رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
melinaa

تکنیک ، هماهنگی ماهیچه ها

پست های پیشنهاد شده

 

images?q=tbn:ANd9GcSPRFHowqA4V3Xj9Cd5E35VbtIJtyTngGo89dJLc8Crr4KksIv1

کشش1 دائم و ادامه دار ماهیچه ای: علت تولید صدای ضعی??،درد های مزمن و خستگی

 

وقوع دردهای بسیار مزمن بین پیانیست ها (خستگی،درد ماهیچه ای،تاندونیت،بورسیت و دیگر دردهای مزمن و موقتی) اصولا در نتیجه عادات به اشتباه تمرین کردن همراه با کشش های م??رط ماهیچه و تمرین های ماهیچه ساز است.این نشانه های ناخوشایند و رنج آور در نتیجه ی بکارگیری دائم سیستم عضلانی بطور اشتباه می باشد؛که ما میتوانیم و باید از آن جلوگیری کنیم.من باید مخال??ت خودم را با آن دسته از پیانیست هایی که معتقدند خستگی عضلانی در نواختن اتود شوپن،اپوس 10 شماره 1 یا 2، پاساژهای سریع،بلند و طولانی قطعاتی همچون پولونز شوپن در لا بمل ماژور اپوس 53 یا \\\\\"لس ??انریلس\\\\\" از لیست اجتناب ناپذیراست، اعلام کنم. آنها خستگی شان را به ضع?? ماهیچه هایشان ربط میدهند،که مایلند با سختی بسیار آنها را قوی تر کنند.واقعیت،خود گویای همه چیز است!آموزشگاه پیانو.در واقع ماهیچه های کوچکتر و ریزتر?? ساعدهای ما هستند که انگشتان را به حرکت در می آورند و مسئول انجام کارهای دقیق و با ظرا??ت هستند.هنگامی که ماهیچه های قوی تر بازو،شانه و بدن به درستی ??عال شوند میتوانند به ماهیچه های ضعی?? تردر جلو گیری از علل بروز خستگی کمک کنند.کاری که ما باید انجام بدهیم این است که بدانیم چگونه میتوان ماهیچه های قوی تررا با یکدیگرمابین تمامی اعضای مرتبط بدن به درستی ??عال و هماهنگ کرده و همچنین باید بتوانیم این عادت را به هنگام نوازندگی پیانو در آموزشگاه پیانو به دست بیاوریم.هد?? از تمرین صحیح،به دست آوردن عادت صحیح و نه هدر دادن زمان بسیار زیاد با تمرین های ماشینی و به اصطلاح \\\\\"دست گرم کن\\\\\" است.تکنیک باید بر پایه ی هماهنگی بهینه استوار باشد و نه تحمل و استقامت.

 

تمام مشکلات پیانیستیک از طریق تعداد محدودی از الگوهای حرکتی و ترکیبی از آنها حل شده است.

 

اکثر کتاب ها در مورد نوازندگی پیانودر آموزشگاه موسیقی در غرب تهران مزایای مخصوص به خود را دارند. بعضی از آنها مثل کتاب رود??ل?? برایت هاوپت به نام Die Grundlage der naturliche Klaviertechnik(1925) در زمان خودشان یک کتاب کاملاً آگاه کننده بوده اند.برخی دیگر کتاب ها مشاهدات معتبری را در مورد تکنیک،ت??سیر و تمرین برای اجرا ارائه میدهند.باز هم هنوز بعضی از کتاب های دیگر پر شده اند از آمار و ارقام جالب زیستی،شیمیایی و تشریحی (کالبد شناسی) و شباهت زیادی که کتاب های متنی علمی ندارند.پر واضح است که تمام این وجوه بایستی در ارزیابی تکنیک در پیانو لحاظ شوند.اما من معتقد هستم که کلیه نوازندگی پیانودر آموزشگاه پیانو باید درک و توصی?? بشود و نباید ??قط به اجزای آن پرداخته شود.در حقیقت مابین الگوهای دیداری قطعه و ??رمولهای تکنیکی که ما آنها را معمولاً ت??سیر میکنیم وجود دارد. ما با کمی پیشروی می توانیم عنوان کنیم که الگوی حرکتی باعث ایجاد طنین در صدا که خود بازتاب حال و هوای متنوع موسیقی است می شود. هد?? ما تحریک و بیرون کشیدن همین حال و هوا در شنونده از طریق ت??سیر و تکنیک دو مقوله جدایی ناپذیرهستند.

 

مسائل پایه ای و بنیادین در بخش مربوطه توضیح داده شده است

 

این اظهارات صریح و بسیاری از اصول دیگر که در این کتاب آورده شده اند،خطرابهام ویا اینکه به ظاهر ساده و دلبخواه به نظر آیند را دارد.من امیدوارم که شما با کمی صبر،مسائل را در ??صل های خودشان مطالعه کنید و همچنین از پیش قضاوت در موردشان تا مطالعه ی کامل توضیحات آنها خودداری ??رمایید.من به شما این اطمینان رامیدهم که نه تنها اصول و قوانین را به ??رمول در می آورم بلکه آنها را توصی?? و توضیح و توجیه میکنم.زمانی که تکنیک در نوازندگی در پیانو به بنیادی ترین حالت خود تقلیل یابد،در نتیجه ما به مهارتی ساده و راحت و عاری از مشکل دست می یابیم،با این حال باید به صورت ترکیبی در آموزشگاه پیانو است??اده شوند.این بدان معناست که هر حرکت مجزا از طر?? انگشتان،دست،ساعد،بازو و شانه ها از لحاظ وسعت و عملکرد ممکن است که ساده به نظر بیایند،اما باید هماهنگ و همگام با یگدیگر باشند.چنانچه هر کدام از این اجزا نتوانند به درستی کار خود را انجام دهند،و یا حتی زیادتر و یا کمتر از حد انتظار،تمام دستگاه بدن را تحت تأثیر خود قرار میدهند.به عبارت دیگر چنانچه مکانیسم نوازندگی به درستی عمل نکند،صدا، لمس (تاچ)، جمله بندی (??ریزینگ)، تن??س (بریزینگ)، شکل دهی موسیقی و ت??سیر کلی بطور معکوس و ضعی?? عمل می کنند.بنابراین مهارت های موسیقایی و تکنیک دو مساله ی جدا یی ناپذیرهستند!

 

تکنیک : استادی در حرکات . ارتباط بین حرکت و احساس

 

این کتاب با تکنیک در هنر نوازندگی پیانو سروکار دارد . تکنیک بر هنر تقدم دارد ؛ بنابراین ؛ این مساله ( تکنیک ) باید در هر آموزشگاه پیانو ابتداً مورد بحث قرار گیرد . در بررسی تکنیک ؛ ما بیشتر توجه به آناتومی بدن انسان ؛ منابع انرژی ( ماهیچه ها و جاذبه زمین ) ؛ و خصیصه های پیانو میکنیم. با انیکه حرکات بیشماری در نوازندگی پیانو دخیلند ؛ ما میتوانیم گونه های مختل??شان را به شماری اندک و محدودی از حرکات بنیادین شناسایی و تقلیل بدهیم . این الگوهای حرکت بنیادین در مقالات آتی به درستی تعری?? ؛ شرح و از یکدیگر مجزا خواهند شد ؛ سپس آنها را در ??عالیت های ترکیبی که نوازندگی پیانو در آموزشگاه پیانو را در بر دارد وارد و یکپارچه میکنیم . در نهایت ارتباط روشن و واضح آنها با عوامل متناظرشان ضروری به نظر خواهد رسید. در موسیقی ؛ مانند هر هنر حرکتی جنبشی دیگر ( رقصیدن – بازی کردن – یا رهبری گروه موسیقی ) احساسات از طریق حرکات بیان شده اند ؛ اگرچه پیشنهاد نمیکنیم تا این حرکات با حتی ذره ای یکنواختی اجرا شوند به نظر راههای بنیادین مشخصی را میتوان یا??ت که در آن حرکات در ارتباط و بازتاب کننده ی احساسات و مولد آنها میباشد . برای روشن سازی این نکته ازطریق مثال نسبتاً واضح ؛ یک پاساژ لطی?? ؛ رویایی ؛ و زیرکانه در نوکتورن شوپن یا یک پرولود از دبوسی نباید با حرکات تند و خشن نواخته شوند.

 

الگوهای حرکت و بصری وابسته یکدیگر هستند .

 

این کتاب از یک جنبه نسبت به کتابهای مشابه نوازندگی پیانو برتری دارد و آن این است که در اینجا تکنیک به تعداد اندکی از حرکات و الگوهای بنیادین ؛ ترکیبات و گونه های تغییر یا??ته آنان تقلیل خواهد یا??ت که این خود تمام حوزه تکنیک را شکل میدهد . آموزشگاه موسیقی در صادقیه مساله ای حائزاهمیت این است که خواننده کتاب درخواهد یا??ت که انواع الگوهای حرکت مورد است??اده در قطعات موسیقی به طور مکتوب مشخص شده اند و باید توسط خواننده در آموزشگاه پیانو شناسایی شوند. همچنان که خواهیم دید ؛ مشخصه های بصری موسیقی ( به عنوان مثال ؛ جمله بندی ؛ الگوهای ??اصله ای ؛ داینامیک ؛ و موقعیت نت ها بر روی کلاویه ) دارای الگوهای حرکت مناسب و معادل خود هستند.

 

هنر تکنیک

 

این الگوهای حرکت در هیچ صورتی آزادی ت??سیرو بیان نوازنده را محدود نمیکند بلکه حتی میتواند از آنها با عنوان رهنمود هایی در انتخاب راه حلهای تکنیکی است??اده کرد. هنر تکنیک پیانو ازجایی شروع میشود که مشکلات تکنیکی قبلا حل شده اند و تکنیک های پیچیده درخدمت اهدا?? خلاقانه م??سر ( نوازنده ) قرار بگیرد.

 

__________________________________________________ __________________________________________________ _________

 

1 کشیدگی عضلانی را میتوان به سادگی همان \\\\\"??شار\\\\\" به ماهیچه بیان کرد که اکثراً به دلیل نیروی کششی بیش از اندازه به عضلات و یا انقباض شدید ماهیچه ای که در برابر یک مقاومت زیاد قرار گر??ته است ایجاد میگردد.منبع:آموزشگاه موسیقی در صادقیه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...