رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
twinkle

این پسوردها کجا ذخیره می شوند؟

پست های پیشنهاد شده

این پسوردها کجا ذخیره می شوند؟

 

Where-passwords-are-stored-00.jpg

سلام به همه شما دوستان و همراهان همیشگی هیوا

همه ما از پسورد است??اده می کنیم. پسورد عابربانک، پسورد ایمیل، پسورد سایت هایی که در آن ها عضو هستم، پسورد ??ایل های ??شرده، پسورد بایوس، پسورد لاگین در سیستم عامل، پسورد درایوها و ??لش ها، پسورد ??ایل های اکسل و PDF، پسورد موبایل و SMS، پسورد یاهو، تلگرام و وایبر و پسورد خیلی چیزهای دیگر.

 

بسته به درجه ارزش هر یک از آن ها، پسوردهای ما متغیر هستند. مثلا ممکن است از نظر شما در کامپیوترتان هیچ اطلاعات خاصی نداشته باشید و به همین دلیل بر روی آن پسورد نگذارید. و در حالت دیگر ممکن است در کامپیوتر تان آنقدر اطلاعات با ارزشی داشته باشید که هم در بایوس، هم برای ورود به سیستم عامل، هم برای درایو و هم برای ??ایل پسورد بگذارید و در نهایت آن را Encrypt نیز بکنید! گاهی اوقات نیز ما علاقه ای به است??اده از Username و پسورد نداریم ولی به ناچار باید از آن ها است??اده کنیم. مثلا برای دانلود یک ??ایل خاص از یک ??روم، باید حتما در آن عضو شوید.

 

مساله دیگری که بر پسوردهای مورد کاربرد ما تاثیر گذار هستند، سیاست ها و Policy های مربوط به پسورد است. مثلا:

 

  • برای کارت عابر بانک حتما باید یک پسورد 3 یا 4 کارکتری و از نوع عددی است??اده کنید.
  • برای ساخت اکانت ایمیل در یاهو باید از پسورد 9 کارکتری است??اده کنید که حداقل 2 کارکتر مت??اوت داشته باشد ( قبلا حتما باید پسورد Strong بوده و حداقل یک کارکتر با حر?? بزرگ در آن است??اده می شد! )
  • به طور پیش??رض در اکتیو دایرکتوری باید پسورد کاربران حداقل 7 کارکتر و از نوع Strong باشد. این پسورد باید هر 42 روز تغییر کند.

Where-passwords-are-stored-01.png

 

مساله دیگر در مورد پسوردها این است که بعضی از پسوردهایی که ما است??اده می کنیم متعلق به ما نیست! مثلا شما می خواهید به کامپیوتر همکارتان در شبکه Workgroup ریموت کنید. برای این کار باید حتما Username و Password کامپیوتر او را بدانید. همینطور برای دسترسی به منابع Share شده او نیز باید به طور پیش??رض Username و Password داشته باشید. همچنین بسیاری از ??ایل هایی که از سایت های مختل?? دانلود می کنیم دارای پسورد هستند.

 

همه این موارد دست به دست هم می دهند تا ما برای راحتی بیشتر خود، به جای به خاطر سپردن پسوردها، آن ها را در جایی ذخیره کنیم. ذخیره کردن پسورد ها خود نیز مساله دیگری است! از نوشتن پسورد روی کارت عابر بانک و نوشتن روی کاغذ و چسباندن به دیوار گر??ته تا نوشتن در یک ??ایلExcel و پسورد گذاشتن بر روی آن و سپس ??شرده کردن آن و پسورد گذاشتن بر روی ??ایل ??شرده و در نهایت تغییر پسوند zip یا RAR به پسوند نامعلومی مثل klsq !!

 

بعضی از نرم ا??زار ها این امکان را به ما می دهند تا پسورد را در آن ها ذخیره کنیم. برای مثال مرورگرها این امکان را به ما می دهند که Username ها و Password هایی که برای ورود به وب سایت ها است??اده می کنیم را در مرورگر ذخیره کنیم تا هنگام ورود دوباره به وب سایت ها، مجبور نباشیم آن اطلاعات وارد کنیم.

 

Where-passwords-are-stored-02.png

همینطور نرم ا??زار WinRAR که نرم ا??زاری قدرتمند در مدیریت ??ایل های ??شرده هست، این امکان را می دهد تا پسوردها را ذخیره کنید تا در آینده بتوانید برای Extract کردن ??ایل های ??شرده است??اده کنید.

 

Where-passwords-are-stored-03.png

در ویندوز نیز این امکان وجود دارد که وقتی به کامپیوتری Remote می کنید و یا به منابع Share متصل می شوید (و یا مواردی از این دست) اطلاعات مربوط به Login را Save کنید.

 

 

Where-passwords-are-stored-04.png

اما یک سوال! این پسوردها کجا ذخیره می شوند؟

برای پاسخ به این سوال باید از دو زاویه به قضیه نگاه کرد. نگاه نرم ا??زاری و نگاه ??یزیکی.

 

نگاه نرم ا??زاری:

در نگاه نرم ا??زاری از طریق ویزاردی که نرم ا??زار یا سیستم عامل برای مدیریت Username و Password ها در اختیار ما می گذارد به آن ها دسترسی پیدا می کنیم. برای مثال در ویندوز و در بخش User Accounts می توانیم اکانت کاربری ایجاد کنیم، به آن پسورد بدهیم و یا آن را تغییر دهیم و یا حذ?? کنیم.

 

نگاه ??یزیکی:

در این حالت به دنبال ??ایلی می گردیم که سیستم عامل یا نرم ا??زار، Username و Password ها را در آن ذخیره می کند. (البته می پذیرم که این نگاه خیلی هم ??یزیکی نیست!).

در این مقاله آموزشی تنها 2 مورد را بررسی می کنیم؛ مرورگر ??ایر??اکس و ویندوز.

 

??ایر??اکس-نگاه نرم ا??زاری

برای دیدن Username و Password های ذخیره شده در این نرم ا??زار وارد قسمت زیر شوید:

 

Options > Security > Saved Passwords

Where-passwords-are-stored-05.png

Where-passwords-are-stored-06.png

??ایر??اکس-نگاه ??یزیکی

بر اساس توضیحات سایت ??ایر??اکس Bookmark ها، Cookie ها، History، Username و Password ها و سایر اطلاعات از این دست، در این محل نگداری می شوند:

%APPDATA%\Mozilla\Firefox\Profiles\

برای ر??تن به این محل دکمه

win-key.pngیا win-key.png+R را بزنید و آدرس بالا را در آن وارد کنید.

 

منبع : سایت هیوا شبکه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...