رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
aminomi

جنگ ستارگان: مقایسه iOS 8.1 و اندروید 5

پست های پیشنهاد شده

visual-comparison-of-ios-8-1-and-android-5-0-lollipop.png?w=620

 

چیزهای زیادی در دنیا هستند که می‌توانند باعث شوند یک گیک (معمولا این واژه به عشاق سینه چاک ??ناوری و رایانه اتلاق می‌شود) از خوشحالی بال در بیاورد، اما شاید هیچ‌کدام به اندازه آپدیت شدن دستگاه مورد علاقه‌اش او را خوشحال نکند!

 

ابتدا وی به شدت به دستگاهش وابسته می‌شود، درست مثل روز‌های اولی که آن را خریده بود. توجه دائم او به اعلان‌های آن دیدنی است! گاهی اوقات ??رد گجت را تا چند روز از خود جدا نمی‌کند؛ بعد هم هیجان زاید‌الوص??ش برای کش?? ویژگی‌های جدید اضا??ه شده در آپدیت، و در آخر هم لذت است??اده از آن‌ها.

 

این همان کاری است که خیلی از کاربران ios و اندروید انجام می‌دهند. اپل چند وقت پیش ios 8.1 خود را عرضه کرد و گوگل هم قصد انتشار نسخه 5 سیستم عامل محبوب خود یعنی اندروید را دارد. هر دوی این سیستم عامل‌ها سر و صدای زیادی در دنیای ??ناوری به پا کرده‌اند و البته حقیقتا شایستگی این همه توجه را دارند.

خب، تا اینجای مطلب (بدون در نظر گر??تن تیتر!) احتمالا متوجه شده‌اید که می‌خواهیم این دو سیستم عامل را با هم مقایسه کنیم

ا

ندروید ??روتن و ا??تاده، در برابر ios پر ا??اده!

 

??قط باید این نکته را گوشزد کنیم که اندروید آبنبات چوبی که بعدها به دست شما می‌رسد لزوما این شکلی نیست. چون در این مقایسه از اندروید خامی که روی دستگاه‌های گوگل نصب شده است??اده شده است، و همه می‌دانیم که اندروید خام زیبایی چندانی ندارد. مسلما کمپانی‌های مختل?? اندروید 5 را با اینتر??یس‌های زیباتری در گجت‌هایشان به شما عرضه خواهند کرد.

خب، بپردازیم به مقایسه.

 

آیتم اول: ص??حه ق??ل یا lock screen و ص??حه home

 

Lock-screens-e1414940890582.jpg

 

ما با ص??حه ق??ل تل??ن‌هایمان خیلی بیشتر از آنچه که ??کر می‌ کنیم در تعامل و ارتباط هستیم. درست است که اسمش ص??حه ق??ل است، اما ??قط برای باز کردن ق??ل ص??حه گوشی نیست.ما از روی ص??حه ق??ل ساعت، تاریخ، پیام‌های جدید و تماس‌های از دست ر??ته را چک می‌کنیم. آن‌ها به ما اجازه دسترسی سریع به برخی برنامه‌های خاص را می‌دهند. ص??حه ق??ل اندروید 5، تعادل خوبی بین دارا بودن قابلیت‌های مختل?? و کاربرد آسان برقرار کرده است. این ص??حه ساعت را با ??ونتی بزرگ که به راحتی قابل دیدن است، در مرکز نمایشگر نشان می‌دهد و در پایین، در سمت چپ و راست نمایشگر هم آیکون‌هایی برای دسترسی سریع به برخی برنامه‌ها از جمله دوربین و تماس قرار دارد.

 

این آیکون‌ها با کشیدن انگشت از لبه ص??حه نمایش بر روی آن‌ها ??عال و آماده است??اده می‌گردند. اما آبنبات چوبی (آبنبات چوبی نام نسخه پنجم اندروید است! حالا اگر ما نسخه اندروید می‌زدیم اسمش را می‌گذاشتیم تندر 5!) یک کار خیلی بهتر هم برای شما انجام می‌دهد و آن این است که اعلان‌های بررسی نشده شما را برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر، در مرکز ص??حه ق??ل برایتان نمایش می‌دهد. این همان کاری‌ست که ios مدت‌هاست انجام می‌دهد.

 

با دو بار کلیک کردن بر روی یک اعلان‌، برنامه مربوط به آن برایتان باز می‌شود، و با کشیدن اعلان‌ به سمت پایین، آن را برایتان باز می‌کند (برای مثال با این کار شما می توانید چند خط ابتدایی ایمیلتان را بخوانید). همچنین کشیدن اعلان به کناره‌ها باعث پاک شدن آن می‌شود. از طر??ی ویجت‌های لاک اسکرین در این نسخه اندروید دیگر پشتیبانی نمی‌شوند، اما ما ??کر نمی‌کنیم این به معنای حذ?? کامل آن‌ها باشد، شاید در UIهای مختل?? شاهد حضورشان باشیم!

 

و اما ص??حه ق??ل ios 8.1: لاک اسکرین ios 8.1 شباهت‌های بسیاری با اندروید آبنبات چوبی دارد، هم در ظاهر و هم در عملکرد. ما هر دو نسخه را بدون تبعیض به یک اندازه دوست داریم! همانند اندروید، آیکون مربوط به دوربین در گوشه پایین سمت راست نمایشگر قرار دارد. و ما دیدیم که با یک انگشت به راحتی می‌توان آن را کشید. برای راه اندازی دوربین همین کشیدن انگشت بر روی آیکون آن کا??ی است!

احتمال این که به صورت تصاد??ی پنل مرکز دستور گوشی را بالا بکشید خیلی کم خواهد بود. این پنل هم به طریق مشابه دوربین یعنی با کشیدن انگشت ??عال می‌شود. بدین صورت که باید انگشتتان را از مرکز ص??حه به سمت بالا بکشید.

 

اعلان‌ها در مرکز ص??حه، نمایش داده می‌شوند و کار با آن‌ها راحت و بدون دردسر خواهد بود. کشیدن انگشت به سمت راست، گزینه‌های مختل??ی را با توجه به اعلان‌های در انتظار، پیش روی شما قرار خواهد داد. با متن ‌های جدید، شما گزینه‌های بیشتری خواهید داشت، برای مثال قادر خواهید بود که پاسخ‌های سریع و تر و تمیزی ب??رستید.

 

برخی ممکن است دوست داشته باشند که یک اعلان، ص??حه گجت دارای ios 8.1 را برای چند ثانیه روشن کند تا آن‌ها را از دریا??ت باخبر کند و به کاربر ??رصت دهد آن را ??ورا بخواند. خب، این در اندروید 5 ات??اق نمی‌ا??تد، اما در عوض یک چراغ LED چشمک زن در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی برای این کار وجود دارد.

Home-screens-e1414941202853.jpg

 

پس از باز کردن ق??ل ص??حه در اندروید 5 ما وارد ص??حه اصلی (HOME) دستگاه می‌شویم و هر کس که تاحالا گوشی اندروید داشته و به آن علاقه‌مند بوده، این گونه راحت‌تر است. ما ص??حات مختل??ی برای قرارگیری آیکون‌های برنامه‌ها، پوشه‌ها و ویجت‌ها در اختیار داریم. کشوی برنامه‌ها و Google Now به اندازه یک سوایپ کردن با ما ??اصله دارند!

 

خب، به هر حال طبق انتظار می‌شود گ??ت که نسبت به نسخه‌های قبلی بعضی چیز‌ها عوض شده‌اند. رابط کاربری طبق انتظارمان برای نزدیک شدن به متریال دیزاین تغییر کرده‌ است و با ارائه‌ای مینیمالیستی و تخت، انیمیشن‌های روان و ا??کت‌های زیبا، از رابط کاربری دیگر نسخه‌ها ??اصله می‌گیرد.

 

طراحان گوگل، به اندروید هویتی داده‌اند که در نسخه‌های قبلی ??قدان آن به وضوح حس می‌شد. این پلت??رم در عین تازگی آشنا به نظر می‌رسد و این جذابترش می‌کند!

این پلت??رم با ویژگی‌های بصریش به طور کامل سازگار است. در این نسخه، پیدا کردن منویی که برای شما حس خارجی بودن داشته باشد، کار سختی است.

همه چیز به سمت ??انتزی شدن پیش ر??ته است.

 

هوم اسکرین ios 8 را می‌توان این گونه توصی?? کرد: مینیمالیستی و دارای حس حرکت!

برخلا?? اندروید، ios ??اقد کشویی جدا برای تمام اپ‌هاست که هرج و مرج و احتمال گیج شدن کاربر را کاهش می‌دهد.

ا??کت اختلا?? منظر اعمال شده در والپیپر، رابط کاربری را زنده نشان می‌دهد و ا??کت مات و ش??ا?? در عناصر خاص رابط کاربری و زیبایی آیکون‌ها، ما را به گ??تن این جمله وا می‌دارد: ??وق العاده است!

 

 

رابط کاربری هنوز در همان حالت رنگی و بچگانه‌ای که با ios7 معر??ی شد، باقی مانده است.

ما به شهودی بودن ios عادت کرده بودیم، گرچه هنوز هم می‌توان گ??ت که ios در مقایسه با اندروید 5 و متریال دیزاین آن شهودی‌تر است، اما نه به اندازه گذشته.

ویجت‌ها و شخصی سازی

 

Widgets-e1414941156843.jpg

 

برای مدتی مدید، ویجت‌ها برگ برنده اندروید در نبردی خونین برابر ios بوده‌اند!

آن‌ها به یک کاربر اندروید اجازه می‌دهند که با هوم اسکرین مثل ملک شخصی و آبا اجدادی خود ر??تار کند. هر طور که دلش بخواهد!

 

گرچه با آی‌??ون و آی‌پد کاربران می‌توانند به خوبی از ویجت‌های شخص ثالث است??اده کنند. در واقع کاربران ios از یک جهت راحت‌ترند و آن هم این است که ویجت‌های ios در پنل پایین کشیدنی معرو??‌شان قرار دارد که آن‌ها را در هر زمان و هر جایی از سیستم کاملا در دسترس قرار می‌دهد. اما از طر??ی تعداد ویجت‌های ios در حال حاضر در مقایسه با انبار (!) غنی ویجت‌های اندروید محدود است.

در بحث شخصی‌سازی، آبنبات چوبی خوشمزه‌ گوگل همانقدر انعطا??‌پذیر است که ما انتظارش را اشتیم. در واقع باید به محضرتان عرض کنیم که دیگر کار از آب‌نبات چوبی و این حر??‌ها گذشته، این نسخه عین پاستیل انعطا??‌پذیر است!

 

 

لانچرها، پک آیکون‌ها (icon packs)، لاک اسکرین‌های همیشگی، تصاویر زمینه متحرک و زیبا و دیگر قابلیت‌ها همگی در خدمت شما هستند تا رابط کاربریتان را هرگونه که دوست دارید تغییر دهید. از این منظر، ios 8.1 هنوز کمی محدود است… نه، کمی که نه، خیلی محدود است!

 

ios ??قط اجازه می‌دهد کمی پا را ??راتر از جابجا کردن آیتم‌ها روی هوم اسکرین بگذاریم. نهایتا می‌توانیم تصویر زمینه را با یک تصویر متحرک یا ثابت جایگزین کنیم. همین و ??قط همین!

البته به‌ هر حال این محدودیت به عقیده ما محاسنی هم دارد، مثلا اشتباهات کمتری رخ خواهد داد، در حالی که این کنترل سختگیرانه برتغییرات، سادگی و سازگاری پلت??رم را در حد بالایی ح??ظ کرده است. همان‌گونه که یادآوری کردیم، هر دو سیستم عامل به ما اجازه دسته بندی کردن اپ‌ها در پوشه‌ها را می‌دهند. به دلیلی نامعلوم، اندروید اجازه قرار دادن بیش از 16 اپ در یک پوشه را نمی‌دهد، در حالی که ios برای تعداد اپ قابل تجمیع در یک پوشه هیچ گونه محدودیتی قائل نیست.

 

البته بر روی کره خاکی بشری پیدا نخواهید کرد که بخواهد بیش از 16 اپ را در پوشه‌ای بگنجاند! اما خب محدودیت به هر صورتی که باشد، آزار دهنده است، حتی اگر هرگز با آن دست و پنجه نرم نکنید! به هر حال ما این را یک امتیاز مثبت برای اپل می‌دانیم.

پنل اعلان‌، کنترل‌های سریع و مالتی تسکینگ (چند وظی??گی)

 

Notifications-e1414941275429.jpg

 

نوار اعلان بهبود یا??ته، یکی از مهمترین تغییراتی است که آب‌نبات چوبی گوگل با خود آورده است. در نوار جدید، اعلان‌های مهم بالای سایرین قرار می‌گیرند، در حالی که اعلان‌های نه چندان مهم به پایین لیست ??رستاده می‌شوند. برای مثال، اعلان‌های مربوط به ایمیل در بالای نوار، و اعلان‌های مربوط به نصب برنامه‌ها در پایین قرار می‌گیرند. این تغییر، خوشحال کننده است.

 

روش اپل در نوار اعلانات در ios 8 اندکی مت??اوت با اندروید است و در عین حال کمتر از نوار اعلان اندروید ما را تحت تاثیر خود قرار داد. روش اپل به این صورت است که حباب‌های اعلان بر روی آیکون برنامه‌هایی که اعلان‌های خوانده نشده دارند، ظاهر می‌شوند، و این روش هوشمندانه‌ای است که شاید روزی اندروید بخواهد آن را از ios یاد بگیرد. علاوه بر این، پایین کشیدن پنل از بالای ص??حه، زبانه (tab) امروز را نشان می دهد، که به ما لیستی شامل ویجت‌های ??عال، برنامه امروز، یادآور‌ها، وضع هوا و … را می‌دهد. اعلان‌ها در زبانه‌های جدا و مخصوص به خود هستند، که بر حسب اپلیکیشن گروه‌بندی شده‌اند و اولویتی که این اعلان‌ها بر اساس آن به ترتیب چیده شده‌اند، به سادگی از منوی تنظیمات قابل تغییر است.

 

راستی حر?? از اعلان‌ها شد، یادمان ا??تاد بگوییم که هر دو سیستم عامل از اعلان‌های به اصطلاح عملی هم پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت به ما گزینه‌های مختل??ی را برای تعامل با سیستم می‌دهد. برای مثال هنگامی که دستگاه اعلانی را مبنی بر از دست دادن یک یادآور، یا ??رستادن یک پیام متنی سریع نمایش می‌دهد. اندروید آبنبات چوبی شیوه بهتری برای اعلان تماس‌های دریا??تی دارد. اندروید 5 به جای مخ??ی کردن برنامه درحال اجرایتان (همچون ios)، یا اشغال تمام ص??حه، یک پنجره pop-up باز می‌کند که در بالای آن گزینه‌های پاسخ و عدم پاسخ دیده می‌شوند. بدون ??رستادن برنامه شما به پس‌زمینه!

Quick-controls-e1414941367579.jpg

 

اندروید 5 دارای یک منوی کنترل سریع باز طراحی شده است. این منو با دکمه‌های چرخ دنده مانندش بسیار کاربردی است و شامل یک تنظیم کننده روشنایی ص??حه و یک میان‌بر برای نور ??لاش و ابزاری برای ق??ل کردن چرخش خودکار ص??حه است. مانند گذشته، شما می‌توانید با سوایپ کردن دو انگشتی gesture به سمت پایین، مستقیما به تنظیمات سریع‌تان دسترسی پیدا کنید. مرکز کنترل ios نیز همانند اندروید خوب است. این منو در هر ص??حه‌ای در دسترس است و به ما اجازه می‌دهد که به راحتی به تنظیمات روشنایی ص??حه، روشن یا خاموش بودن wi-fi، موزیک در حال اجرا و… دسترسی داشته باشیم. اما باید حواستان باشد که آن را ات??اقی بالا نکشید، مثلا در هنگام اسکرول کردن ص??حات وب.

 

با اندروید آب‌نبات چوبی، یک اینتر??یس باز طراحی شده برای برنامه‌های اخیر نیز خواهد آمد. از یک طر?? این اینتر??یس نسبت به قبل بهتر شده زیرا برنامه‌ها را به صورت پشته‌ای از کارت‌ها با عکس‌‌هایی ??وری و بزرگ از وضعیت اخیر برنامه نمایش می‌دهد، نه در یک ستون کوچک و کسل کننده مانند قبل. اما از طر??ی دیگر سوییچ کردن به برنامه‌ای خاص که اخیرا اجرا شده، می‌تواند کمی سخت باشد. بیش از 3 کارت نمی‌توانند در کنار هم روی ص??حه قرار بگیرند، این بدین معناست که مجبوریم برای یا??تن برنامه مورد نظر، بارها اسکرول کنیم. لیست برنامه‌های اجرا شده اخیر در iOS 8، به عقیده ما بهتر به نظر می‌رسد چون ساده است اما در عین سادگی هنوز بسیار کاربردی‌ست. برنامه‌ها در ردی?? خاص خود با آیکون‌های مربوط به خودشان به ترتیب زمان چیده شده‌اند و لیستی از تماس‌های اخیر و موردعلاقه در صدر قرار دارد. حالت دوم یکی از ویژگی‌های منحصر به ??رد است و می تواند بسیار سودمند باشد.

شماره‌گیر و د??ترچه تل??ن

 

Phone-app-and-phonebook-e1414941548871.jpg

 

برنامه تل??ن در اندروید آب‌نبات چوبی نه تنها خوب است، بلکه به نظر ما ??وق‌العاده‌ست و دل هر کاربری را می‌رباید! قطعا این همه تعری?? ??قط به‌خاطر ظاهر زیبای آن نیست.

وقتی برنامه را باز می‌کنید، یک لیست ??شرده بالا می‌آید که شامل مخاطبان مهم و ستاره‌دارمان است. بالای همه آن‌ها، نوار جستجو و شماره‌ای که آخرین بار گر??ته شده، نشان داده می‌شود. نوار جستجو ??قط برای جستجو در مخاطبین نیست، بلکه می‌تواند شرکت‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و… که نزدیک شما هستند را نیز نمایش دهد!

 

این قابلیت به گونه‌ای دیگر نیز کار می‌کند، بدین صورت که اگر از تل??ن شرکتی که در یکی از حساب‌های گوگل ثبت شده، با شما تماس گر??ته شود، نام آن‌ها بر روی ص??حه نمایان خواهد شد! این ??وق‌العاده نیست؟!

یک سوایپ به سمت چپ یا راست ص??حه، ما را به لیست تماس‌های اخیر راهنمایی می‌کند و دو بار سوایپ کردن به کناره‌ها، د??ترچه تل??ن را نمایش می‌دهد. ما نحوه گستردن د??ترچه تل??ن را هم واقعا عالی ارزیابی کردیم. با اسکرول کردن، عکس ا??راد و نام آن‌ها (یا حرو?? اول نامشان) نمایش داده می‌شود.

 

در مقایسه با اندروید5، د??ترچه تل??ن ios8 آن‌قدر ساده است که گاهی کسل کننده می‌شود! کارش را خوب انجام می‌دهد، در این شکی نیست، اما هویتی ندارد…

 

 

تمام چیزی که می‌بینید، یک لیست سیاه و س??ید و یک عکس پرو??ایل است که اگر ??رد تماس گیرنده جزء مخاطبان‌تان باشد، عکسش نمایش داده می‌شود. اما این برنامه یک حسن دارد و آن هم این است که تماس‌های اخیر و مورد علاقه، در ص??حه برنامه‌های اخیر جا داده می‌شوند. این بدان معناست که دیگر برای دیدن اغلب تماس‌ها مانند گذشته نیازی به باز کردن لیست تماس‌ها نیست! اپل یک برگ برنده دیگر نیز دارد و این است که اجازه می‌دهد بتوانیم تماس و پیام را از شماره‌ای خاص مسدود کنیم. اندروید5 ??قط اجازه مسدود کردن پیام از شماره‌ مورد نظر را به ما می‌دهد.

 

 

با این ت??اسیر، شما کدام سیستم عامل را برتر می‌دانید؟!

 

 

....

Itresan

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خیلی جالب بود امین جون . ممنون

من که از هر دوش خوشم اومد ولی اندرویید رو به خاطر متن باز بودنش بیشتر میپسندم . آی او اس امکانات خوبی داره و میشه گ??ت غیر بخش ویجت غنی ولی هر کار کنی متن باز اونقدر انعطا?? پذیره که اندرویید رو برتر میکنه .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...