رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
deco1

بیوگرافی هومن خلعتبری

پست های پیشنهاد شده

هومن خلعتبری، نوازنده پیانو، رهبر ارکستر و اپرا می‌باشد.

 

هومن خلعتبری ??راگیری پیانو را از ۶ سالگی نزد نیره اسکویی آغاز نموده و بعدها نزد لیلی سرکیسیان و ملیک اصلانیان در پیانو، هارمونی و کنترپوان نزد ??ریدون ناصری، آهنگسازی نزد احمد پژمان و اصول رهبری ارکستر را از توماس کریستین داوید و حشمت سنجری آموخت.در کنار تحصیل علم موسیقی در محضر این اساتید، حضور و تجربه آکومپایمان شاگردان کلاس آواز خانم آریا زند، مرحوم حسین سرشار و مرحوم احمد پارسی و مرحومه بهجت قصری، م??هر ورود و آشنایی وی به دنیای آواز کلاسیک شد و تجربه آکومپایمان (همراهی خواننده با پیانو) این خوانندگان اپرای تهران (تالار رودکی)، وی را با رپرتوار آواز کلاسیک و اپرا آشنا ساخت. حضور در مستر کلاسهای اساتید پیانو مانند نوین ا??روز، گرهارد گرت اشلگر و هوتزل، تأثیر به سزایی در ارتقاء دانش و سطح نوازندگی پیانوی وی داشت.وی در طی دوران تحصیلات دانشگاهی، ردی?? و دستگاه‌های موسیقی ایرانی را زیر نظر مهربانو تو??یق (سه تار) و موسیقی جهانی (کلاسیک) را زیر نظر اساتید دیگر، همچون شری?? لط??ی، هوشنگ کامکار، دکتر امیراشر?? آریانپور و کامبیز روشن روان آموخت و در سال ۱۳۷۵ از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران ??ارغ‌التحصیل شد.

 

ضبط و اجرای پیانو در موزیک متن بسیاری از ??یلمهای سینمایی، آثار تولیدی صدا و سیما و همچنین انتشار ۲ سی دی "بارون بارونه" با ویلن حسین یوس?? زمانی و "ای وطن" یا تار کیوان ساکت و آواز ??اضل جمشیدی از یادگارهای آن دوره می‌باشد.

 

او طی سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۵ پیانیست ارکستر سم??ونیک تهران، آسیستان گرگین موسسیان درگروه کر ارکستر سم??ونیک تهران، پیانیست ارکستر و گروه کر ??رهنگسرای بهمن زیر نظر مهدی شمس نیکنام و آسیستان توماس کریستین داوید در ارکستر ??یلارمونیک جوانان انستیتوی ??رهنگی اتریش در تهران بود.

 

در پی تمام این ??عالیتهای آموزشی و ??رهنگی، وی در سال ۱۳۷۶ برای ادامه تحصیلات دانشگاهی خود عازم اتریش شد و در دانشگاه هنر و موسیقی شهر گراتس، رهبری کر را زیر نظر Rupert Huber و Johannes Prinz رهبری ارکستر را با A. Tamayou، R. Armanian و Martin Sighard و رهبری اپرا را نزد Wolfgan Bozic و G. Fruhman آموزش دیده و تحصیلات خود را در دو رشتهٔ رهبری کر و رهبری ارکستر؛ با درجه عالی به پایان رسانید. راهنمائی‌های نصیر حیدریان همچنان راه گشا و مورد است??اده وی قرار می‌گیرد.او در کنار رهبری اپرا و کنسرت با ارکستر ??بلارمونیک ماریبور، ارکستر دو له سیتهٔ پاریس، ارکستر ??یلارمونیک برنو چک، ارکستر ماوارین چک و ارکستر ??یلارمونیک زومبتای مجارستان، به عنوان تکنواز پیانو نیز در اروپا، ایالات متحده، کانادا، آسیا شرکت جسته است.

 

او به دلیل علاقهٔ ویژهٔ به موسیقی مدرن و معرّ??ی آن، به اجرای آثار آهنگسازان معاصر و جوان همّت گماشته و شمار زیادی از آثار آهنگسازان معاصر برای نخستین بار با اجرا وی ضبط و آرشیو شده است. هومن خلعتبری به عنوان نوازنده پیانو با خانم پری زنگنه و گوگوش نیز در اجراهایی از ایشان همکاری داشته است.

 

وی از سال ۱۳۷۸ تا ۱ ۱۳۸، دستیار ارکستر و رهبر کر ??ستیوال اپرائی Junger Künstler Graz شهر گراتس در جنوب اتریش بوده و از سال ۱۳۸۳ یکی از بنیانگذاران، مدیر هنری و رهبر ??ستیوال بین الملی موسیقی کلاسیک قصر کیرشت??ت??ن Internationaler Klassik Festival Schloss Kirchstetten در شمال اتریش می‌باشد.

 

 

 

اپراهایی که به رهبری وی در این ??ستیوال به روی صحنه آمده عبارتند از:

 

 

 

۲۰۰۱ - " ازدواج ??یگارو " - موتزارت

 

۲۰۰۲ - " ??لوت سحر آمیز " - موتزارت

 

۲۰۰۳ - " دون ژوان " - موتزارت

 

۲۰۰۴ - " آرایشگر شهر سویل " - جواکینو روسینی

 

۲۰۰۵ - " توسکا (اپرا) " - پوچینی

 

۲۰۰۶ - " همه زن‌ها اینگونه‌اند " - موتزارت

 

۲۰۰۷ - " دستبرد به حرمسرا " - موتزارت

 

۲۰۰۸ - " سیندرلا (اپرا) " - جواکینو روسینی

 

۲۰۰۹ - " لا تراویاتا " - جوزپه وردی

 

۲۰۱۰ - " رئیس تئاتر " اثر موتزارت و " اول موسیقی بعداً کلام " اثر آنتونیو سالیری + (مشهورترین قطعات ک??ر از اپراهای معرو?? +1

 

۲۰۱۱ - " خ??اش (اپرا) " اثر یوهان اشتراوس (پسر) + (مشهورترین قطعات ک??ر از اپراهای معرو??2)

 

2012) - " ازدواج ??یگارو " اثر موتزارت + (سم??ونی شماره ۹ (بتهوون

 

۲۰۱۳ - " ریگولتو " به مناسبت دویستمین سال تولد جوزپه وردی + "تابلوهای یک نمایشگاه" اثر موسورگسکی

 

۲۰۱۴ - " دون ژوان " اثر موتزارت + " کارمن (اپرا) " اثر ژرژ بیزه - یک شب اسپانیایی

 

۲۰۱۵ - " اکسیر عشق " اثر گائتانو دونیزتی۲۰۱۶ - " دون پاسکوال " اثر گائتانو دونیزتی

 

هومن خلعتبری از سال ۱۳۷۸ تا کنون به عنوان رهبر و همکار هنری در اپرای شهر ) ??عالیت داشته است.singschule)ودر مدرسه ی آواز این اپرا

 

اپراهای زیر با همکاری و رهبری وی به روی صحنه ر??ته‌اند

 

??صل هنری (میلادی) نام اپرا آهنگساز اپرا اپرانامه (اشعار و متن اپرا) زبان اپرا تاریخ اولین اجرا

 

۲۰۱۲–۱۳ لاتراویاتا جوزپه وردی ??رانچسکو ماریا پیاوه ایتالیایی ۶ مارس ۱۸۵۳

 

۲۰۱۲–۱۳ مانون لسکو (پوچینی) پوچینی روجرو لئونکاوالو و لویجی ایلیکا ایتالیایی ۱ ??وریه ۱۸۹۳

 

۲۰۱۲–۱۳ اکسیر عشق گائتانو دونیزتی ??لیس رومانی ایتالیایی ۱۲ می ۱۸۳۲

 

۲۰۱۲–۱۳ و ۱۴–۲۰۱۳ هانسل و گرتل (اپرا) انگلبرت هامپردینک ادلهایت وته آلمانی ۲۳ دسامبر ۱۸۹۳

 

۲۰۱۲–۱۳ ظهور و سقوط شهر ماهاگونی کورت وایل برتولت برشت آلمانی ۹ مارس ۱۹۳۰

 

۲۰۱۲–۱۳ بانوی زیبای من ??ردریک لوو آلان جی لرنر انگلیسی ۱۵ ??وریه ۱۹۵۶

 

۲۰۱۳–۱۴ لا بوهم پوچینی لویجی ایلیکا و جوزپه جیاکوزا ایتالیایی ۱ ??وریه ۱۸۹۶

 

۲۰۱۳–۱۴ سوگلی انگلبرت هامپردینک آل??ونس رویر و گوستاو وَئز ??رانسوی ۲ دسامبر ۱۸۴۰

 

۲۰۱۳–۱۴ ??لوت سحر آمیز موتزارت امانوئل شیکاندر آلمانی ۳۰ سپتامبر ۱۷۹۱

 

۲۰۱۳–۱۴ داستان کناره غربی لنارد برنستاین است??ان سوندهایم انگلیسی ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۷

 

۲۰۱۳–۱۴ هتل اسب س??ید رال?? بناتسکی رابرت استولز آلمانی ۸ نوامبر ۱۹۳۰

 

رهبری موسیقی ارکسترال و گروه نوازی ایرانی

 

گستره رپرتوار وی در رهبری ارکستر و رهبری کر، حاصل روحیهٔ انتخابگر اوست و شامل طی?? وسیعی از سبکهای مختل?? مانند موسیقی کلاسیک (اپرا و سم??ونی)، موسیقی مدرن و آتونال می‌باشد.

 

هومن خلعتبری تحصیلاتش را در زمینه موسیقی سنتی ایرانی (ردی?? نوازی) و کلاسیک غربی (رهبری کر و ارکستر) به پایان رسانده، اما بتهوون، واگنر، پوچینی و.. هنوز هم نتوانسته‌اند پیوند او را با موسیقی ایران قطع کنند. در حیطه موسیقی ایرانی، رهبری موسیقی ارکسترال و گروه نوازی ایرانی به این شیوهٔ کاملاً نوین و معر??ی آن برای اولین بار در جهان، در اجرای جدیدترین اثر حمید متبسم، یعنی پروژهٔ موسیقایی سیمرغ با تکخوانی همایون شجریان، یکی از نکات درخشان این گسترهٔ وسیع می‌باشد.

 

??عالیت‌های جنبی - برنامه تلویزیونی

 

از دیگر ??عالیت‌های جنبی او در کنار رهبری ارکستر و اپرا، اجرای برنامه بسیار مو??ق آکادمی موسیقی گوگوش در تلویزیون من و تو ۱ به همراه ستاره موسیقی پاپ ایران خانم گوگوش و بابک سعیدی در زمینه موسیقی پاپ است.

 

وی با حضور خود به عنوان مربی آواز در این برنامه تلویزیونی، سعی به ترویج آموزش صحیح مبانی موسیقی در بین بیننده‌های این برنامه تلویزیونی، ارتقاء مجدد سطح موسیقی پاپ ایرانی در بین مستعدان و تر??یع سطح ??رهنگ شنیداری جامعه دارد. او در گ??تگوهای حضوری همیشه اشاره‌ای به انگشتان دو دست می‌کند و می‌گوید:«اگر من بتوانم همین تعداد علاقه‌مند رو به راه درست سوق بدهم، برایم کا??ی است». هومن که در آکادمی گوگوش مربی آواز و اجرای صحنه است؛ برای پرورش هنرجویان، ترانه‌ها را از قدیم و جدید گر??ته تا عامیانه و ??اخر، زیر و زبر می‌کند تا ترانه مناسب هنرجو را بیابد. هومن آنگونه که خودش می‌گوید همه نوع موسیقی را می‌شنود. او دنیای موسیقائی امروز ایران را صحرای برهوتی می‌بیند که هر از گاهی گلی در آن روئیده می‌شود.

 

هومن خلعتبری در حال حاضر، رهبر ارکستر ??یلارمونیک متروپولین پراگ (جمهوری چک) نیز می‌باشد.

 

منبع : دکونیک

 

مقالات - هومن خلعتبری

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...