رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sshila

با مراحل مختلف چرخه حسابداری در موسسات خدماتی آشنا شوید

پست های پیشنهاد شده

 

در همه موسسات خدماتی لازم است که حسابداران با تهیه تراز آزمایشی از حسابهای کل و معین ، تساوی جمع عملیات بدهکار و بستانکار حسابهای کل و معین ( گردش حسابها ) را با جمع ستونهای بدهکار و بستانکار د??تر روزنامه مورد آزمایش قرارداده و از صحت ثبت های خود اطمینان حاصل کنند .

جهت ارزیابی عملکرد موسسه در هر دوره مالی و ارائه وضعیت مالی موسسه در پایان دوره ، صورتحساب سود و زیان و گزارش تراز نامه موسسه می بایست تهیه شود . قبل از تهیه گزارشهای ??وق ، انجام یک سلسله اقدامات حسابداری ضروری است و پس از تهیه گزارشها نیز جهت بستن د??اتر سال مالی و انتقال اطلاعات مالی موسسه به دوره بعد ، اقدامات دیگری می بایست صورت گیرد .به مجموعه این عملیات ، اصطلاحا تکمیل چرخه حسابداری گ??ته می شود .

چرخه حسابداری موسسات خدماتی، شامل سه بخش است که هرکدام در زمانهای مربوط به خود انجام می شود. در ادامه، زمان مربوط به هر بخش، کارهایی که باید انجام شود و اهدا?? هر مورد را بررسی میکنیم.

بخش اول_ ??عالیت هایی که در طول دوره مالی انجام می شود.

در طول دوره مالی، ??عالیت ها در شش مرحله انجام می گیرد که به ترتیب عبارتند از:

مرحله ۱_ جمع آوری اطلاعات رویدادهای مالی به هد?? استخراج اطلاعات مالی از اسناد و مدارک اولیه مربوط به رویدادها و عملیات مالی .

مرحله ۲_ تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی با هد?? اندازه گیری آثار مالی هر رویداد بر دارایی ، بدهی و سرمایه و تعیین حساب یا حسابهایی که باید بدهکار و بستانکار شوند .

مرحله ۳_ صدور سند حسابداری برای ثبت آثار مالی رویدادها به ترتیب تاریخ وقوع آنها با بدهکار و بستانکار کردن حسابهای مربوط در سند حسابداری و اخذ مجوزهای لازم جهت ثبت این رویدادها در د??اتر مالی.

مرحله ۴_ ثبت اسناد حسابداری در د??تر روزنامه به ترتیب تاریخ اسناد با بدهکار و بستانکار کردن حسابهایی که می بایست به د??تر کل منتقل شوند .

مرحله ۵_ نقل اقلام از د??تر روزنامه به د??تر کل یا به طور دقیقتر انتقال مبالغ بدهکار و بستانکار شده در د??تر روزنامه به حسابهای مربوط در د??تر کل.

مرحله ۶_ نقل اقلام از اسناد حسابداری به د??تر معین با به عبارت دیگر انتقال مبالغ بدهکار و بستانکار شده حسابهای معین از اسناد حسابداری به حسابهای مربوط در د??تر معین

 

بخش دوم_ ??عالیتهایی که در پایان هر ماه باید انجام شود.

مرحله ۷، مربوط به پایان هر ماه است که لازم است حسابدار تهیه ترازهای آزمایشی د??اتر کل و معین را انجام دهد. هد?? از انجام این مرحله آزمون تساوی گردش عملیات و مانده حسابهای کل و معین و همچنین آزمون گردش عملیات حسابها با جمع ستونها ی بدهکار و بستانکار د??تر روزنامه است.

بخش سوم_??عالیتهایی که در پایان دوره(سال) مالی انجام می شود.

در این بخش چندین مرحله عملیات مهم مالی که منجر به بستن سال مالی می شود انجام می گیرد. به طور اختصار این مراحل عبارتند از:

مرحله ۸ _ تهیه کاربرگ و تعدیل حسابها به منظور ارائه تصویری از سود و زیان و ترازنامه موسسه قبل از تهیه صورتهای مالی

مرحله ۹ _ ثبت تعدیلات و انتقال به حسابها ی کل و معین به هد?? اصلاح حسابهای کل و معین

مرحله ۱۰ _ تهیه صورت سود و زیان

مرحله ۱۱ _ بستن حسابهای موقت یا همان بستن حسابهای سود و زیانی و تعیین نتیجه نهایی عملیات موسسه

مرحله ۱۲ _ تهیه صورتحساب سرمایه و ترازنامه

مرحله ۱۳ _ تهیه تراز آزمایشی اختتامی

مرحله ۱۴ _ بستن حسابهای دائمی

 

software-preview.png

نقش نرم ا??زار حسابداری در چرخه حسابداری موسسات خدماتی

چنانچه شرکتها و موسسات مجهز به ابزارهای نوین کامپیوتری نباشند انجام ۱۴ مرحله بالا به کندی پیش خواهد ر??ت. تهیه گزارش های تراز یا صورت های مالی از روی اسناد و مدارک به صورت دستی کاری بسیار زمانبر است و ممکن است خطای انسانی موجب کاهش دقت اطلاعات خروجی شود.

یک نرم ا??زار حسابداری مناسب، میتواند پس از ثبت اسناد در سیستم توسط کاربر، کلیه مراحل تهیه گزارشها یا صورتهای مالی را به سرعت انجام دهد و سپس در پایان سال با بستن حسابهای موقت و ثبت اسناد اختتامیه و ا??تتاحیه در زمانی بسیار اندک عملیات پایان دوره را به اتمام برساند.منبع:نرم ا??زار حسابداری

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...