رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
masterina

مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب وکیل باید مدنظر داشته باشید

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

 

مهمترین نکاتی که در انتخاب وکیل باید بدانیم، چیست؟در انتخاب یک وکیل احساس مسئولیت ??رد امری اساسی خواهد بود؛ زیرا رابطه وکیل و موکل مبتنی بر اعتماد طر??ین است. از نظر حر??ه‌ای اگر وکیلی در چارچوب ر??تار و عملکرد سازمانی خود، مرتکب تخل??ی شود، مرجع رسیدگی به این شکایات و اعتراضات، دادسرای کانون وکلای دادگستری مستقر در کانون وکلاست و اشخاص می‌توانند با مراجعه به این دادسرا شکایت خود را پیگیری کنند.

در انتخاب یک وکیل احساس مسئولیت ??رد امری اساسی خواهد بود؛ زیرا رابطه وکیل و موکل مبتنی بر اعتماد طر??ین است. از نظر حر??ه‌ای اگر وکیلی در چارچوب ر??تار و عملکرد سازمانی خود، مرتکب تخل??ی شود، مرجع رسیدگی به این شکایات و اعتراضات، دادسرای کانون وکلای دادگستری مستقر در کانون وکلاست و اشخاص می‌توانند با مراجعه به این دادسرا شکایت خود را پیگیری کنند.

 

به گزارش پایگاه آموزشی مهداد به نقل از حمایت، در دنیای پیچیده‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، شاید برای کمتر کسی ات??اق ا??تاده باشد که در مواجهه با مسائل و مشکلات حتی ساده روزمره مجبور نشده باشد، به ا??راد متخصص و خبره در آن زمینه مراجعه کند. برای هر یک از ما کاملاً روشن است که اگر از یک حوزه تخصصی سررشته نداریم، گریزی نیست جز توسل به ا??راد کاردان. برای مثال،‌ اگر اتومبیل یا وسایل منزل شما نیاز به تعمیر داشته باشد، به دلیل پیچیدگی طراحی آنها، در بیشتر موارد نمی‌توانید شخصاً اقدام به تعمیر یا راه‌اندازی مجدد آن کنید و مجبور هستید که به شخصی که از نظر ??نی و تخصص مهارت دارد، کمک بگیرید.

 

نمونه‌هایی از این دست که بیانگر نیاز ما در امور مختل?? به ا??راد متخصص است، ??راوان است و در این میان، مراجعه به وکیل نیز چنین مبنایی دارد. اما سوال این است که در مراجعه به وکیل باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم؟

 

نکات کلیدی

این روزها که تعداد وکلای دادگستری ا??زایش یا??ته است، سوالی که پیش می‌آید این است که در انتخاب وکیل چه معیارهایی را رعایت کنیم؟ یک کارشناس حقوقی به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: در انتخاب یک وکیل احساس مسئولیت ??رد امری اساسی خواهد بود؛ زیرا رابطه وکیل و موکل مبتنی بر اعتماد طر??ین است. وی ادامه می‌دهد: وکیل از راه‌های قانونی و پیچ‌وخم‌هایی‌ که در قوانین می‌شناسد، می‌تواند موکل را ??ریب دهد یا کار او را به تعویق بیندازد؛ بنابراین باید وکیلی را انتخاب کرد که اخلاق‌مدار باشد.

 

این وکیل دادگستری توصیه می‌کند: برای شناخت بهتر از وکیل مناسب می‌توان از مشورت یا مشاوره با چند وکیل و مقایسه راهنمایی‌های آنان است??اده کرد؛ در این صورت می‌توانیم وکیلی را که آگاهی بیشتر و تجربه بیشتری در پرونده‌های درست و مو??ق داشته را انتخاب کنیم. اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که تجربه و آگاهی در امر وکالت به هیچ عنوان به سن و سال بر نمی‌گردد؛ چه بسا ممکن است وکلای جوانی در این حر??ه ??عالیت کنند که آگاهی آنها از برخی وکلای باسابقه بسیار بیشتر باشد.

 

همچنین دستمزد نیز می‌تواند معیار دیگری برای انتخاب باشد؛ زیرا برخی از وکلا در حال حاضر از تعر??ه‌ای که برای آنها مشخص شده تبعیت نمی‌کنند؛ بنابراین منص?? بودن وکیل نیز می‌تواند یکی دیگر از معیار های انتخاب درست باشد.

 

وکیل دیگری نیز در خصوص معیارهای انتخاب وکیل می‌گوید: معمولاً‌ در انتخاب وکیل،‌ کسانی که خود اطلاعاتی از ویژگی‌های مثبت وکیلی خاص دارند یا به دلیل تجربه مو??ق شخصی دیگر وکیلی را می‌شناسند، بهتر است به همان ??رد ‌مراجعه کنند.

 

در مجموع، مهم‌ترین عامل در انتخاب یک وکیل، ??ارغ از مسائل ??نی و حقوقی، خصوصیات اخلاقی و حسن شهرت و اعتمادی است که اشخاص مختل?? به وکیل دارند و به این عامل مهم همواره باید توجه داشت.

 

از سوی دیگر، لازم است وکیل در حوزه مرتبط با دعوایی که در دادگاه دارید،‌ مهارت کا??ی هم داشته باشد. مثلاً اگر دعوی شما کی??ری است از دوستان و آشنایان خود بخواهید که یک وکیل که بیشتر پرونده‌های کی??ری را بر عهده می‌گیرد، به شما معر??ی کنند.

 

این کارشناس حقوقی تذکر می‌دهد: نکته قابل توجه این است که مراقب باشید ??ریب ا??راد سودجو را نخورید. متاس??انه مانند هر حر??ه‌ دیگری حتی در لباس وکیل کی??ری کسانی پیدا می‌شوند برای به‌دست آوردن پرونده وعده‌های دروغین می‌دهند یا خود را منتسب به ??لان شخص و یا ??لان ارگان و نهاد معر??ی می‌کنند تا رضایت و اعتماد شما را جلب کنند. لازم است بدانید چنین ا??رادی ??قط به دنبال منا??ع شخصی خود هستند و نمی‌توانند وعده‌های دروغی را که به شما داده‌اند، عملی کنند.

 

وی تاکید می‌کند: گاه چنین ا??رادی از تشکیلات سازمان‌یا??ته هم بهره‌مند هستند و ظاهر غلط‌ اندازی دارند که شما را در موقعیت خاص ??ریب می‌دهند. پس بهتر است تنها به وکلایی اعتماد کنید که در کنار دانش حقوقی کا??ی، تجربه لازم داشته باشند. همین دو ابزار برای وکیل مو??ق کا??ی است تا در پرونده‌ شما نتیجه بگیرد و اگر دیدید وکیلی با این دو امتیاز نتوانسته نتیجه مطلوب بگیرد، این ناکامی را به پای عوامل دیگر مانند دلائل و مدارک پرونده و قوت و ضع?? ادله خود بگذارید، نه وکیل!

 

اعتماد نکردن به تبلیغات

کارشناس اول در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات راه مناسبی برای انتخاب وکیل است یا خیر؟ توضیح می‌دهد: در خصوص کسانی که از راه تبلیغات وکیل خود را انتخاب می‌کند دو نکته قابل توجه است: اولا وکلا از تبلیغ منع شده‌اند؛ بنابراین وکیلی که اقدام به ارسال پیامک می‌کند یا راه‌های دیگر را برای تبلیغ انتخاب می‌کند تخل?? از قوانین کرده است و کسی که بنای کار خود را بر قانون‌شکنی گذاشته است مدا??ع خوبی برای حق و قانون نخواهد بود.

 

این کارشناس حقوقی اضا??ه می‌کند: ثانیا وکالت بر مبنای اعتماد است و وکیل امین موکل محسوب می‌شود؛ بنابراین وکیلی که بدون هیچ شناختی از سلامت حر??ه‌ای و اخلاقی انتخاب می‌شود ممکن است امین خوبی برای دعوای شما نباشد.

 

چه اختیاراتی به وکیل بدهیم؟

وکالتنامه‌ای که بین وکیل و موکل تنظیم می‌شود و به امضا می‌رسد شامل اطلاعاتی از جمله حدود اختیارات وکیل است؟ در این بخش باید چه موضوعاتی درج شود؟ یک وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: همان طوری که در مواد 35 و 36 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) به خوبی به آن اشاره شده است، وکیل در دادگاه‌ها تمام اختیارات راجع به دادرسی را داراست مگر مواردی که موکل آنها را از وی سلب کرده باشد.

 

وکیل دیگری ادامه می‌دهد: اصولاً‌ وکیل در وکالتنامه تکلی?? به تصریح و ذکر اختیارات مندرج در مواد 35 و 36 قانون یاد شده را دارد که بر حسب موقعیت و وضعیت دادرسی تشخیص می‌دهد که چه مواردی را از موکل کسب اختیار کند.

 

ممکن است در یک دادرسی وکیلی نیازی نداشته باشد عین 14 مورد از اختیارات را داشته باشد و ممکن است در مواردی هم همه‌ آنها را نیاز داشته باشد. برای مثال، در مواردی که شما به وکیل اجازه می‌دهید که ??قط پرونده را مطالعه کند، لازم نیست که همه موارد را جزو اختیارات وکیل در وکالتنامه تصریح کنید؛ بلکه از وی بخواهید که این وکالتنامه ??قط برای مطالعه تنظیم شود چراکه ممکن است شما بخواهید پس از کسب اطلاع از محتویات پرونده، وکالت آن را به وکیل دیگری بدهید یا برعکس اگر شما وکالت در دادرسی را به وکیل دادید، بهتر است انتخاب اختیارات را به انتخاب وکیل بسپارید چون وی بهتر از شما و هر کس دیگری می‌داند، کدامیک مورد است??اده قرار خواهد گر??ت. بنابراین، شایسته است در چنین مواردی به وکیل خود اعتماد داشته باشید. هرچه وکیل در دادرسی از اختیارات بیشتری برخوردار باشد،‌ قدرت مانور و تصمیم‌گیری وکیل نیز در دادرسی در موقعیت‌های حساس بیشتر و بهتر می‌شود.

 

پیگیری تخل??ات وکیل

در صورتی که نسبت به خدمات وکیل اعتراض داشته باشیم باید برای پیگیری آن به کجا مراجعه کنیم؟ کارشناس حقوق در پاسخ به این سوال می‌گوید: اصولا هر صن??ی و تشکیلاتی دارای نظامنامه‌ای است که اعضای آن مطابق قوانین و مقررات در حوزه حر??ه‌ای خود ??عالیت می‌کنند؛ حر??ه وکالت نیز مانند طبابت و سایر حر?? از این امر مستثنی نیست.

 

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: از نظر حر??ه‌ای اگر وکیلی در چارچوب ر??تار و عملکرد سازمانی خود، مرتکب تخل??ی شود، مرجع رسیدگی به این شکایات و اعتراضات، دادسرای کانون وکلای دادگستری مستقر در کانون وکلاست و اشخاص می‌توانند با مراجعه به این دادسرا شکایت خود را پیگیری کنند.

 

به اقتضای صنعتی شدن جوامع، روابط اجتماعی نیز با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو می‌شود؛ به عبارت دیگر به همان میزانی که جوامع از پیشر??ت و توسعه برخوردار می‌شوند، روابط حقوقی و اجتماعی ا??راد در جامعه نیز، از لحاظ حقوقی دشوار و پیچیده‌تر می‌شود، به گونه‌ای که نه تنها دیگر حل مسائل و مشکلات حقوقی از عهده ا??راد عادی خارج می‌شود، بلکه حتی در برخی دعاوی و پرونده‌ها دیده می‌شود که تیم‌های حقوقی مجرب متشکل از حقوقدانان و وکلای باسابقه برای حل مساله‌ای ساعت‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

ویرایش شده توسط masterina

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...