Jump to content
انجمن پی سی دی

نام نت ها


Recommended Posts

images?q=tbn:ANd9GcTHqBuHvgtQOL3290rqSKwQIEe0zhmSJbP6UCX5rOkJd0OLM6Eb

برای همه صدا های موسیقایی از بم ترین تا زیرترین آنها ??قط ه??ت نام وجود دارد. این نام های ه??تگانه در برخی کشورهای غربی با کلمات تک هجایی و در برخی به صورت ال??بایی به شرح زیر تل??ظ میشوند. (نام ها را از چپ به راست بخوانید) :

 

نامگذاری هجایی :

Do Re Mi Fa Sol La Si

 

 

نام گذاری ال??بایی :

C D E F G A B

*نام گذاری هحایی با نت Do و نامگذاری ال??بایی با حر?? A آغاز میشود

 

در نظام قدیمی تر "هجایی به جای Do هجای"اوت" Ut به کار می ر??ته است. در برخی از روش های نت خوانی جدید هجای "سی" را " تی" میگویند.

 

 

ریشه تاریخی نظام های هجایی و ال??بایی

 

نظام هجایی همان که در کشورهای ایتالیا و ??رانسه معمول استدر قدیم بر اساس تئوری موسیقی قرون وسطایی از شش هجا تشکیل می شده.آموزشگاه موسیقی غرب تهران

 

ut re mi fa sol la

 

هجاهای ششگانه را کشیشی موسیقی دان از اهالی ??رانسه و مقیم ایتالیا به نام گوییدو د آرتسو Guido d Arezzo از شعر مناجات گونه زیر که آهنگ آن را احتمالا خود ساخته بود آموزشگاه موسیقی در صادقیه برگزید و آن را به خاطر سهولت ازبر کردن اصوات موسیقی و درک زیر و بمی شان نسبت به هم، به شاگردان و سرایندگان خویش می آموخت:

Ut queant laxis resonare fibris mira gestorum famuli tuorum solve poluti labireatum sancta Johannes.

 

در قرن های بعد که نظام شش نتی گسترش یا??ت و به ه??ت نت امروزی رسید،هجای "سی" برآن اضا??ه شد و نیز هجای "اوت" که در نت خوانی دشوار بود به هجای "دو" بدل گشت.

 

در نظام ال??بایی به تبعیت از تئوری موسیقی یونان باستان و کوک سازهای آن زمان نت "لا" مبدا قرار گر??ته و نت ها بر طبق همان تئوری با ه??ت حر?? آغازین ال??بای لاتین نامگذاری شده اند:

 

A B C D D E F G

سل ??ا می ر دو سی لا

 

 

این نظام را کشورهای انگلیسی زبان و آلمانی پذیر??ته اند و به کار میبرند.اما میان این دو گروه کشورها اختلا?? هایی در نحوه نامگذاری به چشم میخورد.

وسعت صداهای اصلی موسیقی یعنی پهنه ای از بم ترین تا زیرترین اصوات متجاوز از 60صوت را در برمیگیرد درحالی که نت ها ??قط ه??ت نام دارند. درواقع در این پهنه گسترده پس از ه??تمین نت نام آنها از آغاز تکرار میشود. به گ??ته دیگر در ادامه پهنه اصوات موسیقی همواره پیش از هر نت "دو" نت "سی" و پس از هر نت "سی" نت "دو" قرار دارد. این تکرار تا پایان یا??تن اصوات موسیقی ادامه می یابد. البته بسامد نت های تکرار شونده هربار دو برابر بسامد نت های همنام پیشین است. به ??اصله این دو نت همنام "اکتاو" گ??ته میشود.منبع:آموزشگاه موسیقی در صادقیه

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...