رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

توربو شارژر چیست (Turbocharger)

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که توربو شارژرها و سوپرشارژرها چگونه عمل می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی مکانیزم عملکرد توربو شارژر بپردازیم.

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 2]

%20458

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] %20270[/TD]

[TD] %20270[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

توربو شارژر (Turbocharger) در سال ۱۹۰۵ توسط آل??رد بوچی، یک مهندس مکانیک سوئیسی اختراع شد. توربو شارژر در واقع مکنده پرقدرت هواست که جریان هوای ورودی به موتور را ??شرده می کند و باعث می شود تا هوای بیش تری وارد سیلندرهای موتور شود. بدیهی است، هرقدر هوای بیش تری وارد سیلندرهای موتور شود، احتراق در سیلندر با حالت بهینه تری انجام می شود. ازاین رو، در هر بار ان??جار، انرژی بیش تری توسط موتور تولید می شود. به طورکلی، یک موتور مجهز به سیستم توربو شارژر، انرژی بیش تری در مقایسه با یک موتور ??اقد تورربوشارژر تولید می کند. توربو شارژر در حقیقت نسبت قدرت به وزن موتور را ا??زایش می دهد. بدین صورت که از جریان خروجی اگزوز، یک توربین را که به یک پمپ هوا متصل است، می چرخاند. توربین متصل به توربو شارژر با سرعت دورانی بیش از 150000 دور در دقیقه می چرخد که برآورد شده است این سرعت ٣٠ برابر بیش تر از دور موتور است.

 

%20395

 

توربو شارژر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: (1) توربین و (2) کمپرسور. همان طورکه گ??ته شد، توربو شارژر به خروجی اگزوز متصل است. گازهای خروجی از اگزوز، توربین را می چرخانند. ازآن جاکه توربین نیز توسط یک محور به کمپرسور متصل است، کمپرسور می چرخد و با مکش هوای بیرون، هوای ??شرده شده را وارد پیستون می کند. هرقدر حجم گاز ورودی به داخل توربین بیش تر باشد، سرعت دورانی توربین نیز بیش تر می شود. در نتیجه، هوای ??شرده بیش تری نیز وارد سیلندر موتور می شود.

 

%20364

 

پس از این که مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر متراکم شد، احتراق انجام می شود و انرژی بسیار زیادی تولید می شود. این انرژی در حقیقت از ??شار گاز پس از احتراق به دست آمده است که با توجه به اظهار نظر محققان، ??شاری برابر با 30 اتمس??ر دارد. انرژی حاصل از ??شار گاز پس از احتراق را می توان به صورت م??ید است??اده کرد. گ??تنی است، در موتورهایی که مکش هوا به صورت معمولی و بدون حضور توربو شارژر صورت می گیرد، انرژی حاصل از ??شار گاز پس از احتراق به سادگی تل?? می شود، اما سیستم توربو شارژر به گونه ای طراحی شده است که از این انرژی و نیروی حاصل از آن برای چرخاندن پره های توربین است??اده می کند.

برای حصول احتراق بهتر و کامل تر و در نتیجه کسب راندمان بالاتر، باید هوای بیش تری را وارد سیلندر موتور کرد. این هوا باید به صورت ??شرده و خشک به دورن سیلندر موتور ??رستاده شود. حال اگر خنک کاری هوای ورودی به داخل سیلندر موتور به خوبی صورت نگیرد، نتیجه عکس می گیریم؛ زیرا با ا??زایش ??شار و سرعت دوران، دما ا??زایش می یابد. ا??زایش دما نیز باعث عدم تراکم مولکول های هوا می شود و در نتیجه نسبت مناسبی از هوا وارد سیلندر موتور نخواهد شد. به عبارت دیگر، هرچه دما بیش تر شود، تراکم هوا کاهش خواهد یا??ت. هوایی که توسط توربوشارژ، ??شرده و وارد سیلندر می شود، بسیار گرم است. این هوا پس از ورود به سیلندر و ??شرده شدن توسط پیستون، باز هم گرم تر می شود. مشکل اساسی در این مرحله این است که حال اگر سوخت به داخل سیلندر پاشیده شود، پیش از وقوع احتراق توسط جرقه شمع، این عمل توسط هوای داغ ورودی انجام می شود که به آن احتراق زودرس یا خودسوزی می گویند. این پدیده با بد کار کردن موتور همراه است که به اصطلاح به آن لگد زدن موتور نیز گ??ته می شود. برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده ای، است??اده از سیستم خنک کننده الزامی است. ازاین رو باید هوا را تا حد امکان خنک کرد. بدین منظور از یک نوع رادیاتور که معمولاً از جنس آلومینیوم است، است??اده شده است. هوایی که توسط توربوشارژ متراکم می شود، از این سیستم خنک کننده عبور می کند و دمای آن تا حد مطلوب کاهش می یابد. سپس هوای متراکم و خنک، وارد سیلندر می شود و پدیده احتراق به طور کامل و بهینه صورت می گیرد.

 

%20536

 

کمپرسور پره های مخصوصی دارد که در واقع وظی??ه مکش هوا و متراکم کردن آن را به عهده دارد. این پره ها با دوران کردن، هوا را به داخل توربو شارژر می مکند و هوا از مرکز تیغه ها وارد توربو شارژر می شوند. سپس هوا توسط کمپرسور متراکم می شود و با ??شار بسیار زیاد به خارج کمپرسور هدایت می شود.

 

پره های توربین در برخورد با گاز اگزوز به چرخش در می آیند و در این مرحله توربو شروع به چرخش می کند. چرخش توربین سبب به چرخش کمپرسور می شود و بدین طریق سیستم ??عال می گردد. توربین و کمپرسور در یک مح??ظه حلزونی شکل قرار دارند. هر چه اندازه این مح??ظه کوچک تر باشد، ??شار گازهای خروجی از اگزوز بالاتر است و حرکت دورانی توربین سریع تر خواهد شد. هرچه مح??ظه توربین بزرگ تر باشد، مدت زمان بیش تری نیاز است تا حرکت دورانی توربین به حداکثر دور برسد. گاهی مح??ظه ها تا حد سرخ شدن گرم می شود که برای خنک کردن آن ها از آب، روغن، یا ترکیبی از هر دو است??اده می شود. یکی دیگر از قسمت های مهم توربو شارژر، خروجی آن است. دود اگزوز پس از چرخاندن توربین باید از مح??ظه توربین خارج شود که این کار از طریق این دریچه صورت می گیرد. خروجی توربو شارژر با توجه به مح??ظه توربین، انواع مختل??ی دارد که می توان آن را به دو دسته کلی تقسیم کرد: (1) نوع ??لانچی که به توربوشارژ پیچ می شود و (2) نوع کمربندی که توسط دو عدد واشر و یک بست مخصوص به توربوشارژ متصل می گردد.

 

%20240 %20240

 

 

جهت تنظیم ??شار داخلی توربوشارژ و جلوگیری از ا??زایش بیش از حد آن، از یک سوپاپ است??اده شده است. بسیاری از توربو شارژرها یک سوپاپ بایپس (Bypass) یا گذرگاه ??رعی دارند که باعث می شود در توربوشارژهای کوچک، میزان چرخش آن ها از حد مجازی تجاوز نکند. در واقع سوپاپ بایپس، ??شار داخل توربین هوا را کنترل می کند و اگر ??شار بالاتر ازحد مجاز ر??ت، سوپاپ باز می شود و مقداری از هوا به خارج از مح??ظه توربین، هدایت می شود. از این طریق، ??شار همواره در سطح مطلوبی باقی می ماند.

دانلود ویدئو با حجم 27مگابایت

 

منبع:car1

ویرایش شده توسط datis

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

میگن سایپا میخاد روی پراید بزاره.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اینارو من ??قط تو nfs دیدم خخخخ :))

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

من داستان اختراعش رو شنیدم . میگن این اقای مخترعش عضو یکی از گروه های مسابقه ای اتومبیل رانی بوده وضعشون خراب بود تو جدول اخرا بودن . میاد توربو رو اختراع میکنه میزاره تو ماشینشون ??ک همه رو میاره پایین :)

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...