رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
masterina

كره گياهي بخوربم يا كره‌ لبني

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

این محصول در ابتدا طر??داران زیادی به خود جلب كرد، ولی با گذشت اندك زمانی به توصیه همان متخصصانی كه مصر?? زیاد كره لبنی را منع كرده بودند، مصر?? زیاد این محصول نیز محدود شد، اما پرسش اینجاست چگونه می‌توان از یك گیاه، كره تهیه كرد؟ كره‌ای كه پایه گیاهی دارد چرا باید دارای محدودیت مصر?? باشد؟ مگر گیاهی بودن این محصول دلیل بر ??قدان كلسترول، چربی‌های اشباع و كالری آن نیست؟

 

كره گیاهی واقعیت دارد

 

به كره‌ای كه از روغن گیاهی تهیه می‌شود، مارگارین مي‌گویند. مارگارین خواص ظاهری و ??یزیكی مشابه با كره لبنی دارد، ولی پایه اصلی آن شیر نیست. این محصول اغلب‌ از انواع روغن‌های نباتی چون ذرت، آ??تابگردان، سویا و كتان به همراه برخی ا??زودنی‌ها تهیه می‌شود.

 

معمولا برای تهیه مارگارین بعد از آن‌كه روغن را تحت ??شار وبه وسیله حلال‌های شیمیایی از گیاهان روغنی استخراج كردند، طی ??رآیندهای حرارتی، عملیات تص??یه، بوگیری و رنگبری روی آن انجام مي‌دهند و برای آن‌كه قوامی‌ مشابه كره یابد، آن را هیدروژنه یا جامد می‌كنند. سپس با ا??زودن تركیباتی چون شیرخشك بدون چربی، طعم‌دهنده‌های مصنوعی، امولسی ??ایر، برخی ویتامین‌های ضروری چون ‌

a و d و نمك، روغن هیدروژنه به كره گیاهی تبدیل می‌شود.

 

ارزش تغذیه‌ای كره گیاهی

 

این كره ??اقد ویتامین‌های موجود در شیر بوده و از لحاظ املاحی چون آهن، روی و مس ??قیر است. البته این كره خواص تغذیه‌ای روغن‌های گیاهی را داراست، ولی به دلیل ??رآیندهای حرارتی تا حدود زیادی از ریزمغذی‌هایش كاسته می‌شود.

 

به همین دلیل برای آن‌كه این محصول را از نظر تغذیه‌ای مشابه كره لبنی كنند با ا??زودن ویتامین‌هایی چون a وd آن را غنی و با ا??زودن طعم‌دهنده و مواد رنگی طعم و مزه مخصوص كره را در آن ایجاد می‌كنند. خوب است بدانید امولسی ??ایر، تركیبی است كه جهت جلوگیری از دو ??از شدن و ایجاد پایداری به این کره خوردنی ا??زوده می‌شود و نمك نیز به دلیل جلوگیری از ??عالیت و رشد باكتری‌ها و میكروارگانیسم‌ها و همچنین ا??زایش زمان ماندگاری در این محصول كاربرد دارد. نمك این محصول می‌تواند تا حدودی برای ا??راد مبتلا به پر??شاری خون دردسرساز باشد.

 

كره گیاهی حاوی كالری و كلسترول است

 

مارگارین برعكس آنچه تصور می‌شود، كم كالری یا ??اقد انرژی نیست. مارگارین معمولی مانند كره لبنی حاوی 80 درصد چربی بوده و از نظر تولید میزان انرژی هیچ ت??اوتی با كره ندارد. تنها ت??اوت این دو محصول در نوع چربی گیاهی و حیوانی آنهاست. هر دو نوع چربی در هر گرم حاوی 9 كالری انرژی هستند.

 

نكته مهم‌تر، اسیدهای چرب ترانس این محصول است. به دلیل آن‌كه اسیدهای چرب غیراشباع روغن‌های گیاهی طی ??رآیند‌های حرارتی و هیدروژنه به چربی‌های اشباع تبدیل و از ??رم طبیعی خود خارج می‌شوند، بر میزان چربی اشباع ترانس محصول تولیدی ا??زوده شده و مصر?? زیاد آن می‌تواند موجب ا??زایش كلسترول بد خون شود و برای بیماران قلبی‌ـ عروقی، كبدی و مبتلایان به تری گیلیسیرید و كلسترول بالا مضرباشد.

 

از طر??ی‌ مصر?? طولانی مدت اسیدهای چرب ترانس می‌تواند با تضعی?? سیستم ایمنی بدن، التهاب و واكنش‌های آلرژیك را در مصر?? كننده ایجاد كند.

 

كره لبنی، طبیعی‌تر از كره گیاهی است

 

موضوع دیگر یون نیكلی است كه در زمان هیدروژنه یا جامد كردن، به محصول اضا??ه می‌شود. نیكل نوعی ??لز سمی است كه نقش كاتالیست یا تسریع‌كننده ??عل و ان??عالات شیمیایی را طی ??رآیند هیدروژناسیون اي??ا مي‌كند.

 

این یون اگر در انتهای ??رآیند به طور كامل از محصول جدا نشود، مصر?? آن در درازمدت می‌تواند باعث بالا ر??تن احتمال ابتلا به ناراحتی‌های ریوی، كلیوی و ??شار خون شود.

 

در ضمن اگر محصول بیش از حد هیدروژنه و س??ت شود، قابلیت هضم و جذب آن كاهش مي‌یابد و مصر??‌كننده را دچار اختلالات گوارشی خواهد كرد. ‌اما خوب است بدانید این موضوع در مورد كره لبنی صدق نمی‌كند.

ویرایش شده توسط masterina

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...