رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
amuzeshtak

آشنایی با مفاهیم اولیه زبان های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی (قسمت 1)

پست های پیشنهاد شده

سخنی با دوستان

با عرض سلام . دوستان عزیز در این مقاله قصد دارم تا شما را با مبحثی آشنا کنم که بیشتر دوستانی که با انواع نرم ا??زار ها کار میکنند از آن بی اطلاع هستند و معمولا آنها را جا به جا به کار میبرند ، این موضوع هم ارتباطی با حر??ه ای یا غیر حر??ه ای بودن دوستان نداره و حتی من بارها شنیدم که اشخاص ظاهرا حر??ه ای ابزاری را با زبان های اسکریپت نویسی نرم ا??زار خود میسازند و میگویند ما یک پلاگین ساختیم !

 

 

 

به دلیل اینکه معمولا در ??یلم های آموزشی برنامه نویسی از همون اول میرن سراغ آموزش یک زبان مثل Python ، دیگه ا??راد با مبانی اولیه آن آشنا نمیشوند و شاید حتی بعد از اینکه بتونند برنامه های زیادی را با MEL یا Python بنویسند هنوز ت??اوت بین برنامه نویسی و اسکریپت نویسی را ندانند ، کتابها یا مقالات خارجی هم که در این راستا منتشر شده است معمولا برای دوستانی که آشنایی کمی به زبان انگلیسی یا حتی لغات تخصصی آن ندارند زیاد مناسب نیست ، متاس??انه خودتون بارها دیدید که حتی اگر ترجمه این کتابها را بخوانید ، به دلیل اینکه مترجم اطلاعات کمی راجب این مبحث داره ، بیشتر اصطلاحات را با همان معنی انگلیسی به کار میبره به طوری که ??همیدن این موضوع از روی کتاب انگلیسی بسیار ساده تر از متن ترجمه شدست !

 

 

 

ولی در این مقاله سعی میکنم به زبانی ساده بیان کنم تا دوستان ??ارسی زبان و مشتاق بتوانند بهترین است??اده را از آن ببرند. یه نکته رو الان بگم و اون هم اینه که به دلیل اینکه قصد دارم از پایه م??اهیم و مبانی زبان های برنامه نویسی رو یاد بدم ، این مقاله کمی طولانی خواهد شد و به همین دلیل آن را در چند پست مختل?? دیگر هر مینویسم و کامل میکنم و در انجمن قرار خواهم داد

 

 

پس مجددا عرض میکنم که هد?? از این مقالات ، آموزش برنامه نویسی و اسکریپت نویسی نیست ، چون یادگیری آن از طریق ??یلم های آموزشی و سایت های مختل?? امکان پذیره ، هد?? از این مقالات ، یادگیری م??اهیم اولیه میباشد که معمولا در ??یلم های آموزش گ??ته نمیشوند

 

چه کسانی نیاز به خوندن این مقالات دارند !؟

 

اساسا هر کسی که علاقه مند به مباحث تکنیکی نرم ا??زار ها به خصوص نرم ا??زار Maya میباشد ، میتونه از مطالعه این مطالب بهره ببره ، همچنین دوستانی که میخواهند در حوزه VFX و داینامیک ??عالیت کنند باید حتما این مقالات رو بخونند و از آنها اطلاع داشته باشند ، به جز این ا??راد ، بقیه دوستانی که در بخش های دیگر نرم ا??زار مثل Modeling ، Rendering و … میخواهند ??عالیت کنند نیز میتوانند از این مقالات است??اده کنند ، چون برنامه نویسی و اسکریپت نویسی تنها مربوط به بخش داینامیک نیست و در همه بخش ها کاربرد داره ،??قط میتوان گ??ت که برای بحث داینامیک و VFX میتونه الزامی باشه ! پس جواب سوال مذکور شاید همه کس باشه !

 

 

 

 

 

 

 

بزن بریممممم!!!!

 

امروزه همه میدانند که کامپیوتر با زبانی به اسم زبان ماشین کار میکنه ، زبان ماشین در حقیقت همان زبان ص??ر و یک یا باینریه ، چون دستگاه های دیجیتال از جمله کامپیوتر تنها دو عدد ص??ر یا یک و یا دو حالت خاموش و روشن رو متوجه میشوند. حالا چون قصد آمورش دیجیتال رو ندارم زیاد راجبش توضیح نمیدم ولی ??قط اینو بدونید که در زبان ماشین ما تقریبا هیچ ??رمول ریاضی ، دستور و ??رمانی نداریم که کار خاصی رو برای ما انجام بده ، جالبه بدونید که ما در زبان ماشین حتی عملیات ضرب را نداریم ! بله درست متوجه شدید ما ضرب به این سادگی رو نداریم ، برای انجام عملیات ضرب کامپیوتر از عملیات جمع است??اده می کنه ، مثلا برای 2 * 3 این ات??اق میو??ته : 2 + 2 + 2

خوب حالا اگر ما بخواهیم یه ??رمول بنویسیم که مثلا مساحت یه کره رو محاسبه کنه چی میشه ؟ باید چندین ص??حه A4 کد 0 و 1 بنویسیم تا این ??رمول با عملیات جمع نوشته بشه و برای ??رمول های بزرگتر هم احتملا عمرمون ک??ا?? نمیده !

اینجاست که پای زبان های برنامه نویسی وسط میاد ، در حقیقت در زبان ها برنامه نویسی ما ??رمول خودمون رو به زبان آدمیزاد مینویسیم و این زبان های برنامه نویسی این زحمت سنگین رو بر دوش دارند که آنچه را که ما نوشتیم به زبان ماشین تبدیل کنه که کامپیوتر متوجه بشه ! ??قط یه نکته رو همین جا بگم که عموما به جای است??اده از سیستم باینری یا دودویی یا همون ص??ر و یک ، از سیستم هگزادسیمال یا 16 تایی است??اده میکنند ، خوب شاید یکم گیج بشید که منظور از این سیستم اعداد دودویی و هگزا دسیمال چیه !؟ اجازه بدید یه توصیح بسیار کوتاه بدم :

 

 

 

 

 

انواع سیستم اعداد

ما چندین نوع سیستم اعداد داریم که هر یک در جایی کاربرد داره و البته من هم با همه کاربرد های آن آشنا نیستم ، مثل سیستم HexaDecimal , Decimal , Octave , Binary که به ترتیب به آنها سیستم های شانزده تایی ، ده تایی ، هشت تایی و دوتایی میگویند.

 

 

 

– سیستم ده تایی یا Decimal همان سیستم شمردن خودمونه که از 0 میشماریم تا 9 ، و بعد از 9 ، اعداد دورقمی میشه و از ترکیب همان ده رقم ص??ر تا نه ساخته میشه مثل 12 .به دلیل اینکه ما ده تا عدد مختل?? بیشتر نداریم بهش میگن دهتایی

 

 

 

– بنابراین در سیستم 16 تایی ما باید 16 تا عدد مختل?? داشته باشیم که با ترکیب آنها بتوان سایر اعداد چندین رقمی رو نوشت ، ولی مگر ما به جز عدد 0 تا 9 عدد دیگری هم داریم !؟ مسلما نه و اینجاست که از حرو?? انگلیسی A , B , C , D , E , F است??اده میکنند !

 

 

 

پس برای شمردن به روش این سیستم اینگونه عمل میکنیم که ابتدا از 0 شروع به شمارش میکنیم تا میرسیم به 9 ، حالا برای نوشتن عدد 10 (در سیستم دهتایی) ، مینویسیم A و برای 11 مینویسیم B و برای 12 مینویسیم C و برای 13 مینویسیم D و برای 14 مینویسیم E و نهایتا برای 15 مینویسیم F و چون 16 تا رقم مختل?? داریم ( 0 تا 9 و A تا F) پس بهش میگیم سیستم شانزده تایی.

مثلا عدد 30 در سیستم دهتایی در سیستم شانزدهتایی میشه 1E یا عدد 386 در سیستم دهتایی برابره با عدد 182 در سیستم شانزده تایی ! ممکنه سوال کنید که چه طور میشه این تبدیل سیستم های عددی رو به هم انجام داد ؟ جوابتون باید بگم که هر کدوم یه ??رمول خاص دارن که اگر دوست داشتید میتونید در گوگل سرچ بزنید و پیدا کنید ، ولی باور ب??رمایید که حتی من هم این ??رمول ها رو به خاطر ندارم ، اما یه راه ساده تر برای تبدیل این سیستم اعداد به هم وجود داره که میتونید باهاش این سیستم ها رو به هم تبدیل کنید و ببینید نتیجه چی میشه ، این راه است??اده از نرم ا??زار قدرتمند Calculator یا همان calc یا ماشین حساب خودمونه که توسط شرکت مایکروسا??ت تولید شده و در تمام ویندوزها قابل دسترسه ، برای باز کردن این برنامه قدرتمند کا??یه وارد قسمت Run ویندوز خود بشید و کلمه calc رو تایپ کنید و Enter بزنید. بعد از اینکه این برنامه باز شد وارد منوی View بشید و نوع ماشین حساب رو روی حالت Programmer تنظیم کنید ، بقیه چیزاشو خودتون در ??یلم های آموزشی پیدا کنید . smile emoticon

 

 

 

– از روی توضیحات داده شده متوجه میشید که برای سیستم 8 تایی ما ??قط اعداد 0 تا 7 رو داریم و برای سیستم دودویی ما ??قط اعداد 0 تا 1 رو داریم !

 

 

 

مثلا عدد 3 در سیستم دهتایی برابره با عدد 11 در سیستم دودویی یا عدد 386 در سیستم دهتایی برابره با عدد 110000010 در سیستم باینری یا دودویی. تا اینجا ممکنه از خوندن این مطالب کمی خسته شده باشید ولی حالا که معنی این اعداد 110000010 رو که خیلی از جاها مینویسند میدونید شاید کمی از خوندن این مطالب خشنود شده باشید ! به خصوص اینکه با علم داشتن این سیستم ها میتونید کارای جالب مثل رمز گزاری کردن عدد های خودتون بکنید ! برای اینکه من و شما از نوشتن و خواندن این مطالب کمی خسته شدیم ، اجازه بدید تا ادامه این بحث رو در پستهای دیگر برای شما دوستان عزیز بنویسیم

 

آموزش تک مرجع آموزش انلاین

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...