رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
mohammad_kheiry17

وب در تسخیر توده

پست های پیشنهاد شده

سمینارها، همایش ها و کن??راس های متعدد داخلی را خوب بنگرید، همه را برنامه نویسان و طراحان سایت قبضه کرده اند. دیگر به نامهای ساده و سنتی هم قانع نمی شوند؛ آنها این روزها طراح سایت یا برنامه نویس وب نیستند، گرا??یست یا توسعه دهنده نرم ا??زار نیستند که با نامهایی چون استراتژیست، چی چی دیجیتال، طراح و تحلیلگر و ... همچنان در حال جولان اند. یکبار هم که شده باید یکی ??ریاد برآورد، حضرات کمی درنگ کنید.

 

وردپرس و جوملا که ??راگیر شدند؛ شان همه تخصص های مرتبط با وب ا??ت کرد. هر کس که توانست خود را طراح سایت و برنامه نویس دانست. برنامه نویسان باتجربه و خودآموخته به یکباره خود را در احاطه نوبرنامه نویسان و طراحان سایتی یا??تند که در همه بازارها رخنه کرده بودند. به معنای واقعی کلمه نشستن توده در جای الیت بود. توده طراح، جولان داد و سایت های ضعی?? و متوسط بسیار راه انداخت. اما بدترین تاثیر آنان پرورش مشتریان توده بود. مشتریانی که محتوا، ساختار، گرا??یک، امنیت و کی??یت را به تمام معنا به کنار گذاشتند و تنها و تنها قیمت های نازل را مطالبه کردند.

 

توده، جولان داد و بازار وب را به تسخیر خود و توده خریداران خدمات وب در آورد. توده وب، قدرت حاکمیت بر وب ??ارسی، مدیریت یا دادن خط مشی به آن را نداشت و ندارد اما تا توانست آن را آش??ته کرد. همین توده زمانی احساس کرد قاعدتا نباید این همه برنامه نویس و طراح سایت در بازار وجود داشته باشد. این گونه شد که در میان خود در به در به دنبال الیت شدن گشتند تا تمایزی با دیگران ایجاد کنند. از آنجا که توده به رشد تخصص و مهارت اعتقادی ندارد، به مهارت بنیادن خود که نشستن در جای دیگران است، پناه برد. داستان دیگری شروع شد و عناوین شغلی دیگر به تسخیر توده درآمد. به یکباره دهها نوع استراتژیست، تحلیلگر، ایست و ... دیگر به واژگانی که باید بلغور شود، ا??زوده شد.

 

وب ??ارسی هرگز همسنگ عناوین شغلی مرتبط به آن رشد نکرده است. صدها عنوان شغلی تخصصی هر روز در بازار وب ??ارسی خودنمایی می کند اما کمتر اثری از ثمره این تخصص ها می توان یا??ت. خاصیت توده لوث و بدنام کردن هر تخصصی است که خود را با آن می خواند، همین بلا را بر سر وب هم آورده است.

 

سئو نیز از توده در امان نماند و مشتریان و ارائه دهندگان خدمات به اصطلاح سئو در این میدان هم جولان می دهند. توده، نام هر کاری که می کند را سئو می گذارد و مشتریان با هر بار شنیدن کلمه سئو گویی که مسخ می شوند. در بازار این روزهای وب ??ارسی پلاگین های وردپرس و جوملا نصب و ??ریاد از سئوی 100 درصد برآورده می شود. نام سایت های تخصصی این حوزه با ل??ظ قلم و پیور امریکن تل??ظ می شود تا نکند شبهه ای به تخصصها وارد شود. توده خرید و ??روش لینک را می خواهد و ارزش سئو را تا همین سطح نزول داده است.

 

سئو حقیقتا قربانی شده است. این روزها با برنامه نویسان و طراحانی روبرو هستیم (چه الیت و چه توده) که هرگز درکی از ساختار سایت ندارند و بی مهابا منوها ا??قی و عمودی را می گسترانند و هر ص??حه را به هر ص??حه ای پیوند می زنند.

 

به ابتدای نوشته برگردم. سمینارها، همایش ها و کن??راس های بسیاری در حوزه وب برگزار می شود که در تصر?? همین توده درآمده است؛ رویدادهایی خالی از محتوا؛ رویدادهایی از سوی توده برای جلب رضایت توده. چرا باید سطح علمی و مهارتی رویدادها تا این حد کاهش یابد؟ توده اگر در جایی حاضر می شود به دنبال ??همیدن و یادگیری نیست، آن ??قط نام و حضور را می خواهد.

 

متخصصان هم گویی مسخ توده شده اند. شنیدم یکی گ??ته است اگر در رویدادی کمتر از 200 ن??ر شنونده داشته باشم، صحبت نمی کنم. اگر این متخصص ذره ای به تخصص خود اعتقاد داشت به دنبال سخن گ??تن برای این همه نبود. دست زدن 200 ن??ر کجا و تحسین چند متخصص کجا.

 

سایتها را نگاه کنید، واژه های مورد است??اده جستجوگران و محتوایی که مدیران سایتها در پاسخ به آن تولید می کنند را ببینید، اصولا تولید محتوا را نگاه کنید. توده همه جا حضور دارد و تمام هنر مدیران سایتها جلب رضابت همین توده شده است. وب ??ارسی را سایتهای زرد و کاربران قهوه ای تسخیر کرده اند.

 

بدا به حال وبی که توده توسعه اش دهد!

بدا به حال وبی که برای جلب رضایت توده توسعه یابد!

??کری نباید کرد؟

 

وب اگر متخصصان واقعی را نداشت تاکنون کاملا اسیر توده شده بود. متخصصانی که برای ??همیدن و توسعه مهارت های خود متعهد به صر?? زمان و انرژی زیاد می شوند. خبر خوب آنکه وب کاملا به اسارت در نیامده است؛ هنوز روزنه هایی برای امید داریم.

 

امیدوارم این مطلب به دردتون بخوره و است??اده کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...