رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sshila

بودجه بندی و ارتباط آن با سیستمهای حسابداری

پست های پیشنهاد شده

یکی از اساسی ترین عوامل مو??قیت در عملکرد مالی شرکت ها، بودجه بندی است. شرکت های بازرگانی از بودجه برای برنامه ریزی و کنترل عملکرد خود است??اده می کنند. از طریق بودجه بندی، مدیران میتوانند وجوه کا??ی برای پرداخت بدهیهای خود نگهداری کنند و یا مقدار مواد خام کا??ی برای تولید مورد نیاز را برنامه ریزی و در دسترس داشته باشند و در نهایت محصول کا??ی برای برآورده کردن تقاضای مورد انتظار تولید کنند.

بودجه و حسابداری

اطلاعات حسابداری بیشرین کمک را به ??رآیند بودجه بندی می کند. شرکت ها قادرند اطلاعات تاریخی لازم در مورد درآمدها، بهای تمام شده و هزینه ها را از سوابق حسابداری استخراج کنند. این داده ها در ??رموله کردن اهدا?? آتی بودجه ای بسیار م??ید خواهند بود. معمولا حسابداران مسئول بیان اهدا?? بودجه ای مدیر در قالب اعداد و ارقام مالی هستند. حسابداران جهت اجرای این وظی??ه خود، برنامه های مدیر را به ارقام مالی تبدیل و در قالب گزارش بودجه به اطلاع کارکنان شرکت می رسانند. تهیه گزارشات بودجه ای به صورت دوره ای مبنایی برای ارزیابی عملکرد و مقایسه نتایج واقعی با اهدا?? از پیش تعیین شده ??راهم می آورد با این وجود مسئولیت تهیه بودجه و اجرای آن در سازمان به عهده مدیریت است.

 

 

budget-success.jpg

چنانچه شرکت ها مجهز به نرم ا??زارهای پیشر??ته حسابداری باشند، مدیران اطلاعات مالی دقیقی را در اختیار خواهند داشت تا بتواند مبنای درستی برای بودجه بندی باشد. نرم ا??زارهای مالی امکان دسترسی سریع و لحظه ای به اطلاعات سنوات مختل?? را ??راهم می کند و می تواند به خوبی درآمدها و هزینه ها را به ت??کیک مراکز هزینه و واحدهای سازمانی ارائه دهد و عملکرد کلی شرکت را در قالب انواع گزارش های خروجی در کمترین زمان و با دقت بالا ??راهم کند.

منا??ع بودجه بندی

منا??ع اصلی عبارتند از:

  • بودجه تمامی سطوح مدیریت را وادار به برنامه ریزی و ??رموله کردن اهدا?? خود به صورت عملی می نماید.
  • بودجه اهدا??ی صریح برای ارزیابی عملکرد در هر یک از سطوح مسئولیت ??راهم می آورد.
  • بودجه سیستمی ایجاد می نماید که در آن قبل از وقوع مشکلات بالقوه، هشدار لازم داده شود و بنابراین مدیریت قادر خواهد بود تغییرات لازم را قبل از آنکه ??رصت از دست برود ایجاد نماید.
  • بودجه هماهنگی لازم بین ??عالیت های واحد تجاری را تسهیل می کند. این پدیده به واسطه مربوط کردن اهدا?? هر بخش از واحد تجاری به اهدا?? کلی شرکت ایجاد می شود. پس شرکت می تواند تولید و ??روش را متناسب با ??روش مورد انتظار ارتقا دهد.
  • بودجه آگاهی مدیر نسبت به عملکرد کلی شرکت و نسبت تاثیرپذیری عملیات داخلی از عوامل خارجی همچون شرایط اقتصادی جامعه را ا??زایش می دهد.
  • بودجه به پرسنل شرکت انگیزه لازم را جهت دستیابی به اهدا?? از پیش تعیین شده میدهد.

به طور کلی باید گ??ت بودجه، گزارشی رسمی است که نشان دهنده اهدا?? مدیریت برای یک دوره زمانی مشخص در آینده است و در قالب ارقام مالی بیان می شود. اگر بودجه در سازمانی تهیه شود، به عنوان مبنایی مهم جهت ارزیابی عملکرد مورد است??اده قرار خواهد گر??ت. این امر به بهبود کارآیی منجر می شود. یکی از ابزارهای لازم برای طراحی بودجه،نرم ا??زار حسابداری است که اطلاعات ش??ا?? و دقیق مالی شرکت را در اختیار مدیران قرار می دهد.منبع:نرم ا??زار حسابداری

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...