رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sabtnik

علامت تجاری چیست و برای ثبت آن چه مدارک و شرایطی لازم است ؟

پست های پیشنهاد شده

https://nikregister.com

علامت تجاری وسیله ایست که به تاجر یا تولید کننده جنس اجازه می دهد اجناس خود را از اجناس سایرین مشخص سازد.

ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1 تیرماه 1310، علامت تجاری را به شرح ذیل تعری?? می کند :

 

 

" علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حر?? ، عبارت ، مهر ، ل??ا?? و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا ??لاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعتی یا تجار و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود ".

این تعری?? جنبه تحدیدی ندارد زیرا مواردی که در قانون شمرده شده به عنوان مثال است مخصوصاَ که با اضا??ه کردن جمله ( و غیر آن ) قصد قانونگذار روشن می شود. بنابراین موارد دیگری نیز ممکن است تصور نمود که در مثال های نامبرده در قانون ذکر نشده است. مثلاَ در ماده ??وق حر?? و عبارت ذکر شده ولی به کلمه اشاره نشده است در صورتی که اغلب علایم تجاری از کلمه تشکیل می شوند و علاوه بر آن برچسب و اتیکت ??راموش شده در حالی که بیشتر محصولات صنعتی و تجاری دارای علامت و نقش هستند که گاهی تواماَ و گاهی من??رداَ به عنوان برچسب بر روی کالا استعمال می شوند. بنابراین با است??اده از جمله ( و غیر آن ) کلمه و برچسب و امضاء و غیره باید به تعری?? قانون اضا??ه شود. ضمناَ باید در نظر داشت که در سال های اخیر علامت تجاری برای خدمات نیز در اغلب کشورها معمول شده و تعری?? قانون ایران شامل این نوع خدمات نیز می شود.

جهت ثبت علائم تجاری لازم است شرایط ذیل در نظر گر??ته شود :

  • جدید بودن علامت تجاری

علامت مورد است??اده بر روی محصول که برای ثبت ارائه می شود، از حیث شکلی باید جدید بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.

  • علامت تجاری باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.

علامت تجاری باید توام با طراحی و ظرای?? شکلی باشد . ابتکاری بودن علامت تجاری ایجاب می کند اسامی عام به عنوان علامت انتخاب نشود.

  • علامت تجاری نباید گمراه کننده باشد .

علامت تجاری نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبدا علامت به اشتباه اندازد و وی را در تشخیص و تمییز علائم تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند، دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری به شرح ذیل است :

1- اظهارنامه ثبت برند

2- نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

3- ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرا??یکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.اگر ارائه علامت به صورت گرا??یکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد،ارائه خواهد شد.

درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید . نمونه سوم در موقع ثبت بر روی ص??حه مربوطه در د??تر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود. علاماتی که برجسته یا گود در روی شیی ء نشان داده می شود بر روی کاغذ ن??ش خواهد شد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طر?? تجاوز کند.

بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بررو.ی ص??حه قرار گیرد.

چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید.در هر حال،علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد.

4- در صورت سه بعدی بودن علامت،ارائه علامت به صورت نمونه های گرا??یکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه مت??اوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی است.

5- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظر?? 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.

6- ارائه مدارک دال بر ??عالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.

7- نسخه ای از ضوابط و شرایط است??اده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.

8- مدارک مثبت هویت متقاضی

9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی

10- مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

logo.jpg

https://nikregister.com/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%A9/

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...