رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
aliseo

مقایسه ساختمان بتنی و فلزی ( سوله ) – جهان سوله اصفهان

پست های پیشنهاد شده

اسکلت ??لزی و بتنی با هم ت??اوت هایی دارند و هر کدام دارای مزیت ها و عیوبی می باشند. اما نکته ای که اینجا مطرح است این است که بین ویژگی های ساختمان بتنی و ??لزی ، میانگین بگیرید و سازه ای که انتخاب می کنید، ویژگی های مهمی که مدنظر شما است، دارا باشد.

 

Niches-Jahansoleh-2.JPG[h=2]مقایسه ی ساختمان بتنی و ??لزی[/h]

  1. ان??جار

بارهای وارد شده روی اسکلت ساختمان در ساختمان ها تحمل می شود و از قطعات پرکننده مثل تیغه ها و دیواره ها است??اده نمی شود. نیروی تخریبی ان??جار باعث می شود سطوح حائل از اسکلت جدا شود ولی ساختمان اسکلت ??لزی ویرانی نخواهد داشت. در مقابل در ساختمان های بتنی خرابی دیوارها باعث ویرانی ساختمان می شود.

  1. سرعت نصب ساختمان بتنی و ??لزی

کم بودن زمان نصب سازه های ??لزی نسبت به سازه های بتنی

  1. امکان مقاومت و تقویت کردن

قطعات ضعی?? ساختمان اسکلت ??لزی اگر به خاطر محاسبات اشتباه یا تغییر در مقررات بخواهید تقویت کنید می توانید با جوش یا پرچ یا پیچ کردن قطعه های جدید، مقاوم کنید.

  1. ساخت سوله و نصب آسان

تهیه قطعات ??لزی در کارخانه ها و نصب سازه در مکان موردنظر با شرایط آب و هوایی مت??اوت، قابل پیاده سازی است .

  1. کم بودن وزن

‌وزن ساختمان ??ولادی به طور میانگین بین 245 تا 390 کیلوگرم بر مترمربع یا بین 80 تا 128 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد. اما ساختمان هایی که از بتن ساخته شده اند، وزن آن ها بین 480 تا 780 کیلوگرم برمترمربع یا 160 تا 250 کیلوگرم برمترمکعب است. این وزن، وزن تمامی عناصر ساختمان است نه ??قط اسکلت ساختمان.

  1. اشغال کردن ??ضا در ساختمان بتنی و ??لزی

اگر بخواهیم دو ساختمان با سازه ??لزی و بتنی را که از نظر ابعاد و ارت??اع یکسان می باشند، مقایسه کنیم، ابعاد ستون و تیرهای ساختمان های با اسکلت ??لزی از ساختمانهای بتنی کمتر است و ??ضایی که سازه بتنی اشغال می کند و ??ضای مرده، در ساختمان های بتنی بیشتر است.

  1. ضریب نیروی ضربه ای در ساختمان بتنی و ??لزی

در صورت حرکت زمین و وقوع زلزله، ساختمان باید برروی زمینی که در حال ارتعاش است، ایستایی داشته باشد و ارتعاشاتی که ناشی از نیروی های درونی زمین است، تحمل کند. در قابهای بتنی به دلیل وزن بیشتر، ضریب نیروی لرزه ای از قابهای ??لزی بیشتر است. تجربه نشان داده خسارتی که برساختمان های کوتاه وارد می شود، زیاد است. اما در ساختمانهای بلند و انعطا?? پذیر، که روی زمینهای نرم ساخته شده اند، صدمات بیشتری از زلزله دیده شده است. درواقع در زمینهای نرم که پریود ارتعاش زمین تقریبا بزرگ است، نتایج ساختمان های کوتاه بهتر بوده و برعکس در زمینهای س??ت که پریود کوچکی دارند، ساختمان بلند احتمال خرابی کمتر دارند. با توجه به مشخصات ساختمان از نظر صلبیت و انعطا?? پذیری اش، ساختمان ها در مقابل زلزله واکنش های مت??اوتی دارند. پریود طبیعی ارتعاش ساختمان که مشخصه مهم ساختمان در ر??تارش در مقابل زلزله می باشد، نیز یک عامل مهم دیگر است. این عامل مهم در اسکلتهای ??لزی مراتب بهتر است.

 

 

 

Niches-Jahansoleh-3.JPG[h=2]معایب سازه های ??لزی ( سوله )[/h]

  • سازه های ??لزی در دمای زیاد مقاومت شان کم است به طوری که اگر دمای سازه ??لزی از 500 تا 600 درجه سانتی گراد برسد، تعادل ساختمان به خطر می ا??تد .
  • هم چنین قطعه های مصر??ی در ساختمان ??لزی در برابر عوامل جوی خورد می شوند و ابعاد آن ها کاهش پیدا می کند. به همین دلیل هزینه نگهداری و محا??ظت از آن بیشتر است و قیمت سوله ممکن است بیشتر شود.
  • به خاطر زیاد بودن مقاومت قطعات ??لزی و کوچک بودن ابعاد مصر??ی، قطعات این سازه، تمایل به کمانش دارند که این خوب نیست.

در ساختمانهای سازه ??لزی اتصال قطعات باید با جوش و پرچ و پیچ انجام شود زیرا است??اده از پیچ و مهره در کارخانه ها برای ساخت قطعات، ??نی و اقتصادی است. اما در کشور ما به دلیل نبود امکانات، اتصال با جوش به خاطر عدم مهارت جوشکاران، است??اده کردن از ماشین آلات قدیمی، کنترل نکردن مهندسان ناظر و گران بودن هزینه آزمایش جوش باعث ایجاد عیب بزرگی در این سازه ها شده است.

 

با وجود این معایب، در سوله ها و اسکلت هایی که در کارخانه ها ساخته می شود و کارخانه های سوله سازی که مشخصات ??نی و استاندارد را رعایت می کنند، این عیوب وجود نخواهد داشت و مقاومت سازه ی ??لزی در برابر نیروی زلزله و بارهایی که بر آن وارد می شود، زیاد می باشد.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...