رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
nikan96

ضرورت محلول پاشی کود کشاورزی کلرور کلسیم و دستور کاربرد آن

پست های پیشنهاد شده

ضرورت محلول پاشی کود کشاورزی کلرور کلسیم و دستور کاربرد آن

 

کلسیم بیشترین ماده مورد نیاز در میوه است و شاید بتوان آن را مهمترین عنصر معدنی دانست که در تعیین کی??یت میوه دخالت دارد. اهمیت این عنصر در مرحله ی پس از برداشت میوه ها، سبزیجات و گل های بریده از آنجا ناشی می شود که نقش مهمی در طول عمر و کی??یت ماندگاری این محصولات دارد. میوه هایی که دارای کلسیم بالایی هستند بهتر می توانند حمل و نقل شوند و درشرایط مساعد انبار، مدت بیشتری باقی بمانند.

مهمترین نقش کلسیم در میوه ها استحکام دیواره سلولی می باشد. مشاهدات میکروسکوپی نشان داده که بهم ریختگی سازمان سلولی در موقع رسیدن در میوه هایی که کلسیم بالایی دارند، دیرتر صورت می گیرد ولی در میوه هایی که کلسیم کمتری دارند این حالت زودتر ات??اق می ا??تد.

همانطور که رطوبت خاک جذب کلسیم توسط ریشه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، انتقال آن در آوند چوبی به همراه جریان شیره ی خام نیز تحت تاثیر پدیده ی تعریق و تبخیر آب از اندام های هوایی است که برگ ها عمده ترین این سطوح می باشند. بنابراین تعریق تا حد زیادی میزان انتقال رو به بالای کلسیم را کنترل می-نماید.

هر شرایطی که میزان تعریق را کاهش دهد، جذب کلسیم را نیز محدودتر خواهد نمود. علاوه بر این حرکت نزولی کلسیم خیلی آهسته است زیرا که به طور کلی کلسیم ??قط به میزان خیلی کمی در آوند آبکشی انتقال پیدا می کند. این موضوع نشان می دهد که کلسیم به کار ر??ته برای ا??زایش کلسیم میوه، باید روی میوه مورد نظر محلول پاشی شود، زیرا کلسیمی که روی برگ پاشیده می شود به میوه یا قسمت دیگری از درخت چندان منتقل نمی شود.

با وجود آهکی بودن خاک های زراعی کشور(??راوانی ترکیبات کربنات کلسیم) به دلایل متعددی، کمبود کلسیم در محصولات باغی مشاهده می شود. خشکی خاک ها و عدم وجود رطوبت کا??ی، تابستان های گرم با درجه حرارت بالا و رطوبت پایین که سبب می شود تعرق به حداقل کاهش یابد، در نتیجه جریان مواد و بخصوص کلسیم در آوندهای چوبی به حداقل می رسد.

بعضی از محققین گ??ته اند هرگاه غلظت کلسیم به بیش از 8/0 تا یک درصد وزن خشک برگ برسد، مقدار آن برای ??عالیت های مرتبط با رشد کا??ی است.

اما تحقیقات دیگر نشان داده کمبود کلسیم در درختان میوه حتی به هنگامی که در برگ ها غلظت کلسیم ??راتر از 5/1 درصد نیز باشد، نیز مشاهده می شود. بنابراین گ??ته می شود که غلظت کلسیم برگ نشانه خوبی برای مشخص کردن مقادیر کلسیم میوه نیست. دلایل این را می توان در تبخیر و تعرق بیش از اندازه برگ در مقایسه با میوه و رقابت شدید در جذب کلسیم بین سرشاخه های در حال رشد و میوه ها بر روی درخت دانست. میوه سیب، کلسیم کمتری در مقایسه با سایر اندام های سیب دارد.

هرچه زمان برداشت میوه سیب نزدیکتر می شود، غلظت کلسیم بتدریج کاهش و در زمان برداشت به حداقل می رسد. یکی از دلایل کاهش جریان شیره ی سلولی در آوند چوبی به داخل میوه می تواند شکسته شدن با??ت های چوبی در اثر بزرگ شدن مستمر میوه باشد و به همین دلیل غلظت کلسیم در اواخر زمان رشد میوه به شدت کاهش می یابد، در حالی-که در اندام های دیگر تغییرات کلسیم کم است.

 

نقش کلسیم در جلوگیری از بیماری های ??یزیولوژیکی

 

 

 

دلایل کا??ی موجود، گواه این مساله است که کمبود کلسیم سبب ناهنجاری های مختل??ی در گیاه می شود. ناهنجاری ها اغلب در میوه هایی ظاهر می شوند که از نظر غلظت های کلسیم پایین هستند. اگرچه غلظت های بالایی از کلسیم می تواند از تمام این ناهنجاری ها جلوگیری نماید، ولی این ناهنجاری ها صر??ا بخاطر کمبود کلسیم ظاهر نمی شوند. مهمترین ناهنجاری های مرتبط با کمبود کلسیم در جدول 1 نشان داده شده است.

 

دستور العمل کاربردی کلرورکلسیم

 

 

 

زمان محلول پاشی کلرورکلسیم در باغ های میوه معمولا حدود سه ه??ته بعد از ریزش گلبرگ ها شروع و به ??اصله ی هر دو ه??ته یکبار تا زمان برداشت میوه ها حتی تا ده بار نیز در میوه های سیب قرمز تکرار می شود. درصد خلوص کلرورهای کلسیم صنعتی بین 77 تا 80 درصد می باشد. میزان غلظت کلرورکلسیم در محلول پاشی ها، بین 5/0 تا 1 درصد است. تحقیقات اخیر موسسه تحقیقات آب و خاک نشان داده که در شرایط گرم و خشک محلول پاشی با غلظت 5 در هزار(5/0 درصد) در باغ های سیب مناسبترین غلظت می-باشد.

کلرور کلسیم را می توان با اغلب سموم آ??ت کش مصر?? نمود اما معمولا با یک ماده ی خیس کننده ی غیر یونیک که هم جذب سطحی را ا??زایش داده و هم امکان سوختگی را کاهش می دهد، بکار برده می شود. از آنجایی که در بیشتر ??رمولاسیون سمی نباتی، مواد خیس کننده نیز همراه می باشند، لذا در محلول پاشی ترکیبی سموم و کلرورکلسیم نیاز به است??اده از این ترکیبات نمی باشد. توصیه شده که از مصر?? کلرورکلسیم به همراه سمومی مثل Captan و Guthion خودداری شود.

سوختگی برگ ها و میوه ها که به صورت یک ضایعه حاشیه ای بیشتر در روی برگ ها دیده می شود، در بیشتر حالات به واسطه ی عدم کالیبراسیون صحیح دستگاه محلول پاش یا سم پاش می باشد. البته این مسئله وقتی که غلظت های رقیق از کلرورکلسیم بکار رود جدی نخواهد بود. توصیه شده برای کاهش خطر سوختگی میوه ها و برگ ها در اثر محلول پاشی کلرورکلسیم آب مصر??ی حداقل به میزان لازم برای هر هکتار باشد. برای تهیه محلول، کلرورکلسیم را ابتدا در مقدار کمی آب حل نموده و به هنگام پر نمودن مخزن سمپاش از آب این مخلوط را به مخزن اضا??ه می کنیم. همواره تا زمان پاشیدن برای ثابت ماندن یکنواختی محلول تهیه شده می-باید آن را مرتب تکان داد تا یکنواختی آن ح??ظ شود. تحت شرایط مرطوب و سرد می بایست توجه داشت که سرعت خشک شدن آن بر روی سطح برگ ها کاهش پیدا می کند که سبب ا??زایش جذب می شود و در شرایط گرم و خشک سبب ا??زایش ضریب سوختگی می شود. رعایت موارد زیر برای انجام محلول پاشی مو??قیت آمیز کلرورکلسیم ضروری است.

- انجام محلول پاشی در دماهای بالای 25 درجه ی سانتی گراد در مقابل نور شدید آ??تاب موجب سوختگی برگ ها می شود.

- میزان pH کلرورکلسیم محلول در آب ممکن است به حدود 10 نیز برسد، زیرا مقدار کمی ناخالصی اکسیدکلسیم موجود در آن سبب تشکیل هیدروکسید کلسیم و در نهایت سبب ا??زایش قلیائیت محلول می شود. این pH بالا ممکن است خواص سموم به هنگام محلول پاشی توام کلرورکلسیم با سموم را نیز کاهش دهد. برای تعدیل pH بهتر است از ترکیبات اسیدی ترجیحا سول??ات روی است??اده شود.

-یکی دیگر از ترکیبات مرسوم برای کاهش pH، است??اده از سرکه است که شامل 5 درصد اسید است. برای هرکیلوگرم کلرورکلسیم، حدود 40 گرم از ترکیب سرکه است??اده می شود تا pH محلول را به حدود 6 برساند. همچنین از ترکیباتی که خاصیت با??ری دارند نیز برای کاهش pH است??اده می کنند.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...