رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saeed kratos

به مناسبت تولد ۵ سالگی اندروید: مروری بر تاریخچه‌ای خاطره‌انگیز

پست های پیشنهاد شده

e1e1ad60f07c4aa3ccbcb2973e9d7007_XL.jpg

 

شاید شما گوگل‌??ون را به خاطر نیاورید گوشی هوشمندی که پس از معر??ی اولین آی??ون توسط اپل شایعاتی از عرضه آن به گوش رسید و درست پنج سال پیش در چنین روزی گوگل اندروید را رسماً با گوشی T-Mobile G1 ساخت HTC عرضه کرد.

“د??س اسمیت??? یکی از اعضای تیم اولیه اندروید تولد اندروید را به خوبی به خاطر دارد و در پستی در اکانت گوگل پلاسش نوشته: “ما ماه‌ها با تیمی کوچک در ساختمان ۴۴ کالی??رنیا Mountain View روی آن کار می‌کردیم. من آن‌قدر هیجان‌زده بودم که نمی‌توانستم بخوابم.??? جی۱ گوگل حالا دیگر از خاطره‌ها ر??ته است. شاید آن زمان کسی تصور نمی‌کرد که یک گوشی گوگلی بتواند چنین تحولی را ایجاد کند که روزی سیستم‌عامل اندروید به محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی دنیا تبدیل شود.

 

 

Android-Versions.jpg

امروز اندروید به جز گوشی‌ها و تبلت‌ها روی انواع ابزارهای دیجیتالی مانند ساعت‌های هوشند، کنسول‌های بازی، تلویزیون‌ها، دوربین‌ها، دانگل‌های مختل??، سیستم‌های ماشین و … در حال اجراست به طوری که بیش از یک میلیارد دستگاه اندرویدی ??عال داریم. اما اسمیت می‌گوید: “این تازه اول راه است.???

 

به مناسبت پنجمین سالگرد تولد اندروید مروری می‌کنیم بر روی نسخه‌های مختل?? این سیستم‌عامل محبوب و تغییرات و ات??اقات رخ داده روی آن تا امروزی که منتظر عرضه نسخه ۴٫۴ ملقب به کیت‌کت هستیم. شاید بدانید که نام‌گذاری حر?? اول نسخه‌های مختل?? اندروید به ترتیب حرو?? ال??بای انگلیسی است و حالا منتظر نسخه K هستیم.

نسخه ۱٫۵ – Cupcake – کیک ??نجانی – ۳۰ آپریل ۲۰۰۹

نسخه ۱٫۶ – Donut – دونات – ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹

نسخه ۲٫۰ و ۲٫۱ – Éclair – نان خامه‌ای – ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹

نسخه ۲٫۲ – Froyo – ماست یخ‌زده – ۲۰ می ۲۰۱۰

نسخه ۲٫۳ – Gingerbread – نان زنجبیلی – ۶ دسامبر ۲۰۱۰

نسخه ۳٫۰، ۳٫۱ و ۳٫۲ – Honeycomb – لانه ‌زنبوری – ۲۲ ??وریه ۲۰۱۱

نسخه ۴٫۰ – Ice Cream Sandwich – بستنی ساندویچی – ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱

نسخه ۴٫۱، ۴٫۲ و ۴٫۳ – Jelly Bean – جیلی بیلی – ۹ جولای ۲۰۱۲

نسخه ۴٫۴ – KitKat – کیت‌کت – ۱۴ اکتبر ۲۰۱۳ (احتمالی)

[h=2]همه چیز از این‌جا شروع شد[/h] T-Mobile-G1.jpg

 

نسخه اول اندروید، گوشی T-Mobile G1، تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸، آمریکا. این گوشی دارای مشخصاتی مانند پردازنده تک هسته‌ای ۵۲۸ مگاهرتزی، Adreno 130 و ص??حه‌نمایش ۳٫۲ اینچی با وضوح ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل بود. اندروید در ابتدا بسیاری امکانات کلیدی را نداشت که امروز نمی‌توانیم بدون آن‌ها زندگی کنیم! مثلاً کیبرد لمسی، قابلیت چندلمسی و اپلیکیشن‌های پولی. اما بعضی ویژگی‌های کلیدی نسخه کنونی از همان اول وجود داشت.

 

نوتی??یکیشن‌های پایین کشیدنی: یکی از قابلیت‌های کلیدی اندروید که تمامی هشدارها و اعلان‌ها را می‌توان با سوایپ به پایین در دیدرس داشت. جالب است بدانید اپل سه سال بعد در iOS 5 چنین ویژگی را برای آی‌دیوایس‌ها اضا??ه کرد.

ویجت‌های ص??حه خانگی: با یک نگاه و یک لمس بسیاری تنظیمات و اطلاعات درست در ص??حه خانگی. در ابتدا امکان ایجاد ویجت برای برنامه‌نویسان دیگر ??راهم نبود اما به مرور زمان ویجت یکی از ارکان اصلی اندروید شد. چیزی که هنوز کاربران iOS در اختیار ندارند.

پشتیبانی عمیق و قوی از جیمیل: اندروید از همان زمان بهترین تجربه جیمیلی را برای کاربران سرویس ایمیل گوگل ??راهم کرد. آرشیو کردن و لیبل گذاری از قابلیت‌های خوب جیمیل در آن زمان بودند.

 

 

Android-TAT-clock.jpgمارکت اندروید: آن زمان و تا چندسال بعد گوگل پلی Android Market نام داشت. تعدادی اپلیکیشن محدود و رایگان تنها چیزی بود که اندروید کار اکوسیستمش را با آن آغاز کرده بود.

طراحی اندروید با همکاری یک شرکت سوئدی به نام The Astonishing Tribe یا به اختصار TAT صورت گر??ت که نشانه آن را می‌توانستید روی ویجت ساعت آنالوگ پیش‌??رض اندروید ۱٫۰ تا ۲٫۲ ببینید. عبارت Malmo روی این ویجت در واقع به شهر زادگاه TAT باز می‌گردد. بعدها RIM شرکت TAT را خرید تا روی گوشی‌های بلک‌بری کار کند.

[h=3]اندروید ۱٫۱[/h] اولین آپدیت اندروید در ??وریه سال ۲۰۰۹ بیشتر بر روی ر??ع باگ‌های زیاد نسخه اولیه تمرکز داشت اما نکته قابل توجه آن عرضه به صورت بی‌سیم و Over the Air بود که در نوع خودش جالب به حساب می‌آمد.

[h=2]اندروید ۱٫۵ کیک ??نجانی؛ دسر حاضر است[/h] Android-1.5-cupcake.jpg

این نسخه نه تنها امکانات جدید و مهمی را به اندروید اضا??ه کرد بلکه شروع نام‌گذاری اندروید به وسیله نام دسرهای خوراکی مختل?? بود. به طور کلی اندروید ۱٫۵ روی رابط کاربری تمرکز کرد اما امکانات مهم زیر را هم به همراه آورد:

کیبرد نرم‌ا??زاری: G1 و HTC Dream کیبرد کامل سخت‌ا??زاری داشتند اما برای است??اده مجبور بودید گوشی را به صورت ا??قی در دست بگیرید! آپدیت اندروید ۱٫۵ این مشل را حل کرد و راه را برای عرضه HTC Magic، اولین اندرویدی تمام لمسی هموار کرد. گوگل همچنین به برنامه‌نویسان اجازه داد تا کیبردهای خودشان را عرضه کنند و امروز با وجود کیبردهایی مثل SwiftKey و Swype این قابلیت یکی از مزایای مهم اندروید نسبت به iOS محسوب می‌شود.

ویجت اپلیکیشن‌ها: گوگل در این نسخه همچنین به برنامه‌نویسان اجازه ساخت ویجت را برای ص??حه خانگی صادر کرد.

پیشر??ت کلیپ‌برد: امکان کپی/پیست از ابتدا در اندروید وجود داشت اما به بعضی اپلیکیشن‌های خاص محدود بود. نسخه ۱٫۵ قابلیت کپی متون از مرورگر را نیز ??راهم کرد.

پشتیبانی از ??یلم‌برداری و پخش ??یلم: بله G1 حتی قادر به ??یلم‌برداری هم نبود. اپلیکیشن دوربین پیش‌??رض اندروید اصلاً جالب نبود و از همین روزها تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی شروع به دستکاری آن و اضا??ه کردن Scene ها و حالات عکاسی خاص کردند.

از دیگر تغییرات نسخه کیک ??نجانی اندروید می‌توان به عملیات چندتایی در جیمیل، آپلود به یوتیوب و پیکاسا و دسترسی محدود به سرویس Google Talk اشاره کرد.

[h=2]اندروید ۱٫۶ دونات؛ تحول بنیادین[/h] Android-1.6-Donut.jpg

با این‌که تنها ۰٫۱ به شماره نسخه اندروید اضا??ه شد، دونات تغییرات مهمی را برای سوگلی جدید گوگل به همراه داشت.

پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی CDMA: پشتیبانی از CDMA امکان عرضه گوشی‌های اندرویدی در اپراتورهای مطرح امریکا و جهان را ??راهم کرد.

پشتیبانی از وضوح مختل??: یکی از بزرگترین تغییرات تاریخ اندروید پشتیبانی از انواع رزولوشن‌ها بود. وضوح پیش‌??رض نسخه‌های قبلی HVGA بود اما در این نسخه پشتیبانی از وضوح‌های مختل?? ص??حه نمایش اضا??ه شد. گوشی‌های با وضوح QVGA، WVGA، FWVGA، qHD و حتی ۷۲۰p از این نسخه به بعد پشتیبانی شدند.

ویجت جستجو: ویجت جستجویی که هنوز هم روی ص??حه خانگی اندروید خالص به چشم می‌خورد. امکان جستجوی مخاطبان، اپلیکیشن‌ها و همچنین اینترنت همه و همه در این ویجت مستطیلی کوچک. دونات همچنین امکان جستجو در اپلیکیشن‌ها را نیز برای توسعه‌دهندگان ??راهم کرد.

در دونات همچنین مارکت اندروید طراحی مجدد شد و قسمت‌های Top Free و اپلیکیشن‌های پولی به آن اضا??ه شد. اپلیکیشن دوربین کمی بهتر شد و تاخیر در عکاسی هم کمتر شد.

[h=2]اندروید ۲٫۰ / ۲٫۱ نان خامه‌ای؛ بزرگ و بزرگ‌تر[/h] Android-2.0-Eclair.jpg

تقریباً یک سال بعد از معر??ی G1 اندروید ۲٫۰ از راه رسید. گوشی‌های بزرگتر و اپراتورهای بیشتر به رشد اندروید در این نسخه کمک کردند. Motorola Droid یکی از مو??ق‌ترین گوشی‌های هوشمند تاریخ با این نسخه عرضه شد. اما چه چیزی اندروید ۲٫۰ را انقدر مهم کرد؟ به جز ورود گوشی‌های قدرتمند با وضوح WVGA و FWVGA تغییرات زیر بسیار مثمر ثمر بودند:

پشتیبانی از چند اکانت: پشتیبانی از چند اکانت مختل?? گوگل و نمایش ایمیل‌ها و مخاطبان هر کدام به صورت جداگانه. Éclair همچنین قابلیت ا??زودن اکانت‌های دیگر سرویس‌ها و همگام‌سازی خودکار آن‌ها را به اندروید آورد.

Android-Lockscreen.jpg

ص??حه ق??ل جدید: اندروید ۲٫۰ و ۲٫۱ هر کدام ص??حه‌ق??ل‌های جدید خودشان را داشتند که در بالا ساعت و تاریخ و در پایین اسلایدر کشویی یا چرخشی برای باز کردن ق??ل و یا تغییر حالت صدای گوشی به چشم می‌خورد.

نقشه‌های Google Maps: یکی از بزرگترین ویژگی‌های جدید اندروید در نسخه دوم. یک اپلیکیشن مسیریابی کامل، عالی و رایگان با امکاناتی مثل مسیریابی پیچ‌به‌پیچ، نمای سه‌بعدی، راهنمای صوتی و اطلاعات ترا??یک. رانندگان دیگر لازم نبود مبالغ هنگ??تی برای خرید اپلیکیشن‌های جانبی و یا یک دستگاه GPS بپردازند.

Quick Contact: در هر جای محیط کاربری با نگه‌داشتن انگشت روی تصویر مخاطب و کشیدن به بالا منویی برای برقراری تماس، ارسال ایمیل، پیامک و … ظاهر می‌شد.

بهینه‌سازی کیبرد: با اینکه Droid هم با ص??حه کلید کامل QWERTY عرضه شد اما کیبرد اندروید جدید با کمک قابلیت چندلمسی سریع‌تر و دقیق‌تر از گذشته شد.

مرورگر بهتر: با این‌که هنوز قابلیت Pinch to zoom به مرورگر اندروید نیامد اما پشتیبانی از HTML5 و ویدئوها به آن اضا??ه شده و همچنین نوار آدرس به عنوان نوار جستجو نیز عمل کرد؛ امکانی که به تازگی و در iOS 7 به سا??اری آماده است.

nexus-one.jpgلایو والپیپر: والپیپرهای Dynamic در iOS 7 چیز جدیدی هستند اما اندروید از نسخه ۲٫۱ این قابلیت را داشته است. والپیپرهای متحرکی که به لمس کاربر عکس‌العمل نشان می‌دهند و با سنسورهای مختل?? حرکتی ا??کت‌های مختل??ی از خودشان به نمایش می‌گذارند.

گ??تار به نوشتار: قابلیت TTS یا نوشتار به گ??تار از نسخه ۱٫۶ وجود داشت و حالا گوگل عکس آن را وارد اندروید کرد. این قابلیت که بعدها در iOS 5 به آی??ون آمد به شکل یک میکرو??ون روی کیبرد اندروید ظاهر شده که به صورت آنلاین صدای شما را گوش می‌کرد و آن را به نوشتار تبدیل می‌کرد. (این قابلیت در نسخه ۴٫۱ به صورت آ??لاین عرضه شد.)

آپدیت اندروید ۲٫۱ با این‌که تغییرات زیادی به همراه نداشت یک تغییر استراتژی مهم برای گوگل محسوب می‌شد. گوشی نکسوس وان با همکاری اچ‌تی‌سی به سلیقه گوگل به یک ص??حه‌نمایش حر??ه‌ای AMOLED با وضوح WVGA و پردازنده عالی ۱ گیگاهرتز مجهز شد و امکان تغییرات در پوسته اندروید به شرکت‌ها داده شد.

[h=2]اندروید ۲٫۲ ماست یخ‌زده؛ ت??اوت نکسوسی‌ها[/h] Android-2.2-FroYo.jpg

نکسوس وان اولین گوشی بود که به سرعت آپدیت اندروید ۲٫۲ را دریا??ت کرد. در حالی که پوسته‌هایی مانند HTC Sense زیبایی و امکانات بیشتری داشتند گوگل سعی کرد برخی از این قابلیت‌ها را به طراحی پیش‌??رض اندروید اضا??ه کند. گالری Froyo نمایی سه‌بعدی پیدا کرد و رابط کاربری شکل جدیدی به همراه انیمیشن‌های بیشتر به خود گر??ت. این نسخه همچنین قابلیت WiFi Hotspot را برای به اشتراک‌گذاری اینترنت همراه ??راهم کرد که اپراتورها می‌توانستند به دلخواه آن را غیر??عال یا پولی کنند.

قابلیت کپی/پیست در جیمیل، اضا??ه شدن پسورد عددی و حرو??ی، پشتیبانی از تصاویر متحرک GIF در مرورگر، پشتیبانی از ??لش و همچنین آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها از دیگر تغییرات مهم اندروید ۲٫۲ بود که گوگل نام عجیب ماست یخ‌زده FrozenYoghurt را برای آن انتخاب کرد.

[h=2]اندروید ۲٫۳ نان زنجبیلی؛ ??رصتی برای بازی[/h] Android-2.3-Gingerbread.jpg

حدود نیم سال بعد از عرضه اندروید ۲٫۲ روی نکسوس وان، گوگل اندروید ۲٫۳ را بر روی دومین گوشی نکسوسی یعنی نکسوس اس عرضه کرد. سامسونگ با پردازنده قوی و ص??حه‌نمایش عالی Super AMOLED سری گلکسی اس و ??روش میلیونی توانست توجه گوگل را به خودش جلب کند و اچ‌تی‌سی را از گردنه ساخت نکسوس خارج کند. با این‌که از نظر وضوح ص??حه و قدرت پردازشی Nexus S ت??اوت زیادی با نکسوس وان نداشت اما طراحی آن بسیار مت??اوت بود و از همه مهمتر ترک‌پد کره‌ای شکل پایین گوشی که مورد علاقه شدید اندی روبین بود و از G1 و کمپانی Danger روبین سر در آورده بود بالاخره حذ?? شد.

رابط کاربری تغییر کرد و ویجت‌ها از نو طراحی شدند. منوها از رنگ س??ید به مشکی تغییر کردد و بر روی ص??حه‌نمایش AMOLED نکسوس اس زیباتر شده و شارژ کمتر را طلب کرد.

بازی‌ها وارد می‌شوند: با این‌که برای اندروید بازی‌هایی وجود داشت اما iOS و اپل به شدت در این زمینه از اندروید جلوتر بود. گوگل اجازه دسترسی بیشتری به سخت‌ا??زار را برای برنامه‌نویسان ??راهم کرد و ساخت بازی‌های Native را برای آن‌ها ساده‌‌تر کرد.

کپی و پیست ساده‌تر: iOS برای کپی متون از تکنیک جالب ذره‌بینی برای مشخص کردن دقیق شروع و پایان بخش است??اده می‌کرد و اندروید بالاخره تصمیم گر??ت نشان‌گرهایی برای این کار اضا??ه کند که البته HTC و Sense مدت‌ها از آن است??اده می‌کردند.

کیبرد باز هم بهتر: قرارگیری دکمه‌ها و طراحی کیبرد بهتر شد و پشتیبانی از مالتی‌تاچ ا??زایش یا??ت.

مدیریت بهتر باتری و اپلیکیشن: در تنظیمات قسمتی برای نمایش میزان مصر?? باتری اپ‌های مختل?? به همراه ??ضا و رم اشغال شده آن‌ها اضا??ه شد.

پشتیبانی از دوربین جلو: با این‌که هنوز امکان تماس تصویری مهیا نشده بود می‌توانستید با دوربین جلوی نکسوس اس از خودتان عکس بگیرید!

??ناوری جدید NFC: ??ناوری جدید برای اولین بار به گوشی‌ها می‌آید. هنوز است??اده‌های م??یدی از این ??ناوری وجود نداشت اما زمینه‌ساز یک تحول جدی بود.

[h=2]اندروید ۳ لانه زنبوری؛ یک ا??تضاح اجباری![/h] Android-3.0-honeycomb.jpg

گوگل با مشاهده مو??قیت آیپد تصمیم گر??ت سیستم‌عاملی مختص تبلت‌ها تهیه کند که بتواند با iOS رقابت کند. با این که این نسخه از سیستم‌عامل اندروید کند بود و اشکالات زیادی داشت اما برای گوگل به منزله ویستا برای مایکروسا??ت بود! یک ا??تضاح اجباری برای کوچ از نان زنجبیلی به بستنی ساندویچی.

Android-3.1.jpgاز سبز تا آبی: رنگ غالب رابط کاربری اندروید حالا از سبز به آبی تغییر کرد؛ رنگی که هنوز هم رنگ نمادین اندروید در نسخه‌های خالص آن است.

ص??حه‌خانگی جدید و قرارگیری ویجت‌ها: به جای نمایش لیست نام و آیکن ویجت‌ها دیگر می‌توانستید نمای واقعی ویجت را ببینید و آن را به ص??حه خانگی دلخواه خودتان بکشید.

مرگ کلیدهای ??یزیکی: با این‌که هنوز بعضی تبلت‌ها و گوشی‌های اندرویدی دکمه ??یزیکی دارند اما تصمیم گوگل برای حذ?? دکمه‌های ??یزیکی حداقل در تبلت‌ها به نظر عاقلانه می‌آید. لبه‌های اضا??ه دستگاه در این روش کاهش می‌یابند و هر اپلیکیشن می‌تواند روی دکمه‌ها کنترل داشته باشد.

مالتی تسکینگ بهتر: انتقال “ماتیاس دوارته??? از تیم طراحی webOS به گوگل طراحی ص??حه مالتی تسکینگ را تغییر داد و به جای آیکن‌ها تصویر واقعی هر اپ در حال اجرا نمایش داده شد. اپل این ویژگی را در iOS 7 به تازگی اضا??ه کرده است.

الگوی طراحی جدید اپ‌ها: نواری به نام Action Bar در بالای هر اپ که توسعه‌دهندگان با توجه به کاربرد اپ‌ها دکمه‌های مورد نظرشان را روی آن قرار می‌دادند.

آپدیت‌های ۳٫۱ و ۳٫۲ بیشتر روی جنبه‌های کارایی و سرعت اندروید متمرکز شدند و امکانات اندکی مانند تغییر اندازه ویجت‌ها را به همراه آوردند.

[h=2]اندروید ۴٫۰ بستنی ساندویچی؛ بزرگترین تحول گوشی‌ها[/h] Android-4.0-ice-cream-sandwich.jpg

گوگل با اندروید ۴٫۰ تصمیم گر??ت تا سیستم‌عامل تبلت‌ها و گوشی‌ها را ترکیب کند و رابط کاربری جدید لانه زنبوری را به گوشی‌ها نیز بیاورد. رنگ غالب آبی با ??ونت جدید Roboto به همراه یک رابط کاربری متحول شده بدون نیاز به دکمه‌های سخت‌ا??زاری همراه با گلکسی نکسوس سامسونگ به گوشی‌های اندرویدی آمد. نوتی??یکیشن‌ها حالا با سوایپ به چپ یا راست حذ?? می‌شدند، تصحیح کلمات در کیبرد اضا??ه شد و ظاهر کیبرد هم تغییر کرد.

بهینه‌سازی بیشتر ص??حه خانگی: قابلیت ایجاد پوشه تنها با کشیدن آیکن‌ها روی یکدیگر یک امکان م??ید بود و همچنین به کاربران اجازه داده شد آیکن‌های داک پایین ص??حه را به دلخواه خود تغییر دهند.

Android Beam: NFC تا این‌جای کار به جز است??اده در Google Wallet یا همان کی?? پول گوگل است??اده مهم دیگری نداشت. Android Beam امکان ارسال آدرس‌های اینترنتی، مخاطبان و … را از طریق NFC ??راهم کرد.

آنلاک با تشخیص چهره: قابلیت جدید و جالبی که البته در ابتدای عرضه می‌توانستید با در دست داشتن تصویر صاحب گوشی آن را دور بزنید.

Android-4.0-changes.jpg

مشاهده و مدیریت دیتای مصر??ی: یکی از قابلیت‌های بسیار خوب به خصوص برای ما ایرانی‌ها. با اندروید ۴٫۰ می‌توانید مشاهده کنید که هر اپ چقدر دیتا در پس‌زمینه یا در حال اجرا مصر?? کرده‌اند و آن‌ها را محدود کنید.

اپلیکیشن‌های ایمیل و تقویم جدید: اپلیکیشن‌های ایمیل و جیمیل ظاهر زیباتر و کاراتری به خود گر??تند و تقویم هم برای کاربران با چند اکانت بهینه شد.

[h=2]اندروید ۴٫۱ جیلی ‌بیلی؛ به روانی کره به باهوشی گوگل![/h] Android-4.1-jellybean.jpg

اندروید ۴٫۱ شروع ورود گوگل به دنیای تبلت‌ها بود. تصویر هیوگو برا با نکسوس ۷ را همه به خاطر داریم. حالا که اندروید ۴٫۰ از نظر ظاهری متحول شده وقت بهینه‌سازی‌های بیشتر است. اندروید ۴٫۱ با نکسوس ۷ معر??ی شد و آپدیت آن برای گلکسی نکسوس هم به سرعت عرضه شد.

پروژه کره: Project Butter با است??اده از ??ناوری Triple Buffering لگ موجود در رابط کاربری را تا حد زیادی برطر?? کرد و گشت و گذار را لذت‌بخش‌تر از گذشته کرد تا یکی از معایب بزرگ اندروید در مقابل iOS را تاحدودی برطر?? کرده باشد.

Google Now: با این‌که برای ما کاربران ایرانی Google Now آن‌چنان هم م??ید نیست اما برای ساکنان کشورهای غربی می‌تواند تحولی در زندگی باشد. این سرویس عملاً ر??تار و عادات ما را شناسایی کرده و می‌تواند مسیرها، رستوران‌ها، آب و هوا، نتایج مسابقات و … را نمایش دهد.

جستجوی صوتی: جستجوی صوتی گوگل با صدایی شبیه به انسان به سوالات شما پاسخ می‌دهد و برخی دستورات را اجرا می‌کند.

دیکته صوتی آ??لاین: همان‌طور که گ??تیم در این نسخه قابلیت تبدیل گ??تار به نوشتار به صورت آ??لاین اضا??ه شد.

نوتی??یکیشن‌های گسترش پذیر: نوتی??یکیشن‌ها حالا با دو انگشت گسترش می‌یابند و می‌توان با یک دکمه پیام‌ها را پاسخ داد و یا تماس برقرار کرد.

تغییر اندازه آسان‌تر ویجت‌ها: حالا ویجت‌ها به صورت هوشمند آیکن‌ها را از سر راهشان کنار می‌زنند!

پیش‌بینی کلمات: کیبرد اندروید حالا علاوه بر تصحیح کلمات قابلیت پیش‌بینی کلمه بعدی را هم پیدا کرد.

[h=2]اندروید ۴٫۲ جیلی‌ بیلی: شروع تغییرات اندک[/h] Android-4.2-Jellybean.jpg

همان‌طور که از نام این نسخه مشخص بود گوگل تغییرات زیادی را در آن نگنجاند.

کنترل پنل در نوتی??یکیشن‌ها: با این‌که پوسته‌هایی مانند تاچ‌ویز سامسونگ این قابلیت را از اندروید ۲٫۲ به همراه داشتند گوگل بالاخره سوییچ‌های م??یدی را در پنل نوتی??یکیشن‌های اندروید قرار داد.

ویجت‌های ص??حه‌ق??ل و دسترسی سریع به دوربین: علاوه بر ص??حه خانگی ویجت‌های خاصی قابلیت قرار گر??تن در ص??حه‌ق??ل را نیز پیدا کردند و با یک سوایپ به چپ اپلیکیشن دوربین به سرعت در دسترس قرار گر??ت.

سوایپ کیبرد: قابلیت سوایپ انگشت روی کلیدها به کیبرد پیش‌??رض اندروید اضا??ه شد.

ویجت و اپلیکیشن جدید ساعت: طراحی ویجت و اپ ساعت اندروید عوض شد و عدد ساعت بر خلا?? دقیقه به صورت توپر نمایش داده شد.

پرو??ایل‌های مختل??: قابلیت است??اده چندکاربره با این پرو??ایل‌ها به تبلت‌های اندرویدی آمد؛ چیزی که هنوز در آیپد انتظار آن را می‌کشیم.

عکاسی جذاب Photosphere: گوگل با بهره‌گیری از ??ناوری استریت‌ویو امکان عکاسی ۳۶۰ درجه و ک??ره‌ای شکل را ??راهم کرد. این حالت بسیار جذاب عکاسی که توصیه می‌کنم حتماً آن را امتحان کنید متأس??انه بر روی گوشی‌های با پوسته‌های مختل?? و بدون اندروید خالص وجود ندارد.

Daydream: این قابلیت که شبیه به اسکرین‌سیور عمل می‌کند به پیشنهاد دوارته وارد اندروید شد که شبیه آن را با Exhibition mode در webOS دیده بودیم.

امکانات بیشتر برای ناتوان‌ها: زوم با سه بار لمس ص??حه و جسچرهای دیگر کار را برای کم‌بیناها و ناتوانان راحت‌تر کرد.

همچنین با اندروید ۴٫۲ گوشی‌های محبوبی مانند گلکسی اس ۴ و اچ‌تی‌سی وان در گوگل پلی با اندروید خالص عرضه شدند.

[h=2]اندروید ۴٫۳ جیلی بیلی: سرعت و کارایی[/h] Android-4.3-Jellybean.jpg

این نسخه از اندروید هم که با تبلت نکسوس ۷ جدید رونمایی شد تغییراتی اندک به همراه داشت. پرو??ایل‌های محدود برای است??اده کودکان از تبلت‌های اندرویدی، پشتیبانی از ??ناوری OpenGL ES 3.0 و TRIM برای تجربه بازی بهتر و مدیریت بهتر حا??ظه دستگاه، بلوتوث کم‌مصر??، صدای ??راگیر مجازی، شماره‌گیر با پیش‌بینی و موقعیت‌یابی بهتر توسط وای‌??ای از تغییرات اندروید ۴٫۳ بودند.

اما شاید تغییرات اصلی اندروید در این نسخه به صورت آپدیت اپلیکیشن‌های کلیدی مانند جیمیل، کروم و تقویم و همچنین سرویس Android Device Manager بود که امکان پیداکردن، زنگ‌زدن، ق??ل کردن و پاکسازی دستگاه را از راه دور ??راهم می‌کند. به این ترتیب کاربران مجبور نیستند برای دریا??ت آپدیت‌ها منتظر تولیدکنندگان گوشی و تبلت باشند.

[h=2]اندروید ۴٫۴ کیت‌کت؛ شیرین و خوشمزه برای همه[/h] Android-4.4-Kitkat.jpg

گوگل هنوز اندروید ۴٫۴ را معر??ی نکرده و منتظریم تا طعم کیت‌کت را با نکسوس ۵ بچشیم اما نام آن ماه گذشته اعلام شد. از آن‌جایی که گوگل بالاخره نام جدیدی را برای اندروید انتخاب کرده انتظار داریم تغییرات بیشتری را شاهد باشیم. بر اساس شایعات اندروید ۴٫۴ سخت‌ا??زار ضعی?? را هم پشتیبانی خواهد کرد و این خبر خوبی برای کاربران گوشی‌های ??علی اندرویدی خواهد بود. همچنین احتمالاً رابط کاربری گالری تغییر می‌کند، ویجت‌های جدیدی در بخش نوتی??یکیشن‌ها اضا??ه می‌شود و کاربر قادر خواهد بود رنگ پیش‌??رض آبی اندروید را به دلخواه خود تغییر دهد.

 

این هم از یک تاریخچه خلاصه از محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی دنیا. شما از چه نسخه‌ای و با چه دستگاهی با اندروید همراه شدید و یا از چه نسخه‌ای آن را ترک کرده‌اید؟

منبع پی سی دانلود

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...