رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

تفاوت بین لپ‌ تاپ، نوت ‌بوک، نت ‌بوک و اولترابوک چیست؟

پست های پیشنهاد شده

[h=1]ت??اوت بین لپ‌ تاپ، نوت ‌بوک، نت ‌بوک و اولترابوک چیست؟[/h]

b4f6445a60a0a6b9aa103c3defdbafc7.jpg&wmax=800&hmax=533&quality=85&bgcol=FF0000&path=

[h=3]تا چند سال قبل در دایره‌ی واژگان مربوط به تکنولوژی، ??قط دو واژه برای انواع کامپیوتر وجود داشت. کامپیوتر و لپ تاپ.منظور از کامپیوتر همان دسکتاپ (desktop) یا کامپیوتر رومیزی بود که به غلط کامپیوتر خوانده می‌شود چون درواقع این اسمی است برای تمامی دستگاه‌هایی که کار پردازش اطلاعات را انجام می دهند. دسکتاپ‌ها برای اولین بار در سال 1971 (1350( وارد بازار شدند.[/h]

لپ تاپ (Laptop) هم نوعی کامپیوتر است که تقریبا همان قابلیت‌های دسکتاپ را دارد ولی ابعاد آن جوری است که قابل‌حمل باشد. این محصولات در شکل‌های مختل?? طی دهه‌ی 80 میلادی (60 شمسی) وارد بازار شدند.

امروزه کامپیوترهای قابل‌حمل در ابعاد و با کارایی‌های مت??اوتی تولید می‌شوند. رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها را در ادامه توضیح می‌دهم.

 

تبلت (Tablet)

toshiba-tablet-folio-100.jpg

نیازی به توضیح ندارد. کامپیوتری قابل حمل است که کیبورد ندارد و کاربر ??رمان‌ها را با لمس به سیستم می‌دهد. کاربر تبلت می‌تواند از یک کیبورد جداگانه است??اده کند.

 

هیبرید (Hybrid)

hpenvy.jpg

نوعی لپ‌تاپ است که قسمت ص??حه نمایش آن جدا می شود و جداگانه به عنوان یک تبلت قابل است??اده می‌شود. معمولا این اتصال به صورت یک گیره ی مغناطیسی است.

 

نت‌بوک (Netbook)

hp-netbook.jpg

معمولا ص??حه نمایش اینها 9 یا 10 اینچ است. سیستم عامل ویندوز دارند و کیبوردشان غیرلمسی است. بیشتر به درد انجام امورات اینترنتی می‌خورند و چون CPU و RAM پایینی دارند، قادر به انجام کارهای بسیار سنگین مانند ??توشاپ و ویرایش حر??ه‌ای ویدیو و ... نیستند. قیمت نت‌بوک‌ها چیزی بین 200 تا 500 دلار است.

 

اولترابوک (Ultrabook)

اولین اولترابوک، مک بوک ایر (Mac Book Air) شرکت اپل بود. درواقع نوت بوک‌های بسیار نازک (Ultra-Thin) هستند. ص??حه نمایش 11 تا 15 اینچی دارند و ضخامت دستگاه معمولا زیر 2 سانتی‌متر است.

asus_ultrabook.jpg

برای رسیدن به این سطح از نازکی، دی وی دی رایتر (DVD Writer) ندارند! بله قادر به خواندن DVD و CD نیستند. به جای HDD از SSD به عنوان سخت‌ا??زار ذخیره سازی است??اده می‌کنند که کوچک‌تر و نازک‌تر هستند و البته گران‌تر.

 

به غیر از بازی‌های پیشر??ته‌ی سه بعدی، تقریبا از عهده ی هرگونه نرم‌ا??زار و امورات کامپیوتری برمی‌آیند. قیمت اولترابوک‌ها بین 700 تا 1500 دلار است.

 

 

نوت‌بوک و لپ‌تاپ (Notebook and Laptop)

لپ‌تاپ‌ها اولین مدل کامپیوتر بودند که برای جایگزینی دسکتاپ‌ها عرضه شدند و هرکاری که با دسکتاپ قابل انجام است، با لپ‌تاپ هم می شود انجام داد: نرم‌ا??زارهای پیشر??ته و سنگین، بازی‌های سه بعدی و ...

Dell-Gaming-Laptop-Alienware.jpg

لپ‌تاپ‌ها بزرگترین سایز کامپیوترهای قابل حمل هستند و سایز ص??حه نمایش آنها بین 12 تا 18 اینچ است.

نوت بوک کمی کوچک‌تر از لپ‌تاپ است تا بتوان راحت‌تر با خود حمل کرد. امروزه هیچ ت??اوتی بین نوت‌بوک و لپ‌تاپ نیست (به غیر از سایز که آن هم لزوما رعایت نمی‌شود) و حتی گاهی به نوت‌بوک‌ها گ??ته می‌شود: لپ‌تاپ?? نوت بوک!

vizio-notebook-computer-03.jpg

قیمت نوت‌بوک‌های پیشر??ته به 4000 دلار هم می‌رسد.

به غیر از کامپیوترهای قابل حمل که برای بازی کردن است??اده می شوند و یا سیستم‌های پیشر??ته‌ی صنعتی، است??اده از لغت لپ‌تاپ رو به کاهش است و به جای آن با توجه به کاربرد و مشخصات، از نوت بوک و نت‌بوک و اولترابوک و هیبرید است??اده می شود.

 

منبع:المیک

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...