رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
zeeker

راهنمای جامع خرید لپ تاپ

پست های پیشنهاد شده

لپ تاپ همیشه با شما همراه است و شما میتوانید از این نوع رایانه در د??تر کارتان یا وقتی در هواپیما و قطار نشسته اید است??اده کنید. رایانه قابل حمل برای کارهای شخصی و روزمره یا حر??ه ای مورد است??اده است و میتوان از آن در هر شرایطی است??اده نمود. با مطالعه راهنمای خرید لپ تاپ شما میتوانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

??اکتور هایی از جمله ویژگی ها، سایز و قیمت دارای اهمیت بسیار بالایی برای انتخاب یک دستگاه دارد. شما باید ابتدا بدانید که کاربرد محصول شما چیست و از آن برای چه کاری میخواهید است??اده کنید. انتخاب یک محصول با ویژگی های سخت ا??زاری مناسب و طراحی زیبا میتواند شما را از خریداری یک دستگاه لپ تاپ راضی نگه دارد. در ابتدا 8 تر??ند را برای انتخاب لپ تاپ مناسب ارائه میدهیم که میتواند به شما در انتخاب محصول مورد نظرتان کمک کند.

 

mohtava-new.jpg15.jpg[h=3][/h] [h=3]سیستم عامل مورد نظرتان چیست؟[/h] انتخاب یک سیستم عامل برای لپ تاپ اصلا آسان نیست به خصوص اگر برای اولین بار میخواهید محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید. البته میتوانید با دریا??ت شناخت جزئی از هر سیستم عامل و بررسی نیازهایتان، لپ تاپ مورد نظر خود را از لحاظ سیستم عامل پیدا کنید.

لپ تاپ هایی که در ایران عرضه شده اند بر اساس یکی از دو سیستم عامل ویندوز یا مک تولید شده اند. انتخاب هر یک از آنها بر اساس سلیقه خریدار باید صورت پذیرد ولی در ادامه میتوانید با هر یک از این سیستم عامل ها آشنایی کا??ی پیدا کنید.

[h=3]سیستم عامل ویندوز :[/h] ویندوز یکی از رایج ترین سیستم عامل های است??اده شده برای لپ تاپ ها است که طی?? وسیعی از برندهای معتبر تولید کننده از این سیستم عامل است??اده میکنند. ایرانیان از گذشته با این سیستم عامل آشنا بوده اند و شاید تمامی ما تجربه کار با ویندوز 98 شرکت مایکروسا??ت را داشته باشیم. امروزه اما ویندوز 10 (پرچمدار سیستم های عامل مایکروسا??ت) که در جولای 2015 معر??ی شده است به دلیل ویژگی های بسیار برجسته ای که دارد بسیار مورد توجه کاربران حر??ه ای و معمولی قرار گر??ته است.

قابلیت است??اده از این ورژن ویندوز برای ص??حه نمایش لمسی یا قرار دادن دستیار دیجیتالی کورتانا در ویندوز 10 که میتواند به شما در پیدا کردن منابع و جستجو در کامپیوتر یا اینترنت کمک کند، بیشتر نرم ا??زارهای کاربردی که در ایران عرضه میشوند بر اساس این سیستم عامل تولید شده اند و به دلیل رابط کاربری آسان، شما میتوانید است??اده ای بهینه از این سیستم عامل تولید شده در شرکت مایکروسا??ت داشته باشید.

 

mohtava-new.jpg19.jpg[h=3][/h] [h=3]سیستم عامل مک (macOS):[/h] سیستم عامل مک تنها برای لپ تاپ های تولید شده برای شرکت اپل مورد است??اده میباشد. گرچه بسیاری از قابلیت های این سیستم عامل مشابه با ویندوز است ولی شاهد آن هستیم که دکمه استارت در این سیستم عامل تعبیه نشده است و شما میتوانید به برنامه های کامپیوتر قابل حملتان از طریق Task Bar پایین ص??حه دسترسی داشته باشید. این سیستم عامل برای است??اده به صورت لمسی طراحی نشده است و دستیار دیجیتالی مورد است??اده در آن سیری میباشد. از مهمترین ویژگی های این محصول میتوان به هماهنگ شدن با دیگر دستگاه های اپل مانند تبلت یا آی??ون بوده و همچنین دارای قابلیت باز کردن ق??ل ص??حه با است??اده از ساعت هوشمند اپل در آخرین ورژن مک سیرا (Sierra) ??راهم شده است.

 

 

mohtava-new.jpg18.jpg[h=3][/h] [h=3]کاربری آسان با لپ تاپ های 2 در 1[/h] لپ تاپ های 2 در 1 دارای قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارا بوده و در واقع با بهره گیری از ص??حه نمایش لمسی شما میتوانید ص??حه کیبورد آنرا نصب کنید یا بردارید. این محصولات در دو نوع عرضه میشوند که دارای قابلیت برداشتن کامل ص??حه کلید بوده یا در مدل دیگر با چرخاندن 360 درجه ای ص??حه نمایش میتوانید از حالت تبلت دستگاه است??اده نمایید. در صورتی که نمیخواهید در محیط های عمومی مانند اتوبوس یا تاکسی از لپ تاپ خود است??اده کنید یا داشتن ص??حه نمایش لمسی اهمیت زیادی در کارهای شما نخواهد داشت، بهتر است از خریداری لپ تاپ های 2 در 1 صر??ه نظر کرده و پول خود را برای امکانات سخت ا??زاری قوی تر خرج کنید.

 

mohtava-new.jpg20.jpg[h=3]بهترین سایز ص??حه را انتخاب کنید[/h] قبل از اینکه مدلی از لپ تاپ را در نظر خود داشته باشید، بهتر است در ابتدا میزان سایز ص??حه نمایش مورد نیاز خود را انتخاب کنید. البته به غیر از ??ضایی که در اختیار دارید برای است??اده از لپ تاپ در محیط های مختل??، ??اکتورهای دیگری در انتخاب اندازه ص??حه نمایش دارای تاثیر بسیار زیادی بوده که میتوانید میزان اندازه ص??حه نمایش مورد نیاز خود را در ادامه پیدا کنید :

  • ·11 تا 12 اینچ : کوچکترین ص??حه نمایش های تولید شده برای لپ تاپ که در حمل و نقل بسیار آسان بوده و وزن بسیار کم بین 1 تا 1.5 کیلوگرم را دارا میباشند و برای کارهای روزمره و اداری مناسب میباشند.
  • ·13 تا 14 اینچ : لپ تاپ هایی که بیشتر در میان مردم رایج است و علاوه بر وزن سبک، کوچک بودن ص??حه نمایش چشم ها را خسته نمیکند و باعث سر درد نمیشود. این محصول برای کاربری های عادی و روزمره مورد است??اده بوده و برای کارمندان یا ویزیتور های حر??ه ای نیز مناسب میباشد. وزن لپ تاپ هایی با این میزان حجم در اکثر مواقع کمتر از 1.5 کیلوگرم است.
  • ·15 اینچ : پر??روش ترین لپ تاپ ها از لحاظ اندازه ص??حه، 15 اینچی ها میباشند. این محصول برای اکثر نیازها به غیر از گیمینگ میتواند بهترین گزینه باشد. بیشتر مواقع، ا??رادی طر??دار آن هستند که لپ تاپ خود را زیاد حمل نمیکنند. بیشتر لپ تاپ های این سری مابین 2 تا 3 کیلوگرم وزن دارند.
  • ·17 تا 18 اینچ : در صورتی که لپ تاپ شما بیشتر مواقع روی میز کار یا منزلتان قرار دارد و میخواهید از آن برای بازی های سنگین و طراحی های حر??ه ای است??اده کنید. این محصول میتواند جوابگوی نیاز شما باشد. اکثر این لپ تاپ ها از قدرت سخت ا??زاری بسیار بالایی برخوردار میباشند و وزن آنها به قدری است که حمل و نقل آنها خیلی هم راحت نیست.

کیبورد و تاچ پد لپ تاپ و اهمیت آنها

بر اساس نوع کاری که از لپ تاپ خود انتظار دارید باید کیبورد و تاچ پد آن مناسب باشد. برای مثال در صورتی که تایپیست هستید و یا زیاد از کیبورد است??اده میکنید، این قسمت از لپ تاپ شما باید از دکمه هایی با میزان سطح بالا و ??اصله مناسب در میان هم برخوردار باشد و همچنین تاچ پد آن باید به گونه ای طراحی شده باشد تا برای کاربری های عمومی و حر??ه ای مورد است??اده قرار گیرد. در کل پیشنهاد ما برای طراحی های صنعتی و حر??ه ای، است??اده از ماوس به جای تاچ پد است ولی در صورتی که ماوس در دسترس نباشد بهتر است تاچ پدی در اختیار شما باشد که بتواند از پس تمامی کارهای حر??ه ای بر آید.

 

mohtava-new.jpg24.jpg

 

سخت ا??زار مناسب

پردازنده (CPU)، RAM، کارت گرا??یکی، هارد و دیگر مشخصات سخت ا??زاری یک دستگاه لپ تاپ دارای تاثیر بسیار زیادی در انتخاب آن دارند. نیاز خود را بررسی کنید و سنگین ترین برنامه هایی که میخواهید با لپ تاپ اجرا کنید را در نظر داشته باشید و بر اساس آن کان??یگ سخت ا??زاری لپ تاپ خود را انتخاب کنید. در ادامه به شما کمک میکنیم با این قطعات بیشتر آشنا شوید و مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • ·CPU : مغز کامپیوتر شما و قسمتی که پردازش اصلی تمامی درخواست های شما انجام داده میشود CPU است. انتخاب یک پردازنده مناسب با کارایی شما میتواند در سرعت کامپیوتر و انجام کارها بسیار تاثیرگذار واقع شود. از مدلهای اصلی پردازنده است??اده شده در لپ تاپ ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

1. Intel Core i5 : بهترین انتخاب رده کاربری عمومی است و با قیمت مناسب و بازده بالا در لپ تاپ ها است??اده میشود. این محصول اینتل در مدلهای مختل??ی تولید شده است و باید بر اساس نیاز اقدام به انتخاب آنها نمود. برای مثال مدلهایی که به حر?? U ختم میشوند مانند Intel Core i5-7200U رایج تر بوده و دارای قدرت پردازشی بیشتری میباشند و مدلهایی که به حر?? Y ختم میشوند، قدرت کمتری را برای پردازش ارائه میدهند. در صورتی که کارهای گرا??یکی زیادی انجام میدهید یا بازی کردن با لپتاپ برای شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بهتر است محصولاتی از این سری پردازنده را انتخاب کنید که در انتهای آنها حرو?? HQدرج شده است. نسل (Kaby Lake)پردازنده های اینتل بیشتر در سری U مورد است??اده قرار میگیرند.

2. Intel Core i7 : بهترین پردازنده مورد است??اده برای بازی و کارهای مهندسی بوده و قدرت بسیار زیادی را دارد. سرعت بسیار بالای این سری از نسل ه??تم پردازنده های اینتل میتوانند برای راحتی شما در انجام کارهای سنگین بسیار مناسب باشند. مدلهایی از Core i7 که به حرو?? K یا HQ خاتمه میابند، از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای بازی و کارهای گرا??یکی میتوان از دسته محصولات است??اده نمود. چهار هسته مورد است??اده در این مدل پردازنده میتوانند نیاز شما را به صورت کامل برطر?? نمایند. اگر قدرت پردازش کمتری احتیاج دارید میتوانید از مدلهای سری Y این نسل است??اده کنید که قدرت پردازش کمتری دارند و همچنین شارژ باتری را بیشتر نگه میدارند.

3.Intel Core i3 : این سری از پردازنده های اینتل قدرت کمتری نسبت به Intel Core i5 دارند ولی با قیمتی ارزانتر عرضه شده و میتوانند نیازهای تمامی اقشار جامعه را برطر?? نمایند. لپ تاپ هایی مجهز به این سری پردازنده برای کارهای روزمره و عادی یا کارمندان حسابداری پیشنهاد میشود.

4.AMD A, FX or E Series : لپ تاپ هایی با قیمتی بسیار کم، مناسب برای وبگردی و مشاهده ??یلم و عکس بوده و توانایی پردازش بالایی را ندارند. بهترین کاربرد این سری از لپ تاپ ها برای وبگردی و ت??ریح یا است??اده از نرم ا??زارهای حسابداری و شبکه های اجتماعی میباشد.

5.Intel Atom : لپ تاپ هایی که مجهز به این سری پردازنده میباشند برای است??اده از شبکه های اجتماعی و کارهای روزمره یا وبگردی مورد است??اده هستند. قیمت بسیار پایینی دارند و کمترین میزان مصر?? انرژی و بالاترین طول عمر م??ید باتری را دارند.

6. Intel Pentium/Celeron : این سری از پردازنده ها کمی از Intel Atom قوی تر هستند ولی عملا بازده بسیار پایینی دارند و میزان انرژی بسیار زیادی را مصر?? میکنند. در صورتی که قیمت برای شما اهمیت زیادی ندارد، بهتر است لپ تاپ هایی با پردازنده های Core i5 یا Core i3 میتوانند بازده بیشتری برای شما داشته باشند.

7.Intel Core m/i5/i7 "Y Series" : سری Y این دسته از پردازنده ها کمتر گرم میشوند و قدرت پردازش کمتری را دارند. در کل از مدل Intel Celeron دارای قدرت پردازش بالاتر و از مدل Intel Core i5 U Series دارای قدرتی پایین تر میباشند.

8.Intel Xeon : قویترین مدل پردازنده ای شما میتوانید از آن در لپ تاپ است??اده کنید. برای کارهای ??وق تخصصی و طراحی های سه بعدی حر??ه ای یا ساخت انیمیشن ها از این محصول است??اده میشود. البته لپ تاپ های مجهز به این سری دارای قدرت باتری بسیار پایینی هستند و وزن بسیار سنگینی دارند.

  • ·RAM : لپ تاپ های ارزان قیمت با ظر??یت RAM دو گیگابایتی در بازار معر??ی میشوند ولی بهتر است در نظر داشته باشید که یک RAM با قدرت 4 گیگابایت و قیمت کمی بالاتر یا 8 گیگابایت8 میتواند پاسخگوی تمامی نیاز شما باشد. لپ تاپ مجهز به 16 گیگابایت یا بیشتر RAM دارای قابلیت است??اده برای کارهای تخصصی و برنامه های سنگین میباشند.

  • ·حا??ظه داخلی : در صورتی که میزان حجم حا??ظه داخلی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است میتوانید یک لپ تاپ مجهز به هارد 1 یا 2 ترابایت انتخاب کنید. در صورتی که این مسئله برای شما اهمیت زیادی ندارد میتوانید از یک لپ تاپ با هارد SSD است??اده کنید که میتواند سرعت کار لپ تاپ شما را تا حدود 3 برابر ا??زایش دهد. البته اخیرا لپ تاپ هایی مجهز به هارد و حا??ظه SSD به صورت همزمان تولید شده اند و در بازار عرضه میشوند.

  • ·ص??حه نمایش : تعداد پیکسل های بیشتر میتواند دقت ص??حه نمایش شما را تا حد بسیار زیادی ا??زایش دهد و این در حالی است که در عین حال میتواند طول عمر باتری لپ تاپ را کاهش دهد. بیشتر لپ تاپ های عرضه شده در بازار با وضوح 1366*768 در بازار عرضه میشوند که کی??یت خوبی دارند و در عین حال با قیمتی مناسب در دسترس مصر?? کنندگان میباشند. در عین حال شما میتوانید از یک پنل با وضوح 1920*1080 است??اده نمایید که بیشتر به عنوان full HD شناخته میشود و هیچ آسیبی را به چشم ها وارد نمیکند. این سری از ص??حه نمایش ها مناسب برای کارمندان و ا??رادی است که در طول روز زیاد از لپ تاپ است??اده میکنند.

  • ·ص??حه نمایش لمسی : در صورتی که نیاز به ص??حه نمایش لمسی و تبدیل لپ تاپ به تبلت را نداشته باشید، خریداری لپ تاپ های 2 در 1 میتواند تنها پول شما را هدر دهد. این سری از محصولات حداکثر 2 تا 3 ساعت طول عمر باتری دارند که بسیار کم است و از قدرت سخت ا??زاری بسیار زیادی برخوردار نیستند. برخی از لپ تاپ ها نیز از وضوح ص??حه نمایش2560*1600 یا 3200*1800 یا حتی 3840*2160 است??اده میکنند که است??اده از این سری ص??حات نمایش برای طراحان و برنامه نویس ها مناسب بوده و میزان برق مصر??ی بسیار زیادی دارند.

  • ·کارت گرا??یک : در صورتی که بازی های سنگین را اجرا نمیکنید یا از لپ تاپ برای طراحی های حر??ه ای 3 بعدی است??اده نمیکنید، یک سیستم معمولی که کارت گرا??یکی مجزا نداشته باشد میتواند نیاز شما را برآورده نماید ولی اگر هر یک از کارهایی که در بالا اشاره شد یکی از مقاصد شما برای خریداری لپ تاپ میباشد، خریداری یک دستگاه مجهز به کارت گرا??یکی nVidia Geforce یا AMD برای شما نیاز است. بر اساس نوع پردازنده مورد است??اده در هر یک از دستگاه های لپ تاپ، از سری کارت گرا??یکی مخصوصی است??اده میشود. در صورتی که از لپ تاپ برای بازی است??اده میکنید، کارت گرا??یکی مجزای 4 گیگابایتی یا بالاتر مورد نیاز بوده و برای طراحان بر اساس نوع کاری که انجام میدهند، گرا??یک از 2 گیگابایتی به بالا و مجزا مورد نیاز میباشد.

  • ·DVD/BluRay : البته با گسترش اینترنت و قابلیت دانلود آنها، نیاز به دیسک های DVD یا BluRay کمتر شد ولی در صورتی که نیاز به این سخت ا??زارها دارید بهتر است یک دستگاه مجهز به این قسمت است??اده نمایید. البته شما میتوانید این محصول را به صورت اکسترنال با قیمتی بسیار مناسب خریداری کرده و با USB به لپ تاپ خود متصل نمایید.

mohtava-new.jpg26.jpg[h=3][/h] [h=3]اهمیت باتری قدرتمند[/h] باتری قدرتمند از اهمیت بسیار بالایی در هر لپ تاپ برخوردار میباشد که باید بر اساس نوع کاربری هر دستگاه، طول عمری بیشتر از 6 ساعت داشته باشد. در صورتی که میخواهید از لپ تاپ در محل کار یا زندگیتان است??اده کنید و هیچ نگرانی بابت اتصال به برق برای شما وجود ندارد، است??اده از لپ تاپ هایی که باتری آنها زیاد قوی نیست شما را نگران نمیکند ولی در صورتی که لپ تاپ را برای است??اده خارج از منزل یا در آزمایشگاه ها انتخاب کرده اید، از طول عمر بیشتر از 6 ساعتی آن اطمینان کسب نمایید. سخت ا??زار بیش از اندازه قوی که نیازی به آن ندارید میتواند در کاهش مدت زمان کاری لپ تاپ بدون برق بسیار تاثیرگذار باشد.

[h=3]بر اساس بودجه انتخاب کنید[/h] تمامی مواردی که به آنها اشاره شد، باید مورد توجه قرار گیرند و بر اساس بودجه ای که دارید، محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و است??اده نمایید. برد خریدار یک لپ تاپ، تهیه دستگاهی با بیشترین امکانات، بالاتری کی??یت و بهترین قیمت میباشد. البته قیمت سخت ا??زار و نوع مواد اولیه مورد است??اده در تولید یک دستگاه لپ تاپ نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است. در ادامه با بازه های قیمتی لپ تاپ ها و امکاناتی که با این قیمت به شما ارائه داده میشود را مشاهده مینمایید.

  • ·150 تا 250 دلار : این سری از لپ تاپ ها برای کارهای روزمره مورد است??اده هستند و برای کودکان نیز میتوانند مناسب باشند. وبگردی، آموزش کامپیوتر و شبکه های اجتماعی بیشترین کاربردی است که میتوان از این محصول انتظار داشت. سیستم عامل موجود بر روی این محصول بیشتر سری های بسیار سبک سیستم عامل ویندوز را اجرا میکند.

  • ·350 تا 600 دلار : این سری از رنج قیمتی لپ تاپ ها برای کارهای اداری، روزمره و خانگی بسیار مناسب بوده و یک لپ تاپ با پردازنده Intel Core i5 یا AMD A8 به همراه 4 تا 8 گیگابایت حا??ظه RAM و 500 گیگابایت هارد را میتوانید خریداری نمایید. در این بازه قیمتی، محصولاتی با حا??ظه SSD عرضه نشده اند. کارت گرا??یکی مجزا در برخی از مدلهای آنها موجود میباشد. محصولی که با این قیمت برای شما در دسترس است از ص??حه نمایش یا باتری قدرتمندی برخوردار میباشد.

  • ·600 تا 900 دلار : این بازه قیمت برای یک دستگاه لپ تاپ، دست شما را برای انتخاب محصولاتی با کی??یت بالا و طراحی زیبا باز میگذارد. برای مثال شروع لپ تاپ های ??لزی از این بازه شروع میشود. از دیگر ویژگی های این سری از لپ تاپ ها میتوان به است??اده از حا??ظه SSD در برخی از مدلها یاد کرد.

  • ·بیشتر از 900 دلار : این بازه قیمتی دست شما را برای انتخاب تمامی محصولات باز میگذارد. شروع قیمت مک بوک های اپل مجهز به سیستم عامل مک از 1000 دلار آغاز شده است و شما میتوانید با این رنج قیمتی، به بهترین محصولات با ویژگی های بسیار مناسب دسترسی پیدا کنید. بهترین مدلهای ص??حه نمایش با بالاترین طول عمر باتری، پردازنده های بسیار قدرتمند و سخت ا??زاری مناسب برای بازی و کارهای حر??ه ای میباشد. با لپ تاپ های بالای 900 دلار میتوانید اکثر کارهای حر??ه ای را انجام دهید. تنها باید به نوع کاربری هر دستگاه توجه کرده و بر این اساس اقدام به خریداری آن نمایید.

[h=3]به برند اهمیت بدهید![/h] از مهم ترین قسمت های هر لپ تاپ میتوان به مادربرد اشاره نمود که در هر شرکت به صورت جداگانه تولید میشوند. اهمیت برند لپ تاپ علاوه بر مادربرد که اصلی ترین قطعه سخت ا??زار میباشد، طراحی، تولید و نوع هر برند کامپیوتر باید به گونه ای انجام داده شده باشد تا دستگاه علاوه بر زیبایی و استحکام بالا، بتواند بیشترین سرعت را داشته باشد. از میان مهمترین برندهای لپ تاپ که در بازار ایران عرضه میشوند، محصولات تولیدی ایسوس (ASUS) هستند که گارانتی معتبر و کی??یت بالا، باعث پیشر??ت آنها شده است. کارخانه لپ تاپ ام اس آی (MSI)نیز به عنوان یکی از بهترین شرکتهای تولید کننده لپ تاپ در جهان شناخته شده است که به عنوان پیشتاز صنعت لپ تاپ نیز شناخته میشود و دستگاه های این کالا در بازار ایران نیز عرضه شده است. محصولاتی که در کارخانه لنوو طراحی و تولید شده اند، به دلیل قیمت پایین و کی??یت بالا بیشتر مورد است??اده قرار گر??ته اند. ایسر (ACER) نیز از دیگر کمپانی های مهم و مو??ق در زمینه تولید لپ تاپ ها است که محصولات آن از ص??حه نمایش های بسیار باکی??یت و سخت ا??زاری قوی برخوردار میباشند.

mohtava-new.jpg27.jpg

 

نتیجه گیری خرید لپ تاپ

لپ تاپ ها از مهمترین وسایل شخصی هر ??رد بوده و باید بهترین محصولات با بیشترین کارایی و کاربرد خریداری و است??اده شود. برای اینکه بهترین لپ تاپ را خریداری کنید میتوانید با توجه به ??اکتورهایی که به آنها اشاره شد، بهترین محصول را با بیشترین کارایی تهیه کرده و مورد است??اده قرار داد. لپ تاپ ها باید بتوانند تمامی نیازهای کامپیوتری شما را برطر?? کنند و از قدرت پردازشی برابر با نیاز شما برخوردار باشند. همچنین توجه به قیمت و میزان بودجه ای که در این رابطه اختصاص داده اید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...