Jump to content
انجمن پی سی دی

لحظات به یادماندنی سونی در e3


Recommended Posts

بدون شک E3 کانون توجه ها به صنعت بازی های ویدیویی است. شرکت های بازی ساز و همینطور شرکت های سخت ا??زار ساز با علم به این اهمیت مضاع?? در این نمایشگاه همواره سعی دارند تا بهترین های خود را در کن??رانس های خود به نمایش بگذارند. بزرگترین رقابت نمایشگاه امسال بین دو شرکت سخت ا??زار ساز سونی و مایکروسا??ت است. دو شرکتی که چند ماهی از عرضه نسل جدید کنسول های بازی شان میگذرد و هم اکنون قصد دارند با نمایش بازی ها و محتوای انحصاری خود نظر بازیبازان را به خود جلب کنند. بدون شک هر همایش E3 تجلی سیاست ها و نقشه راه شرکت ها درسال پیش رو است. همانطور که پس از کن??رانس دو شرکت سونی و مایکروسا??ت در سال گذشته می‌شد دورنمایی از وضعیت کنسول های جدید این شرکت ها را ترسیم کرد امسال نیز می‌توان با توجه به کن??رانس این شرکت ها مسیر و نحوه ادامه راه کنسولهای جدید آنها را حدس زد و شرایط آینده‌شان را پیش بینی کرد. پس مشخصا باید منتظر لحظات جذاب و بیاد ماندنی زیادی در کن??رانس های پیش رو باشید. نسل گذشته نسل پر کش و قوسی برای این دو رقیب دیرینه بود و البته نقطه اوج این رقابت همایش های سالانه E3 بود که هرساله برگذار می‌شد و با توجه به این رقابت سخت هرساله نیز شاهد چند معر??ی و رخداد بیادماندنی در این کن??رانس ها بودیم. در مقاله پیش رو سعی شده تا برخی از بیادماندنی ترین لحظات کن??رانس های سونی در سال‌های گذشته را مرور کنیم. البته گزینه های بیشتری شایستگی حضور در این مقاله را داشتند اما با توجه به محدودیت مطلب در نهایت به انتخاب این چند لحظه برتر برای یادآوری لحظات پر شور گذشته بسنده کردیم. باید دید پس از E3 امسال چه لحظاتی را باید به لیست ??علی اضا??ه کرد!

 

files_articles_1857831[43e5446ab0a3faa3de8e7af6b86bef58].jpg

 

 

نمایش The Last of Us

معر??ی یک بازی جدید از استدیو ناتی داگ در آخرین سال یکه تازی PS3 بعنوان کنسول خانگی سونی برای خیلی ها شوکه کننده بود. چند ماه پس از معر??ی بازی وقت آن رسیده بود تا با یک نمایش زنده در E3 همگان با آخرین شاهکار ناتی داگ آشنا شوند. کارگردان بازی با ژست منحصر ب??رد خود کنترلر را بدست گر??ت و دقایقی از بازی را بصورت زنده در کن??رانس سونی به نمایش گذاشت. هیجان حضار پس از دیدن صحنه های باور نکردنی بازی به قدری بالا بود که مارا یاد E3 های سال های دور و کن??رانس های به شدت پر هیاهوی سونی و مایکروسا??ت انداخت. TLoU همانقدرکه در آن نمایش مو??ق عمل کرد و همه را انگشت به دهان گذاشت، در بازار هم مو??ق عمل کرد و جوایز گوناگون را یکی پس از دیگری درو کرد تا متوجه شویم هیاهو و هیجان بینندگان در آن E3 بی دلیل نبوده است.

 

 

files_articles_2409626[53331e1cda80af2cffe2e74b63103a51].jpg

Uncharted 2

نمایش ??ک‌برانداز، بیش از 20 جایزه از رسانه‌های مختل??، بهترین بازی نمایشگاه! بله درست حدس زدید. اینها همگی سهم Uncharted 2 از نمایشگاه E3 سال 2009 بود. بعید میدانم ??ردی کن??رانس شرکت سونی آن سال را تماشا کرده باشد و نمایش خیره کننده U2 را به یاد نداشته باشد. جایی که Evan

Wells

یکی از دو رییس استودیو ND بر روی سن آمد و به صورت زنده دمویی از مرحله نپال را به نمایش گذاشت. به محض اینکه نیتان دریک به پشت بام هتل رسید و منظره خیره کننده اطرا?? به نمایش در آمد، صدای تشویق حضار در سالن گوش بیننده‌ها رو کر کرد. در ادامه نیز با گریز از حمله هلی‌کوپتر معرو?? و خراب شدن کلی ساختمان دمو به پایان رسید و باز هم تشویق حضار... به جرات می‌توان گ??ت این دمو بهترین بخش از بازی بود که ND می‌توانست در چند دقیقه به نمایش بگذارد و بدین‌صورت کل E3 را تحت تاثیر قرار دهد. این نمایش نه تنها برای سونی بلکه در تاریخ E3 جاودان شد و همیشه به عنوان یکی از بهترین لحظات E3 از آن نام برده خوهد شد.

 

 

files_articles_3924091alternative[ef83e929402b9998a0ad5f969b082215].jpg

معر??ی The Last

Guardian

 

در سال 2002 بود که اولین بازی آنها خیلی سریع توانست قلب بسیاری از بازیبازان سراسر دنیا را به تسخیر خود درآورد. Ico روایت یک داستان تراژدی را به بهترین نحو به اجرا گذاشته بود، طوری که کمتر کسی بود که در پایان این بازی اشک ها از چشمانش سرازیر نشود. زمانی که شما برای اولین بار دستان Yorda را در دستان خود جای می دادید، نوعی احساس سودایی همراه با حزن و اندوه به شما دست می داد. در تمامی س??ری که شما در پیش رو داشتید، آن حس "همدلی" را به وضوح در درون خود احساس می کردید، همین تعامل باعث شد که ما در این بازی تجربه ای را کسب کنیم، که تا آن زمان حتی به آن نزدیک هم نشده بودیم.

در سال 2005 دومین ساخته آنها

Shadow

of the

Colossus

همانطور که انتظار میر??ت، توانست پا را ??راتر بگذارد و به یک عنوان خالص و ماندگار تبدیل شود. غول هایی که جثه ای همانند کوهستان داشتند، چشم انداز هایی وسیع، سرزمینی که ??قط ??قط صدای بادهایی سرگردان دوروبر آن را احاطه کرده، عشق و حماسه، ??داکاری اولین چیزهایی بود که هر ??رد زمان تجربه این اثر به وضوح آن را حس می کرد. این سلحشور سرگردان و جوان حال باید هر طور که شده قدم در این سرزمین ن??رین شده بگذارد و بعد از ویرانی تمامی کلوسوس ها، طی معامله ای که با اهریمن این سرزمین دورمین داشته، به هد??ش که عشقش است برسد، اما انگار بیچاره از سرنوشت خود خبر ندارد.

اما میرسیم به یکی از بهترین و زیباترین خاطرات طر??داران، که مربوط می شود به همایش E3 سال 2009 ! زمانی که سومین پروژه آنها با نام The Last Guardian به طور رسمی رونمایی شد. آخرین نگهبان، که چند ماه قبل از E3 زمزمه اش با اسم رمز پروژه تریکو، در تمامی سایت ها و مطبوعات مرتبط پیچیده بود، حال در همایش E3 2009 رسما رونمایی می شود.

آری واقعا زیبا بود، انگار اودا و تیمش واقعا با عشق کار می کنند، موسیقی آرام و گوش نوازی در حال پخش بود. اولین چیزهایی که هنگام نمایش به ذهن هر ??ردی خطور میکرد، دوستی پسربچه ای بی نام و نشان با ظاهری راهب مانند با موجودی عظیم الجثه بود. اما انگار این دو از آن چیزی که ما ??کر میکنیم، رابطه ـشان بسیار عمیق تر و احساسی تر است. آنها انگار در حال ??رار از قلعه ای خراب شده و متروکه بودند، ولی سوال اینجاست که ??رار از دست چه کسی ؟! برای چه ؟ اینها سوالاتی بود که هیچ وقت جوابی برای آنها داده نشد. در انتهای نمایش شاهد این بودیم که تریکو و پسربچه داستان ما با تمام خستگی که در اثر این س??ر متحمل شده اند، بر زیر درختی که وزش نسیم بهاری همراه با آواز پرندگانی خوش صدا در آنجا طنین ا??کنده است، به خوابی خوش و رویایی ??رو می روند.

آیا آنها از این خواب طولانی مدت و رویایی بیدار خواهند شد ؟! آیا ما شاهد ادامه س??ر و ماجراجویی آنها خواهیم بود یا خیر؟

آرزوی تک تک مشتاقان و طر??داران آخرین نگهبان، حال ??قط حضور ـش در همایش های E3 امسال است. شاید که پسربچه داستان و این موجود عظیم الجثه، بتوانند برای یک بار هم که شده، نظاره گر طلوع خورشید و ادامه ماجراجویی هایشان باشند.

 

 

 

files_articles_3079498[0462df089f2833845caad82334a61465].jpg

نمایش آمار و ارقام با اجرای Little Big

Planet

E3 2008 شده بود و تقریبا یک سالی از معر??ی بازی مت??اوت و زیبای استدیوی مدیا مولکول می‌گذشت. Little Big Planet با وجود بهره مندی از ویژگی‌های تازه‌ای که به دنیای بازی‌های کامپیوتری معر??ی کرد، خیلی زود مورد توجه منتقدین و مخاطبان قرار گر??ت و همگان منتظر تجربه‌ی خاص این بازی بودند. یکی از برجسته ترین نکات LBP طراحی مراحل زیبا به همراه جزئیات بالا بود که آیتم‌های متعددی در آن به شکل جالب چیده شده بودند. به همراه این موارد، بهره مندی بسیار عالی از ??یزیک، تجربه‌ی LBP را دو چندان جذاب کرده بود. همانطور که پیش تر اشاره شد؛ در کن??رانس E3 2008، یک سال از اولین نمایش LBP گذشته بود؛ اما دوباره به صحنه‌ی نمایش گیم پلی بازگشته بود. این بار نه به عنوان نمایش خود بازی که به خاطر نمایش آمار و ارقامی که در مورد اقدامات سونی در سال 2008 ات??اق ا??تاده بود. پس از انتخاب لباس برای سک بوی، جک ترتون صحبت‌های خود را آغاز کرد و دقیقا همراه با صحبت‌های او، سک بوی در محیط طراحی شده با استایل با مزه‌ی خود شروع به حرکت کردن کرد. نکته‌ی جالبی که در این بین وجود داشت این بود که علاوه بر طراحی زیبای محیط برای نشان دادن بخش‌های مهم صحبت‌های ترتون، هماهنگ بودن صحبت‌ها و گیم پلی نمایش داده شده نیز خودنمایی می‌کرد که بر زیبایی این کار ا??زوده بود. در زمانی که ترتون خبر از ??روش خوب PSP و PS3 می‌داد، سک بوی با جا به جا کردن سوییچ‌ها و آبجکت‌ها باعث می‌شد تا نکات مذکور در ص??حه نمایش پیدا کنند. در این بین صدای خنده‌ی حضار که از این نمایش جالب متحیر شده بودند به خوبی به گوش می‌رسید؛ چرا که تا قبل از این نمایش، دادن چنین اطلاعات آماری به شکل بسیار ساده تری انجام می‌شد. البته در پایان این نمایش?? چند دقیقه‌ای، بازی‌های Greatest Hits برای PS3 معر??ی شد که در بین آن‌ها عناوینی همچون

Resistance

، Motorstrom، COD3،

Elder Scrolls

، Ninja Gaiden و ... به چشم می‌خوردند. تمامی ات??اقات یاد شده باعث شد تا این نمایش به یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات E3 در بین کن??رانس‌های سونی بدل شود.

 

 

files_articles_4412395[6afc8fd2bf743c0d3e6a680bd8e73564].jpg

معر??ی BEYOND توسط دیوید کیج

 

 

در سال های اخیر گرچه بازی هایی با سبک های همیشگی که شاید هم دیگر کمی تکراری شده اند را مشاهده کرده باشیم؛ اما بی شک عناوین مت??اوتی که با داستان قوی و احساسی، گیم پلی نسبتا محدود و با روندی همچون ??یلم های هالیوودی پا به میدان گذاشته اند را نیز تجربه کرده ایم. سبک تقریبا جدیدی که می‌توان گ??ت به نوعی صنعت سینما و گیم را با یک دیگر ترکیب کرده و به هم پیوند می‌زند. از ا??راد مشهور که به ساخت این عنوان ها علاقه دارند و بازی های واقعا مت??اوت و مو??قی نیز پدید آورده اند، نام استودیو ??رانسوی Quantic Dream و شخص David Cage به همراه استودیو نام آشنای Telltale

Games

بیش از دیگران به چشم می‌خورد. دو سازنده ای که علی رغم منتقدان سر سختی که دارند، دید بسیاری از ا??راد را نسبت به بازی های رایانه ای تغییر دادند و هواداران زیادی را به سمت خود جذب کردند. GoTY شدن بازی The Walking Dead و یا متای بسیار خوب و قابل قبول Heavy Rain خود گواهی بر بازخورد های مثبت و مو??قیت این سبک است. پس از بازی های مو??قی مانند Fahrenheit و Heavy Rain همه منتظر عنوان جدید QD بودند تا دوباره دست پخت کیج را بچشند. در E3 سال 2012 یک نمایش خیره کننده و با جلوه های گرا??یکی کم نظیر، بازی جدیدی به نام Beyond: Two Souls را معر??ی می‌کرد؛ در ابتدای تریلر شاهد یک دختر جوان بودیم که شباهت های بسیار زیادی نیز با بازیگر خوش چهره کانادایی، Ellen Philpotts-Page، داشت. در بخشی که تریلر به ما نشان می‌داد، این دختر با چهره ای مضطرب و پر استرس، بر روی یک صندلی و در مقابل ستوانی نشسته و در حالی که سکوت کامل اختیار کرده بود، حالت عجیب و مرموزی نیز در وجودش به چشم می‌خورد. ر??ته ر??ته قابلیت های عجیبی مانند کنترل اجسام نشان داده شد و در پایان تریلر پس از دیدن صحنه های عجیب و غریب و ان??جار های متعدد، دیگر بر هیچ کسی پوشیده نبود که عنوان جدید دیوید کیج، رنگ و بویی کاملا مت??اوت نسبت به Heavy Rain دارد. صحنه ها و ??ضای بازی در این ویدیو به قدری زیبا و حساب شده از آب در آمد که باعث شد این تریلر برای مدت طولانی در یاد و خاطر علاقه مندان بماند. با این حال که بازی اصلی آن طور که باید به مو??قیت دست نیا??ت؛ اما تریلر آن در همایش E3 سال 2012 مطمئنا یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های کن??رانس سونی در سال های اخیر است.

 

 

files_articles_6107367[cf2252cad4164af7906dbc7d6f7637fb].jpg

رونمایی از قیمت دو کنسول PS4 و VITA

 

قیمت هر کنسولی چه قابل حمل (

Portable

) و چه خانگی، یکی از عوامل موثر و مهم در ??روش و مو??قیت تجاری آن است. یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های E3، سال 2011 بود که کاز هیرای (Kaz Hirai) پس از تعری?? و تمجید و معر??ی کامل کنسول قابل حمل جدید سونی،

PlayStation Vita

، قیمت آن را به همگان اعلام نمود. PS Vita که ادامه دهنده راه مو??ق PSP به حساب می‌آمد، در زمان لانچ خود در دو مدل عرضه شد؛ یک مدل که ??قط از WiFi بهره می‌برد و دیگری که در کنار WiFi، شبکه 3G را نیز پشتیبانی می‌کرد. این دو مدل به ترتیب 250 و 300 دلار قیمت گذاری شدند و مبلغ متعادل آن ها در برابر تکنولوژی و سیستم قوی که ارایه می‌دادند باعث شد تا همه ا??راد حاضر و حتی خود کاز هیرای نیز به خوبی از آن استقبال کنند و برایش دست بزنند. به هر حال این که سونی از اشتباه بزرگی که سر قیمت گذاری 600 دلاری PS3 در زمان لانچ مرتکب شده، عبرت گر??ته بود؛ بسیار خوشایند به نظر می‌آمد و این عامل موجبات شادی بسیاری از ا??راد را ??راهم کرده بود.

دومین باری که سونی همه را تحت تاثیر قرار داد و در مقابل امکانات مناسب و تکنولوژی پیشر??ته، قیمت مناسبی را برای کنسولش در نظر گر??ته بود؛ همین سال گذشته و در رابطه با کنسول PlayStation 4 بود. PS4 با وجود قوی تر بودن از رقیب خود از نظر سخت ا??زاری و داشتن امکانات اضا??ه ای مانند

Touch Pad

و Speaker روی کنترلر، دقیقا 100 دلار از کنسول مایکروسا??ت، یعنی Xbox One، ارزان تر بود. هنگامی که Andrew House به همگان اعلام کرد که این کنسول تنها 400 دلار قیمت خواهد داشت، استقبال و هیاهوی بی نظیری را در سالن مشاهده کردیم. در مقابل X1 که به خاطر وجود کینکت نسل جدید، 500 دلار قیمت گذاری شده بود؛ پس از این که Phil Spencer با شوقی خاص به اعلام قیمت پرداخت، با تشویق و استقبال به مراتب ضعی?? تری نسبت به سونی رو به رو شد. مصاحبه Jack Tretton پس از کن??رانس نیز به این مسئله اشاره داشت که سونی کاملا روی چگونگی قیمت گذاری و مبلغ نهایی ت??کر کرده است و تمام تلاش خود را به کار گر??ته اند تا بتوانند طر??داران را به وجد آورده و نظر آن ها را جلب کنند. می‌توان قیمت کمتر را اولین گام سونی در جهت پیروزی در نسل هشتم به حساب آورد. تجربه ای که طر??داران از کینکت نسل قبل داشتند باعث نارضایتی آن ها از وجود نسل جدید این دستگاه به صورت اجباری در جعبه های X1 شد و بالاتر بودن قیمت این کنسول ??قط و ??قط به خاطر کینکت، باعث بیشتر به چشم آمدن امکانات و طراحی PS4 (مانند عدم نیاز به Power Brick و اندازه کوچکتر این دستگاه نسبت به کنسول رقیب) در مقابل XO نیز شد. از دیگر مواردی که سونی روی آن مانور می‌داد، عدم نیاز همیشگی به اینترنت و امکان است??اده از بازی های دست دوم بود که تا حد زیادی نیز باعث تغییر سیاست های مایکروسا??ت شد. قبل از شروع E3 اکثر ا??راد دلهره داشتند که آیا واقعا سیاست هایی مانند جلوگیری از به کار بردن بازی های است??اده شده (

Used Games

) و الزام در اتصال به اینترنت در نسل جدید پیاده خواهند شد یا خیر! با توجه به این که سیاست های اولیه مایکروسا??ت نیز بر مبنای همین اصول بود، می‌توان سونی را عامل بسیار مهمی در لغو چنین تصمیماتی دانست. تغییر نکردن قیمت بازی ها و ثابت ماندن آن ها (60 دلار)، از دیگر عواملی بود که همه را نسبت به نسل جدید امیدوار تر کرد. ماجرای جنگ ??ن ها و کنسول ها (Console War) پس از اتمام E3 جالب تر نیز شد؛ سونی آن قدر ا??راد را تحت تاثیر قرار داده بود که هر کسی به راحتی به سوی PS4 مجذوب می‌شد و همین موضوع باعث شد تا اکنون ??روش 7 میلیونی PS4 را در مقابل شیپ شدن 5 میلیونی X1 مشاهده کنیم.

منبع بازی سنتر

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...