رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
hegir

تفاوت شاهتیرها با تیرچه های معمولی

پست های پیشنهاد شده

شما ممکن است کلمات شاهتیر و تیرچه را شنیده باشید که به طور مکرر است??اده می شوند، اما ت??اوت های مهمی آنها را از یکدیگر ت??کیک می کنند. درک ت??اوت بین شاهتیر و تیرچه برای هر سازنده، مهندس یا کارگر ساختمانی ضروری است.تیرچه کرومیت را از ما بخرید.

 

شاهتیرها تکیه گاههای اصلی ا??قی یک سازه هستند و از تیرچه های کوچکتر پشتیبانی می کنند. تمام شاهتیرها نوعی تیر هستند اما همه تیرها شاهتیر نیستند. در اینجا نگاهی به ت??اوت های اساسی میان این دو المان می اندازیم. [h=2]اندازه[/h]

ت??اوت اصلی بین یک شاهتیر و یک تیرچه بتنی در اندازه آنها است. به طور کلی، کارگران در صنعت ساخت و ساز به تیرهای بزرگ تحت عنوان شاهتیرها اشاره می کنند.

 

هیچ محدودیت عرضی، طولی یا وزنی وجود ندارد که ت??اوت بین یک تیر و یک شاهتیر را رقم بزند. در عوض، سازندگان عمدتا به چگونگی است??اده از این المان ها توجه می کنند.

 

اگر این عنصر یک تکیه گاه اصلی ا??قی باشد، یک شاهتیر است و اگر نه یک تیر معمولی. اما اگر یک تکیه گاه کوچک در سازه است، یک تیر معمولی خواهد بود.

 

به عنوان مثال، تکیه گاه یک سازه پل به طور معمول یک شاهتیر است، در حالی که تکیه گاههای کوچکتر در یک خانه مسکونی را تیر می نامند. اکثر تکیه گاه های ا??قی در سازه های بزرگ، شاهتیرها هستند چرا که ابعاد خیلی بزرگی دارند. [h=2]کارکرد[/h]

هیچ ت??اوتی بین کارکرد ر??تاری شاهتیر و تیرچه وجود ندارد. هر دو هد?? مشابهی دارند که در برابر نیروهای خمشی مقاومت کنند.

 

یک شاهتیر نوعی تیر تکیه گاهی است. این یک تکیه گاه ا??قی اصلی در سازه است که از تیرهای کوچکتر پشتیبانی می کند. مانند تیرچه ها، شاهتیرها نیز دارای مقاطع i شکل هستند که از دو بال و یک جان برای ایجاد پایداری تشکیل می شوند.

 

شاهتیرها همچنین از مقاطع جعبه ای یا z شکل و همچنین سایر اشکال ساخته می شوند. در صنعت ساختمان معمولا از شاهتیرها برای ساختن پل ها و همچنین ساختمان ها و سازه های دیگر است??اده می شود. [h=2]قابلیت تحمل بار[/h]

شاهتیرها بارهای دینامیکی را تحمل می کنند. این چیزی است که آنها را برای ساخت ساختمان ها در اولویت قرار می دهد، چرا که بار وارد شده ثابت نیست.

 

بارهای دینامیکی به نوعی از بارگذاری گ??ته می شود که میزان آنها در طول زمان متغیر است. اما بر خلا?? آنها، بارهای استاتیکی در طول زمان مقدار ثابتی دارند.

 

در پل ها نیاز به المان هایی دارید که قابلیت تحمل بارهای دینامیکی را داشته باشند و تخریب نشوند. شاهتیرها دارای ساختار ویژه ای هستند که قابلیت تحمل بارهای سنگین دینامیکی را به آنها می دهد. [h=2]وظای??[/h]

شاهتیر یک تیر اصلی است. وظی??ه اصلی آن این است که بارها را به ستون هایی که بر روی آنها قرار گر??ته است منتقل کند. وظی??ه اصلی تیرچه ها نیز این است که بارها را به شاهتیرها انتقال دهند.

 

تیرها برای اینکه بتوانند تنش های برشی را تحمل کنند، خم می شوند در حالی که شاهتیرها مقاومت بیشتری دارند تا از تیرهای کوچکتر حمایت کنند.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...