رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

چگونه از کامپیوتر خود پشتیبان (Backup) بگیریم؟

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

چگونه از کامپیوتر خود پشتیبان (Backup) بگیریم؟

 

1gwGWLQQWPBbc709e11a4d1e7e06c2772db27f7e5fc.jpg&wmax=800&hmax=533&quality=85&bgcol=FF0000&path=

 

اگر ما به شما بگوییم که چگونه به‌صورت رایگان از پی‌سی خود بک‌آپ بگیرید، آیا بالاخره این کار را انجام می‌دهید؟ پس از یک نقص کوچک در هارد درایو، کامپیوتر شما به دام خطاهای کاربری و همه گونه بدا??زار نابکار می‌ا??تد. تنها راه برای اینکه اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کدام از ??ایل‌ها و برنامه‌های‌تان را از پس یک بلای ناگهانی از دست نخواهید داد، این است که به‌صورت منظم از همه‌چیز بک‌آپ تهیه کنید.

 

از آنجایی که بک‌آپ گر??تن گه‌گاهی از اطلاعات‌تان به سادگی کپی کردن کلی ??ایل حساس بر روی ??لش یو‌اس‌بی یا هارد اکسترنال است، بهتر است که چند بک‌آپ جداگانه بگیرید و بر روی درایوهای مختل??ی ذخیره کنید که ترجیحا از لحاظ ??یزیکی در جاهای مت??اوتی انبار می‌شوند. روشی آسان و قابل ??هم برای بک‌آپ گر??تن سه‌جانبه با است??اده از ابزارهای رایگان به شما یاد خواهیم داد که در پی یک ??اجعه برای سیستم‌عامل‌تان باز هم اطلاعات‌تان ح??ظ شود.

 

ایم??یج گر??تن از ویندوز با System Backup

ابزار ایمیجینگ (Imaging) اورجینال ویندوز – که از همه‌ی اطلاعات‌تان و خود ویندوز و تنظیمات‌تان و برنامه‌ها و ??ایل‌ها بک‌آپ می‌گیرد– به هیچ‌وجه به جامعیت بعضی از نمونه‌های مشابه پولی نیست و بعضی اوقات در ??راخوانی و بازیابی ایمیج‌ها مشکل دارد ولی برای مراقبت از یک کامپیوتر شخصی قابل قبول است.

recovery disk 1.jpg

برای بازیابی ایمیج‌هایی که توسط نرم‌ا??زار خود ویندوز تهیه شده‌اند، به یک ریکاوری دیسک (recovery disk) نیاز دارید. ساختن یک ریکاوری دیسک چند ثانیه زمان می‌برد.

 

برای است??اده از این امکان ویندوز، اول از هر چیز به یک ریکاوری درایو نیاز دارید. ریکاوری درایو یک دیسک کوچک قابل بوت شدن است که می‌تواند مستقل از سیستم‌عامل به Windows Recovery Tool (ابزار ریکاوری ویندوز) بوت شود.

در ویندوز 8.1 در استارت اسکرین و در ویندوزهای دیگر در منوی استارت، در قسمت جستجو تایپ کنید recovery و در قسمت نتایج بر روی لینک ریکاوری کلیک کنید. (در ویندوز 7 دنبال لینک Create a system repair disk بگردید). ??لش یو‌اس‌بی تان را به سیستم وصل کنید تا بشود از آن به عنوان ریکاوری دیسک است??اده کرد. در پنجره‌ای که باز می‌شود بر روی لینکی که ریکاوری درایو ایجاد می‌کند کلیک کنید و ویندوز در چند ثانیه یک ریکاوری درایو ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر اطلاعاتی از قبل بر روی یو‌اس‌بی ??لش‌تان باشد، همگی از بین خواهد ر??ت.

وقتی ریکاوری دیسک ایجاد شد، سعی کنید از طریق آن سیستم را بوت کنید. اگر همه‌چیز خوب پیش ر??ته باشد، آماده هستید تا یک ایمیج از سیستم تهیه کنید. ویندوز را ریستارت کنید، و در استارت اسکرین عبارت File History را تایپ کنید. بر روی لینک File History کلیک کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود، در قسمت پایین و چپ بر روی لینک System Image Backup کلیک کنید. کاربران ویندوز 7 برای اینکار باید به آدرس زیر بروند: Control Panel > System and maintenance > Backup and Restore > Create a system image

 

 

first step 2.jpg

قدم اول: محلی که می‌خواهید ایمیج?? سیستم (system image) در آنجا ذخیره شود را انتخاب کنید.

 

پس از کلیک بر روی لینک سیستم ایمیج بک‌آپ (System Image Backup) پنجره‌ی Create a system image باز می‌شود. در اولین ص??حه از شما می‌خواهد مقصد ??ایل بک‌آپ ایمیج را انتخاب کنید. در عکس بالا من هارد دوم سیستمم را انتخاب می‌کنم ولی شما می‌توانید ایمیج بک‌آپ را بر روی شبکه، هارد اکسترنال یا روی یک دی‌وی‌دی ذخیره کنید. ولی حواستان باشد که اگر بخواهید بر روی دی‌وی‌دی اینکار را انجام بدهید، به تعداد زیادی دی‌وی‌دی احتیاج خواهید داشت.

برای مثال، ایمیج من 47 گیگابایت حجم داشت.

سپس از شما می خواهد تنظیمات بک‌آپ را تایید کنید. دوباره چک کنید که هارد اصلی‌تان که سیستم‌عامل و برنامه‌ها و ??ایل‌های شخصی و هرچه می‌خواهید از آن بک‌آپ تهیه شود را انتخاب کرده باشید. اگر درست بود، بر روی دکمه‌ی Start Backup کلیک کنید و ابزار ایمیجینگ ویندوز، ایمیجی از سیستم ایجاد خواهد کرد.

step two 3.jpg

قدم دوم: هارددرایوی را که می‌خواهید از آن بک‌آپ تهیه کنید را انتخاب کنید.

 

بسته به سایز اطلاعات و سرعت درایوتان، کار تهیه‌ی ایمیج از سیستم چند دقیقه تا چند ساعت به طول خواهد انجامید. در کامپیوتر من 95 گیگابایت از اطلاعات درایو سیستم‌عاملم در ایمیجی 47 گیگابایتی ??شرده شد و پروسه ده دقیقه طول کشید. سیستم من از درایو حالت جامد (SSD) است??اده می‌کند. در کامپیوترهایی که از هارددرایو معمولی (HDD) است??اده می‌کنند، این پروسه بیشتر زمان خواهد برد.

no text 4.jpg

 

به صورت منظم از سیستم بک‌آپ بگیرید. ماهانه یا هر دوماهه یک‌بار و یا قبل از اینکه کار سنگین و یا پ??رریسکی را می‌خواهید با کامپیوترتان انجام دهید.

بازیابی (restoration) بک‌آپ هم کاملا ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توسط ریکاور دیسکی که تهیه کرده‌اید، سیستم را بوت کنید و در اولین ص??حه‌ای که نمایش داده می‌شود، طرح‌بندی ترجیحی‌اتان از ص??حه کلید (preferred keyboard layout) را انتخاب کنید سپس این مراحل را به‌ترتیب انتخاب کنید: Troubleshoot > Advanced Option > System Image Recovery . سپس ابزار ریکاوری ویندوز به صورت خودکار شروع می‌کند به اسکن کردن سیستم تا ایمیج‌ها را پیدا کند و از شما اجازه می‌خواهد که تازه‌ترین ایمیج را بازیابی (restore) کند. اگر ایمیج را در یک هارد اکسترنال ذخیره کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید که وقتی که اسکن انجام می‌گیرد، هارد اکسترنال به سیستم وصل باشد.

 

سینک کردن با SyncBackFree

ایمیج‌‌ها ابزاری ??وق‌العاده برای بازیابی کل سیستم به حالت قبلی‌شان هستند ولی اگر روزانه ??قط چند ??ایل در سیستم‌تان تغییر می‌کند، نیازی نیست به‌صورت مداوم از سیستم ایمیج تهیه کنید. برای بک‌آپ گر??تن از ??ایل‌های شخصی می‌توانید از File History در ویندوز 8 است??اده کنید ولی SyncBackFree بسیار سرراست‌تر و تنظیم‌شدنی‌تر است و با ویندوز اکس‌پی هم کار می‌کند.

با SyncBackFree شما می‌توانید پرو??ایل‌هایی برای بک‌آپ گر??تن، سینک کردن یا کپی کردن ??ایل‌ها یا ??ولدرهای به‌خصوص ایجاد کنید و همچنین می‌توانید برنامه‌ی زمانی برای هرکدام از آن پرو??ایل‌ها تعری?? کنید تا در زمان‌های مشخصی اجرا شوند تا چندین کپی از اطلاعات‌تان داشته باشید.

پس از اینکه SyncBackFree را نصب کردید، برنامه را باز کنید و به قسمت ایجاد پرو??ایل جدید (New Profile) بروید. ویزارد (wizard) برنامه از شما می‌خواهد نامی برای پرو??ایل بنویسید. بعد از آن بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

type of drive 5.jpg

در این ص??حه نوع درایوهایی که باید سینک شوند را انتخاب کنید.

 

در ص??حه‌ی بعدی Synchronize را انتخاب کنید و از شما خواسته می‌شود نوع درایوی که ازش بک‌آپ می‌گیرید و نوع درایوی که بک‌آپ در آن ذخیره خواهد شد را انتخاب کنید. این ص??حه کمی گیج‌کننده است چون به‌جای «موقعیت مبدا» نوشته است Left و به‌جای «موقعیت مقصد» نوشته است Right . نوع درایوهای‌تان را در هر دو طر?? مشخص کنید.

سپس ??ولدرهای به‌خصوصی را برای سینک کردن انتخاب کنید. در پنجره‌ی اصلی?? SyncBackFree بر روی آیکون ??ولدر که درست کنار دکمه‌ی Left است کلیک کنید و به آدرس ??ولدری که می‌خواهید از آن بک‌آپ تهیه کنید بروید. بعد بر روی آیکون ??ولدر که کنار دکمه‌ی Right قرار دارد کلیک کنید و درایوی را که بک‌آپ در آن ذخیره خواهد شد را مشخص کنید. حالت ایده‌آل این است که بر روی یک هارد اکسترنال یا جایی در شبکه بک‌آپ را ذخیره کنید.

source and destination 6.jpg

 

مبدا و مقصد را مشخص کنید. یعنی اینکه از چه ??ایل‌هایی بک‌آپ گر??ته خواهد شد و این ??ایل‌های سینک شده در کجا ذخیره خواهند شد.

 

پس از اینکه ??ولدرهای مبدا و مقصد را مشخص کردید، با کلیک راست کردن بر روی پرو??ایل و انتخاب Run ، پروسه‌ی سینک کردن شروع خواهد شد. بهتر است برنامه‌ی زمانی (schedule) تعری?? شود تا در دوره‌هایی مشخص، برنامه خودش به‌صورت خودکار بک‌آپ بگیرد. روی نامی که برای پرو??ایل گذاشته‌اید کلیک راست کنید. گزینه‌ی Schedule را انتخاب کنید و گزینه‌ی Yes را کلیک کنید تا یک برنامه‌ی زمانی ?? جدید ایجاد شود. همچنین می‌توانید تعیین کنید که ??ولدرهای‌تان چه زمانی سینک بشوند.

Schedule 7.jpg

تعیین کنید چه زمانی می‌خواهید ??ولدرهای‌تان را سینک کنید.

 

حال نکته اینجاست که اگر می‌خواهید یک بک‌آپ داشته باشید که شما را از هر آسیبی ح??ظ کند، باید چندین پرو??ایل SyncBackFree بسازید و طی بازه‌های زمانی مختل??، اطلاعات‌تان را به چند ??ولدر مختل?? سینک کنید تا چندین کپی از اطلاعات‌تان داشته باشید.

چرا باید اینکار را بکنید؟ هرباری که SyncBackFree دو ??ولدر را سینک می‌کند، اطلاعات جدید را بر روی اطلاعات قبلی در ??ولدر مقصد ذخیره می‌کند.

داشتن چندین پرو??ایل مختل?? SyncBackFree که در آدرس‌های مختل??ی بک‌آپ‌ها را ایجاد می‌کنند، شما را در مقابل خطر از دست دادن اطلاعات‌تان محا??ظت می‌کند. خطرهایی همچون خراب شدن ??ایل‌ها و یا باج‌ا??زارها (ransomware) که اطلاعات‌تان را رمزگذاری می‌کنند و دسترسی‌تان به سیستم را محدود می‌کنند سپس ایجادکننده‌ی آن برای برداشتن محدودیت درخواست باج می‌کند.

 

بگذاریدش روی ابر!

ممکن است بخواهید با اسکای‌درایو (SkyDrive) - یا Dropbox یا Google Drive یا ... - ??ایل مشخصی را برای بک‌آپ سینک کنید یا اینکه برای چند دستگاه به اشتراک بگذارید. این کار به سادگی?? کپی کردن ??ایل موردنظر داخل اکانت سرویس ذخیره‌ی?? ابری (cloud storage) دلخواه‌تان است.

 

روش‌ها و ابزارهای زیادی برای بک‌آپ گر??تن از اطلاعات وجود دارد که بسته به نیازهای هرکس، م??ید بودنشان ??رق می‌کند. ولی در یک چیز هیچ شکی وجود ندارد: داشتن یک بک‌آپ منظم و جامع، جلوی بسیاری از غم‌ها و حسرت‌ها را می‌گیرد. وقت بگذارید و یک طرح و نقشه‌ای که به ‌دردتان بخورد برای بک‌آپ گر??تن تهیه کنید.

 

منبع:المیک

ویرایش شده توسط datis

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...