رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sanaff

ایمپلنت و مراحل ساخت آن

پست های پیشنهاد شده

marahel-sakht.jpg

 

درباره ایمپلنت دندان:

 

ایمپلنت دندانی پیچی از جنس تیتانیوم است که به جای دندان از دست ر??ته در ??ک جا گذاشته می شود و می تواند یک تکه یا دو تکه باشد .همه قطعات ایمپلنت از جنس تیتانیوم است و پس از بسته شدن این قطعات به هم بین آن ها جوش سرد ایجاد شده و برای جداسازی آن ها باید ضربه وارد کنیم.

از دو نوع ایمپلنت برای جاگذاری دندان است??اده می شود:

روشی که در آن قسمت پایینی تاج وارد ریشه می شود که به آن Implant Internal Connection گ??ته می شود. و امروزه به دلیل استتیک بیشتر از این نوع است??اده می شود.??قط در قطرهای کمتر از ۳ میلیمتر نمی توان ار این روش است??اده کرد.

روشی که در آن قسمت بالایی ریشه وارد تاج می شود Implant External Connection گ??ته می شود.این روش هنوز هم برای دندان های مولر کاربرد دارد.

برای موارد موقتی بین ۶ تا یک سال از ایمپلنت های با قطر کمتر از ۳ میلیمتر است??اده می شود که به آن مینی ایمپلنت گ??ته می شود.و در برخی مواقع از مینی ایمپلنت برای ساخت دندان موقت برای بیمار است??اده می شود و در زمان است??اده از ایمپلنت اصلی مینی ایمپلنت ها حذ?? می شوند.

تیتانیوم هایی که در ایمپلنت است??اده می شود از پنج نوع هستند که به هر کدام از آن ها گرید یک تا ۵ گ??ته می شود.و گرید یک یعنی اینکه ایمپلنت از جنس تیتانیوم خالص است و یک بار آبدیده شده است و هرچه گرید بیشتر می شود آب دیده شدن ایمپلنت بیشتر می شود به جز در گرید ۵ که به جای آبدیده شدن با ترکیب آلومینیم و وانادیوم به یک آلیاژ بسیار سخت تر از گرید ۴ تبدیل می شود.بهترین نوع ایمپلنت ایمپلنتی است که از جنس تیتانیوم خالص باشد و مقاومت زیادی داشته باشد بنابراین ایمپلنت گرید۴ بهترین نوع ایمپلنت می باشد.

مراحل ساخت ایمپلنت:

 

??لز تیتانیوم درمراحل متعدد تولید می شود و هزینه بالای آن به همین دلیل است و همچنین برخی از مراحل تولید تیتانیوم هنوز مکانیزه نشده و دست ساز است.پس از حرارت دیدن و رسیدن تیتانیوم به گرید مورد نظر م??تول با قطرهای لازم که به اندازه قطر ایمپلنت های لازم است ساخته می شود و پس از آن م??تول به طول های مورد نظر تقسیم و اندازه
تعیین می شود.پس از این مرحله تک تک قطعات برش خورده به ماشین cnc وصل می شود و سطوح داخلی و خارجی آن تراشیده می شود.میزان ??رسودگی ??رز های الماسی در تیتانیوم با گرید سخت تر بیشتر است و باید زودتر تعویض شود.پس از این مرحله از اکسید آلومینیوم برای سند بلاست کردن ایمپلنت است??اده می شود و در آن پودر مصر?? شده از طر??ی وارد مخزن سند بلاست شده و از طر?? دیگر خارج می شود.و تیتانیوم پس از مرحله سند بلاستینگ برای اسید شویی ارسال می شود و در این مرحله برای جلوگیری از آسیب دیدگی آن توسط ت??لون سطح داخلی آن پوشانده می شود و این مرحله به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد .و پس از اسید شویی ایمپلنت شسته و بسته بندی اولیه صورت می گیرد و پس از آن ایمپلنت برای استریل شدن ارسال و پس از استریل شدن با اشعه گاما در آخرین مرحله بسته بندی نهایی و شماره سریال گذاری صورت می گیرد .

به سند بلاست شدن ایمپلنت سطح جانبی آن تا ۴۰۰ برابر بزرگ شده و این امر موجب تماس بیشتر ایمپلنت و استخوان دندان تا ۴۰۰ برابر می شود.به جوش خوردن ایمپلنت دندان با استخوان استواینتگریشن گ??ته می شود که در آن پیوند ??یزیکی است و هیچ گونه پیوند شیمیایی در آن وجود ندارد و این پیوند بین استخوان و تیتانیوم به اندازه ای زیاد است و به طور کامل جوش می خورد که برای جدا کردن آن ها ۴۰۰ نیوتون نیرو نیاز است.منبع:

  • Like 2

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...