رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
darkoobco

نکاتی مفید برای کار کردن با طراحان وب

پست های پیشنهاد شده

کار کردن با طراحان وب یکمی تر??ند لازم داره، به خصوص اگه تا حالا از این کارها نکرده باشید. با خوندن این مقاله نکاتی رو یادآوری میکنیم که بدونید چطوری میتونید بیشترین بهره رو از این همکاریتون بدست بیارید.

من اخیرا خیلی درباره روابط کاریم با همکارام در دارکوب ??کر میکنم. دارم سعی میکنم ب??همم چرا بعضی پروژه ها روون تر از بقیه پیش میرن و وب سایتهایی که در نتیجه اونها تولید میشن هم از بقیه مو??ق ترند. در خیلی از موارد علتش روابط بین ما و مشتری بوده.

شک نکنید که کسب بهترین نتیجه ممکن یه هنره. حالا من میخوام 10 تا نکته و تر??ند یادتون بدم که تو این هد?? کمکتون کنه. [h=2]1- عجله نکنید[/h]

هر روز پروژه های وب بخاطر محدودیت های بودجه و زمانی دارن ??شرده تر میشن. اگه میخواهید کارتونو خراب کنید، از این محدودیت ها برای خودتون بذارید. بالاخره ساختن یه چیز خاص زمان میبره. طراح وب برای اینکه نظراتشو سبک سنگین کنه و روشهای مختل?? رو بسنجه زمان لازم داره. هر چی زمان بیشتری برای ??کر کردن بهش بدید، کار خودتون بهتر میشه.

البته که سر وقت بودن هم اهمیت داره. وگرنه کارتون باز دچار مشکل خواهد شد. [h=2]2- اصرار کنید که پیشر??ت کار رو ببینید[/h]

طراح های وب عادت دارن تو خ??ا کار کنن. ترجیح میدن اطلاعات کمی بدن و وقتی کار طراحی تموم شد و کار آماده ارائه شد اونو تحویل بدن. متاس??انه در اکثر موارد این روش منجر به بروز مشکلاتی میشه.

اگه به هر دلیلی طراح وب خواسته شما رو خوب متوجه نشده باشه، ممکنه روزها و ه??ته ها وقت بذاره و در نهایت یه طراحی تحویل بده که باب میل شما نیست. گذشته از وقتی که روی طراحی گذاشته، طراح از نظر احساسی و مالی هم روی این کار سرمایه گذاری کرده. از نظر طراح، سایتی که درست کرده هیچ نقصی نداره و دیگه نمیتونه بپذیره که زمان بیشتری روش بذاره و تغییرش بده و تعجبی هم نداره که این روند به درگیری و مناقشه منجر میشه.

بهتر اینه که از همون ابتدا با طراح وب سایتتون همراهی کنید. باید طرح های اولیه و وایر??ریم ها رو ببینید. اینطوری دیگه خیالتون راحته که طراحی نهایی هر دوتونو راضی میکنه. [h=2]3- اگر شک دارید تست کنید[/h]

تردیدی نیست که بالاخره یه زمانی میرسه که شما و طراح وب سایتتون سر یه چیزی با هم مخال??ید. هر چند طراحان وب تو حوزه کاری خودشون متخصصند اما این دلیل نمیشه که اشتباه نکنند. از اون مهمتر اینه که این وب سایت شماست و شما باید نسبت بهش احساس خوبی داشته باشید و مطمئن بشید که میتونه برای مشتریهاتون بهترین باشه.

اگه شک دارید که پیشنهاد طراحتون پیشنهاد خوبی نباشه، طراحی رو تست کنید. نمیشه بگیم چون شما به دلایل متعدد چیز دیگه ای رو میپسندید باید حر?? طراحتونو رد کنید. به جاش مسئله رو با کاربرهای واقعی تست کنید و یه راه حل بی طر??انه پیدا کنید. [h=2]4- طراحی های متعدد نخواهید[/h]

یه اشتباه رایج بین مشتریها اینه که اصرار میکنن طراح از اول کار، چند تا ایده طراحی بهشون ارائه بده. شاید چون اینطوری احساس میکنن روی کار کنترل بیشتری دارن و میتونن ظاهر و حس و حال سایتشونو کارگردانی کنند. جدا از این، ایده داشتن چند طراحی مختل?? از اساس ایده ناقصیه.

مشکل داشتن چند طراحی در ابتدای کار اینه که در نهایت منجر به یه طراحی ??رانکشتاینی میشه. منظورم اینه که وقتی چند تا طراحی بهتون ارائه میشه، تو هر طراحی از چند تا عنصر خوشتون میاد و بعد میخواهید اونها رو انتخاب کنید و همه رو تو طراحی نهایی داشته باشید. هر چند قطعا طراحتون بهتون میگه نمیشه که هر عنصری رو به راحتی با هم ترکیب کنید و کنار هم بذارید.

به جای این کارها، پیشنهاد قبلی من رو اجرا کنید و طی روند کار در کنار طراحتون حضور داشته باشید و همین طور که طراحی داره درست میشه خودتون اونو هر طور دوست دارید شکل بدید. [h=2]5- هیچ وقت بدون توضیح طرحتونو به کسی نشون ندید[/h]

انتخاب به ظاهر و حال و هوای وبسایت ممکنه یه جورایی ترسناک باشه، به خصوص اگه اولین بارتون باشه. حتما میخواهید طراحی رو به همکارها، دوستان و حتی اعضای خانوادتونم نشون بدید تا مطمئن بشید که انتخابتون خوب بوده و خیالتون راحت شه.

من این کارو درک میکنم، اما بدونید که اصلا عاقلانه نیست. هر کسی یه تعری??ی از طراحی بد یا خوب داره و یه چیز شخصیه. وقتی از آدمای مختل?? نظر میپرسید، نظرات مت??اوتی هم دریا??ت میکنید. این کار به جای اینکه خیالتونو از خوب بودن طراحی راحت کنه، برعکس بیشتر باعث شک و تردیدتون میشه.

البته قبول دارم که باید طراحی رو به چند ن??ر نشون بدید. اما نه به این صورت که طراحی رو نشون بدید و بپرسید نظرت چیه. اگه میخواهید یه جواب هوشمندانه بگیرید باید براشون توضیح بدید پشت این پروژه چه چیزهایی بوده و پروسه تصمیم گیری چطوری پیش ر??ته تا به اینجا رسیده و در نهایت این طراحی انتخاب شده. بدون این توضیحات همه ??قط نظر شخصیشونو بهتون میدن. [h=2]6- مطمئن بشید که ذهنیت شما و طراح از اهدا?? کاری وب سایت یکیه[/h]

حتی اگه دارید تو طراحی با طراح وب سایتتون همکاری میکنید، باز هم ممکنه اهدا?? نهایی مت??اوتی تو ذهنتون باشه. بخاطر همین حتما باید هر دو طر?? راجع به اینکه نظرشون در مورد اهدا?? کاری وب سایت چی هست با هم صحبت کنند و به یک نتیجه واحدی برسند. تصمیماتی که در ??رایند توسعه وب سایتتون اتخاذ میکنید همه بر اساس این اهدا?? انجام میشه.

به جز مشخص کردن اهدا?? کاری، در اکثر مشاغل باید مخاطب هد?? هم تعیین بشه. [h=2]7- مخاطب هد?? تونو واضح تعری?? کنید[/h]

هر کاری از دستتون برمیاد انجام بدید تا کاملا ش??ا?? و واضح هر اطلاعاتی که به نظرتون میرسه رو در مورد کاربرهاتون به طراح وب سایتتون انتقال بدید. اینجا خوبه که از طراحتون بخواهید تست کارایی سایت انجام بده. حتی از اون بهتر اینه که ازش بخواهید این تست کارایی رو روی کاربرهای خودتون انجام بده. اینطوری میتونه شناخت بهتری از علایق کاربرها بدست بیاره و ببینه چطور میشه جذبشون کرد.

اگه طراح وب نتونه به درستی مخاطب هد?? رو بشناسه، خیلی راحت کل ??رایند طراحی سایت اشتباه میشه.

اما اینم بگم که به جز طراح وب، شما خودتونم باید درک درستی از مخاطب هد??تون داشته باشید. شاید ??کر کنید دارید، اما باز هم ارزششو داره که یه تست کارایی بگید براتون انجام بدن، مطمئنم از نتیجه متعجب میشید، چون کاربرها از چیزی که شما ??کر میکنید خیلی مت??اوتند. ??قط در یه صورت میتونید این تست رو کنار بذارید اون هم وقتیه که تو کارتون هر روز با کاربرها و مشتریهاتون سر و کار داشته باشید. [h=2]8- طراحی رو زیادی شلوغ نکنید[/h]

یه مشکلی که من خیلی میبینیم تو پروژه های طراحی پیش میاد اینه که مالک وب سایت طراحی رو خیلی شلوغ میکنه. دقیقا برعکس، اکثر طراحان وب توی کارشون یاد گر??تند که از این کار اجتناب کنند، بیشتر هم چون توی آموزش هاشون اینها رو بهشون گ??تند. اما چون اکثر مالکان سایتها پیش زمینه طراحی ندارند، تو این دام قدیمی طراحی می ا??تند.

از اونجایی که طراحی یه چیز شخصیه، هیچ وقت نمیتونید یه طراحی بی نقص درست کنید. اما همین که میخواهید بهترین ها رو بدست بیارید باعث میشه سعی کنید که همه چیز درست انجام بشه. و حالا مشکل اینجاست که هیچ وقت نمیتونید انتظار داشته باشید که همه کارها درست انجام بشن. شاید بشه طوری طراحیش کرد که طبق سلیقه شخصی شما باشه، اما به این معنی نیست که کاربرها هم ازش خوششون میاد و ترغیب میشن تا کاری رو که شما میخواهید روی سایت انجام بدن.

مرتبط با همین مسئله، مالکان سایتها معمولا ??کر میکنند ??قط در یک حالته که طراحی میتونه در بهترین حالت خودش قرار بگیره. اما بهترین کار برای انکه طراحی بی نقص انجام بشه اینه که اجازه بدید همه چیز اجرا بشه و بعد ببینید آیا کاربرها باهاش ارتباط برقرار میکنند یا نه. بعد میتونید اونو بر اساس داده هایی که بدست آوردید – و نه بر اساس خواسته های شخصی – اصلاح کنید تا تبدیل به یه طراحی خوب بشه.

یکی از بزرگترین مسائل در رابطه مشتری و طراحه. مالکان وب سایت باید طی یک همکاری بلند مدت با طراح کار کنند. [h=2]9- شراکتتونو به صورت دنباله دار ادامه بدید[/h]

اکثر مالکان وب سایتها از یه طراح وب میخوان سایتشونو براشون بازسازی کنه و بعد از اتمام کار همه چیزو تموم میکنن. این کار باعث میشه دیگه نشه تحلیل کاربر انجام داد و نتیجتا سایتتون از روند بهتر شدنش باز میمونه.

مالکان سایتها باید به صورت ماهانه با طراح وب سایتشون همکاری داشته باشند. اینطوری میتونن دائما برای اصلاحات مورد نیاز سایت برنامه ریزی کنند و از هزینه های سرسام آور بازسازی سایت خودشونو بیمه کنند. [h=2]10- روی مشکلات تمرکز کنید نه راه حل ها[/h]

آخرین نکته، که ??کر میکنم بینهایت هم مهمه، این که نقش های خودتونو به طور واضح تعری?? کنید تا وظای??تون مشخص بشه. به نظر من این وظی??ه مالک سایته که مشکلات رو پیدا کنه و وظی??ه طراح سایت هم اینه که مشکل رو حل کنه.

اما در اکثر موارد برعکس عمل میشه. مالک سایت مشکل رو پیدا میکنه (مثلا اینکه تم رنگی سایت مناسب مخاطبانش نیست) و به طراح میگه باید ??لان رنگ رو انتخاب کنی. اما طراح این وسط نمیدونه مشکل چی بوده که حالا میخوان رنگ عوض شه. ??قط میبینه که حالا مشتری میخواد رنگ سایتشو عوض کنه. این باعث میشه طراح نتونه راهکارهای دیگه ای که حتی ممکنه از پیشنهاد شما هم بهتر باشه بهتون ارائه بده. خلاصه اینکه مالک سایت خودش تبدیل به طراح میشه و طراح تبدیل به مجری ??نی طراحی.

به این ترتیب هم استعدادهای طراح وب به هدر میره و هم ارتباط بین دو شریک لطمه میبینه و طراح وب علاقه خودشو نسبت به کار از دست میده.

 

 

 

قطعا این ??هرستی که تو این مقاله ارائه شد کامل نیست، اما اگه ??قط همینها رو هم رعایت کنید تا حد زیادی میتونید با بهتر کردن روابطتون با طراح وب، کارایی و اثرگذاری سایتتونو بهتر کنید. شرکت دارکوب ارائه دهنده کلیه خدمات مرتبط با وب در خدمت شماست تا بهترین نتایج ممکن رو برای شما ??راهم کنه. باهامون تماس بگیرید.

 

 

 

 

http://darkoob.co.ir

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اگه طراح وب نتونه به درستی مخاطب هدف رو بشناسه، خیلی راحت کل فرایند طراحی سایت اشتباه میشه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

نظرتون درباره این سایت ها که پوسته اماده براش خریداری می کنن چیه؟ خوبه یا بد ؟

این کارو بکنیم یا خیر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...