رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
fereshte95

روش انجام آنژیوگرافی

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

انجام آنژیوگرا??ی در بیماران آنژیوگرا??ی از طریق شریان دست و نیز کشاله ران بیمار امکانپذیر می باشد. در این مقاله با توضیحات جامعی پیرامون آمادگی بیمار پیش از آنژیوگرا??ی ، مراقبت های پس از آنژیوگرا??ی و نیز ??یلم روش انجام آنژیوگرا??ی از طریق دست توسط دکتر محمد حسین نج??ی بیشتر آشنا شوید.

در آنژیوگرا??ی بسته به وضعیت بیمار برخی ا??راد به صورت اورژانسی آنژیو می گردند اما بیشتر بیماران از قبل و با برنامه، کاندید آنژیوگرا??ی عروق کرونر می شوند و آمادگی های لازم را دریا??ت می نمایند. انجام آنژیوگرا??ی در بخش کاتتریسم بیمارستان است. غالبا شما در روز آنژیوگرا??ی به بیمارستان مراجعه نموده و بستری می شوید. پرستاران پیش از انجام آنژیوگرا??ی از نوع داروهای شما و شرح حالتان برگه ای را پر خواهند کرد. آیا انجام آنژیوگرا??ی خطر دارد؟

 

 

عمل آنژیوگرا??ی اغلب خطرناک نیست ولی گاهی ممکن است با شانس پایین یکی از عوارض زیر رخ دهد:

 

- حمله قلبی

 

- سکته مغزی

 

– صدمه به عروق

 

– آریتمی

 

– آلرژی به ماده حاجب که در آنژیوگرا??ی است??اده می شود.

 

– پاره شدن رگ قلب

 

– صدمه به کلیه ها

 

– خونریزی شدید

 

– ع??ونت

 

– عوارض ناشی از برخورد مقدار زیاد اشعه ایکس به بدن روش انجام آنژیوگرا??ی چگونه است؟

 

 

پس از شروع آنژیو شما به پشت روی تخت آنژیوگرا??ی دراز می کشید. ممکن است به درو بدن و پای شما یک کمربند بسته شود. دوربین اشعه ایکس به دور سینه و سر شما چرخیده و از زوایای گوناگون عکس می گیرد.

 

محل ورود کاتتر که بر روی دست و یا کشاله ران است، توسط محلول های ضد ع??ونی تمیز شده و حجم کمی ماده بی حس کننده در آن تزریق می شود. ممکن است بریدگی کوچکی توسط پزشک در این منطقه ایجاد شود.

 

سپس توسط پرستار از شما یک لاین وریدی (رگ) گر??ته می شود. ممکن است یک داروی آرامش بخش از طریق ورید به شما تزریق شود تا باعث آرامشتان گردد. از این طریق داروها و مایع نیز به شما تزریق می شود.

 

حال یک لوله پلاستیکی کوچک (شیت) داخل شریان شما قرار داده می شود. یک کاتتر یا لوله بلند از داخل این شیت عبور کرده و به سمت قلب هدایت می شود. عبور کاتتر نباید باعث درد شود. اگر احساس درد می کنید، پزشک خود را آگاه سازید.

 

از داخل کاتتر ماده حاجب به داخل عروق کرونر تزریق می شود. هنگام تزریق ممکن است شما احساس گرما یا گر گر??تگی داشته باشید. ولی هر نوع احساس درد یا سنگینی را به پزشک اعلان نمایید.

 

ماده حاجب بخوبی توسط دوربین اشعه ایکس مشاهده می شود به راحتی پزشک را قادر می سازد تا چنانچه گر??تگی و تنگی در رگ های قلب وجود داشته باشد، آن را تشخیص دهد. بر اساس آنچه پزشک در آنژیوگرا??ی شما مشاهده می کند، ممکن است تصمیم بگیرد اقدامات دیگری از جمله باز کردن رگ به کمک آنژیوپلاستی (به کار بردن استنت ) را انجام دهد.

 

در حین انجام آنژیوگرا??ی ممکن است از شما چند کار خواسته شود به عنوان مثال: ن??س عمیق بکشید، ن??س خود را نگه دارید، سر??ه کنید و یا موقعیت دست خود را تغییر دهید.

 

در زمان آنژیو، الکترودهای روی سینه برای ثبت نوار قلب به شما وصل هستند. همچنین ممکن است مواد ضد انعقاد (آنتی کواگولانت) برای اجتناب از انعقاد خون به شما تزریق گردد.

 

بیمار هنگام آنژیوگرا??ی هوشیار بوده و تمام مراحل را می تواند مشاهده نماید. انجام آنژیوگرا??ی حدود یک ساعت طول می کشد که شامل مراحل قبل و بعد از آن نیز می باشد.

مشاوره رایگان قلب با دکتر محمد حسین نج??ی ??وق تخصص قلب و عروق در تهران

ویرایش شده توسط fereshte95

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...