم يکي از دلايل ا??زايش اين آمار است؛ «قرص برنج در مکاني ارائه مي شود که نظارتي روي آن وجود ندارد. عطاري ها زير نظر وزارت بهداشت نيستند و زير نظر وزارت بازرگاني ??عاليت مي کنند. اين ترکيب، يک سم کشاورزي است و عطاري مکاني است که در درمان هاي سنتي- گياهي نقش دارد. حالا جاي سؤال است که چرا قرص برنج بايد در عطاري ها به ??روش برسد؟ الان نوع گياهي آن ??قط در داروخانه ها عرضه مي شود.»

يک قرص 3 گرمي عملاً مي تواند باعث مرگ و مير شود، « از ابتداي ??روردين امسال تا اول مردادماه، 117 ن??ر به خاطر مسموميت با قرص برنج به بيمارستان مراجعه کرده اند که از اين تعداد 21 ن??ر ??وت شده اند. يک ذهنيت غلط بين جوانان ايجاد شده بود و ??کر مي کردند قرص برنج همان ***تازي است، در حالي که ترکيبات اين دو ماده با يکديگر مت??اوت است.»

مهناز دهدستي هم يکي از پرستاراني است که در بخش ( آي.سي.يو) بيمارستان لقمان کار مي کند او درباره ا??رادي که به خاطر مصر?? قرص برنج به اين بيمارستان منتقل شده اند، مي گويد:« ميانگين سني کساني که دست به خودکشي با قرص برنج زده اند، 16 تا 30 ساله است. عشق هاي نا??رجام و مخال??ت خانواده ها، وجود زمينه رواني براي خودکشي کردن اختلا?? با خانواده همسر، جلب توجه و ترساندن والدين از دلايل خودکشي ا??راد است و البته بسياري از آنها از کارشان اظهار پشيماني مي کنند.» دکتر شادنيا توصيه اي هم دارد:« اگر با ??ردي که قرص برنج خورده، مواجه شديد، تنها در صورتي که هوشيار بود، بايد او را وادار به است??راغ کنيد تا باقيمانده دارو از معده خارج شود وگرنه محتويات معده به حلق برگشته و سبب خ??گي مي شود و بعد او را به سرعت به اورژانس برسانيد.»

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...